FLESZ - Rewolucja w PKP Intercity
Estakady, które zastąpią wyburzony nasyp kolejowy, powstają w centrum Krakowa między ulicami Kopernika i Miodową. Budowa estakady przy ul. Blich została już zakończona. Obecnie trwają na niej prace wykończeniowe, a niebawem wykonawca rozpocznie budowę torów. Budowa drugiej estakady, od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej, ma się zakończyć pod koniec roku. Natomiast prace wykończeniowe przy nowym przystanku Kraków Grzegórzki będą realizowane w przyszłym roku.
- W Krakowie już widać efekty dla podróżnych, a niedługo z inwestycji PKP PLK skorzystają mieszkańcy – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Jak informują w PKP PLK z myślą o mieszkańcach Krakowa optymalnie mają zostać wykorzystane warunki, jakie stworzył projekt – otwarcie ponad 21 tys. mkw. nowej powierzchni pod estakadami, w miejscu dawnych nasypów.
- Wykorzystujemy możliwości, jakie dają inwestycje PKP PLK do poprawy warunków komunikacji i korzystnego dla mieszkańców zagospodarowania terenu. Dzięki projektowi na trasie Kraków Główny – Płaszów mieszkańcy zyskają kładkę pieszo-rowerową nad Wisłą i nowe przestrzenie pod estakadami w miejscu nasypów kolejowych – informuje Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Kraków. W Bronowicach powstanie węzeł przesiadkowy z parking...
Powołany w PKP PLK zespół ds. zagospodarowania terenów pod estakadami, wspólnie z przedstawicielami miasta, zajmie się wypracowaniem zakresu zagospodarowania obszaru pod linią kolejową od ul. Kopernika do ul. Miodowej.
- Wypracowana zostanie wspólna koncepcja zagospodarowania terenu oraz formuła jego utrzymania - zaznaczają w PKP PLK. - Działanie PLK związane z ciekawym i zgodnym z oczekiwaniami mieszkańców zagospodarowaniem otwartego terenu pod estakadami, to kolejne przedsięwzięcie zarządcy infrastruktury dla społeczeństwa Krakowa. Polskie Linie Kolejowe przy budowie nowych mostów kolejowych nad Wisłą zapewniły możliwość realizacji kładki pieszo-rowerowej, która znaczenie usprawni komunikację w mieście - dodają.
Przypomnijmy, że Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie już rozpoczął przygotowania do zagospodarowania przestrzeni, jakie powstały pod budowanymi estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Planowana jest tam zieleń oraz nowe funkcje: zabawowa, wypoczynkowa, usługowa i sportowa. Projekt ma obejmować zagospodarowanie terenu pod nowymi estakadami kolejowymi od ul. Kopernika do ul. Miodowej, a także wybudowanych wcześniej obiektów na odcinku Zabłocie - al. Powstańców Wielkopolskich.
W przygotowaniu wstępnej koncepcji zagospodarowania terenów pod estakadami podstawę dla ZZM stanowiły wnioski wypracowane podczas konsultacji społecznych, które przeprowadzono w minionych latach. Podczas konsultacji mieszkańcy zgłaszali, że pod estakadami chcą głównie zieleni, funkcje sportowe i rekreacyjne. Obawiali się, że urzędnicy zgodzą się na ulokowanie tam sklepów, restauracji i parkingów. Przedstawiciele miasta podkreślali jednak, że będzie tak, jak chcą mieszkańcy.
W rozstrzygniętym przez miasto (jesienią 2018 r.) konkursie na zagospodarowanie terenów pod estakadami zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Zwycięski projekt zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych z zadaszeniem, na którym miałyby znaleźć się tereny z zielenią i alejkami spacerowymi, czyli nowe Planty Krakowskie. Pod estakadami oprócz zieleni, przewidziano miejsca z różnymi funkcjami dla mieszkańców, np. miejsce spotkań kulturalnych – powstałyby kawiarnie czy sklepy. Zaproponowano też połączenie, poprzez górną platformę, przystanku Grzegórzki z lodowiskiem Cracovii.
Kraków. W przyszłym roku ma powstać nowy park przy ul. Wita ...
Autorzy innych nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie koncepcji proponowali pod estakadami również wiele zieleni i różne funkcje usługowe, a także stworzenie górnego poziomu nad placem targowym. Były też pomysły utworzenia alejek z zielenią obok estakad.
Przedstawiciele władz miasta podkreślali jednak, że nagrodzone i wyróżnione koncepcje w konkursie posłużą do dyskusji i konsultacji z mieszkańcami nad zagospodarowaniem terenów pod estakadami. Nie było więc deklaracji, że miasto będzie realizować zwycięski projekt. Na nagrody w konkursie przeznaczono 155 tys. zł.
Estakady kolejowe z dodatkową parą torów powstają na odcinku od ul. Miodowej do ul. Kopernika (ok. 850 m) w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Prace rozpoczęły się w połowie 2017 r. Termin zakończenia inwestycji wyznaczono do końca 2021 r.
- Rośliny antysmogowe - warto je mieć w swoim domu!
- Jak wyglądały mieszkania w PRL? Zobacz archiwalne zdjęcia
- Koronawirus w Polsce [DANE, MAPY, WYKRESY]
- Kinga Duda niczym Ivanka Trump. MEMY o córce prezydenta
- Spowiedź "Miśka". 10 szokujących fragmentów zeznań byłego lidera gangu kiboli Wisły
- Luksus po krakosku. TOP 15 najdroższych mieszkań
