Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wiadukt kolejowy przy Hali Targowej wymaga dużych zmian [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Pandemia koronawirusa nie powstrzymała robót związanych z budową estakad kolejowych między ulicami Miodową i Kopernika. Na razie nie mogą one być prowadzone na zabytkowym wiadukcie kolejowym nad ul. Grzegórzecką. Trwają prace nad projektem nowych rozwiązań w tym rejonie, które byłyby do zaakceptowania przez władze konserwatorskie.

WIDEO: Trzy Szybkie

- Powstał już projekt dotyczący wzmocnień fundamentów wiaduktu, który czeka na zaopiniowanie służb konserwatorskich. Wspólnie z wykonawcą planujemy rozpocząć prace w tym zakresie jak najszybciej to będzie możliwe - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Obecnie jest jednak problem z uzgodnieniami ze względu na obostrzenia dotyczące wizji lokalnych na terenie budowy związane z pandemią koronawirusa.

Jest też problem z rozszerzeniem liczby torów na samym wiadukcie - z obecnych dwóch do czterech. Kilka miesięcy temu kolejarze poinformowali, że obiekt jest w złym stanie technicznym. W PKP PLK zaczął być nawet rozważany scenariusz, by całą konstrukcję rozebrać i zbudować na nowo. Pomysł ten wywołał jednak duży sprzeciw ze strony wojewódzkiej konserwator zabytków Moniki Bogdanowskiej, która podkreślała, że zabytkowy obiekt, najstarszy zachowany krakowski most, powinno się zachować w stanie nienaruszonym.

- Trwają prace projektowe nad rozwiązaniami, które pozwolą pozostawić zabytkową część obiektu w obecnym kształcie i wykonać dodatkową, nową konstrukcję, na której zostaną ułożone tory. Po zakończeniu prac projektowych koncepcja zostanie przedstawiona służbom konserwatorskim do uzgodnienia. Od niego uzależniona jest możliwość rozpoczęcia prac w tym zakresie - wyjaśnia Piotr Hamarnik.

Przyznaje jednak, że obecnie założenie jest takie, by do końca tego roku na całej długości estakad od ul. Miodowej do ul. Kopernika pociągi mogły jeździć po dwóch torach, a do końca 2021 r. - po czterech torach.

- Nowy projekt ma także obejmować rozwiązania związane z zabezpieczeniem zabytkowego wiaduktu, tak by przez następne lata nie zagrażał użytkownikom ulicy Grzegórzeckiej - dodaje Piotr Hamarnik.

Budowa estakad realizowana jest w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Powstaje m.in. dodatkowa para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. Zgodnie z podpisaną umową z PKP PLK wykonawca ma 48 miesięcy na realizację inwestycji. Termin ten wypada na kwiecień 2021 roku.

Wiadomo już jednak, że chociażby w związku z dodatkowym projektowaniem dotyczącym wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, termin zakończenia prac się wydłuży. Obecnie szacuje się, że inwestycja powinna być w pełni gotowa do końca przyszłego roku. Na razie jednak nie podpisano jeszcze aneksu z wykonawcą robót dotyczącego nowego terminu ich zakończenia.

Częścią inwestycji jest też budowa nowych mostów nad Wisłą, którymi pociągi będą przejeżdżać na trasie między stacją Zabłocie i nowym przystankiem na Grzegórzkach (w sąsiedztwie Hali Targowej). W miejscu robót znajdował się do tej pory jeden, stary most kolejowy łączący Zabłocie z Kazimierzem. Z lewej strony tego obiektu (patrząc od strony centrum miasta) powstaje pierwszy z nowych mostów, który jest na ukończeniu.

Znajdzie się na nim jeden tor. Plan jest taki, że od maja zaczną nim jeździć pociągi. Po oddaniu tej przeprawy będzie kontynuowana budowa drugiego mostu, który powstanie po prawej stronie dotychczasowej przeprawy. Trzeci z nowych mostów zastąpi istniejący w tym miejscu stary obiekt.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska