Kraków. Wkrótce miasto zacznie planować Trasę Ciepłowniczą. Którędy pobiegnie nowa droga i linia tramwajowa?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Trwa budowa Trasy Łagiewnickiej, która ma połączyć się z planowamymi trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Trasy Ciepłownicza i Nowobagrowa to również elementy III obwodnicy, ale we wschodniej części miasta. Skąd miasto weźmie na to wszystko pieniądze? Na razie nie wiadomo Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji budowy Trasy Ciepłowniczej. Wykonawca ma też uzyskać wstępne zgody na realizację tej zapomnianej inwestycji, części III obwodnicy miasta w rejonie Podgórza i Łęgu. Jednym z elementów projektu ma być linia tramwajowa.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Planowana od lat Trasa Ciepłownicza to element III obwodnicy Krakowa na odcinku pomiędzy rondem Dywizjonu 308 (Nowa Huta) a ulicą Lipską (Podgórze). Pierwszym istotniejszym krokiem na drodze do realizacji zadania ma być wielobranżowa i wielowariantowa koncepcja przebiegu tej inwestycji.

– Zadaniem wykonawcy będzie przedstawienie minimum czterech wariantów przebiegu Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową na długości ok. 4 km i budową skrzyżowań (lub węzłów) drogowych, estakad oraz przeprawy pod rzeką lub nad rzeką Wisłą. W ramach inwestycji przewidziana ma być budowa i przebudowa chodników oraz ścieżek rowerowych – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor ZIM w Krakowie. Z czterech propozycji urzędnicy wybiorą wariant "optymalny zarówno pod względem finansowym, jak i rozwoju systemu transportu publicznego, indywidualnego i rowerowego".

Kraków z wizualizacji. Tak mogłoby wyglądać miasto, gdyby wy...

W koncepcji oszacowany będzie koszt realizacji zadania. Dla wybranego wariantu inwestycji ma zostać uzyskana decyzja środowiska. Termin składania ofert mija 8 czerwca br.

Zgodnie z planem, opracowanie koncepcji wraz z decyzją środowiskową ma być gotowe w 25 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłonioną w przetargu firmą projektową. W kolejnych latach, po zabezpieczeniu środków finansowych na realizację tego zadania, ma zostać zlecone przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji ZRID, a następnie wykonanie robót budowlanych.

W tym roku ZIM będzie też chciał ogłosić przetarg na opracowanie koncepcji przebiegu Trasy Nowobagrowej. W tym przypadku zaplanowana ma zostać również linia tramwajowa. Trasa Nowobagrowa to element III obwodnicy drogowej po wschodniej stronie miasta na odcinku od ul. Lipskiej do skrzyżowania ulic Nowosądecka/Wielicka/Kamieńskiego. Wybudowana linia tramwajowa ma połączyć się z tą na Trasie Ciepłowniczej.

Prace koncepcyjne nad obiema trasami mogą pochłonąć kilka milionów złotych. Do realizacji jednak daleka droga. Przypomnijmy też, że miasto właśnie buduje Trasę Łagiewnicką, na którą zaciągnęło wysokie pożyczki. A przed nami jeszcze budowa Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej. To również elementy III obwodnicy Krakowa.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Proponuję nad lub pod blokami i kamienicami..albo tramwajowa wyrzutnie

N
No niestety

"...informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor ZIM w Krakowie"

O, proszę: kolejny Łukasz w UMK. Jak wskazuje doświadczenie wielu już lat, krakowski urzędnik o imieniu "Łukasz" -- a szczególnie taki zajmujący się ruchem -- musi być niekompetentny albo zwyczajnie głupi.

T
Taczkowy

Przecież oni nas wszystkich puszczą "z torbami"! WSZELKIE "inwestycje" powinny W OGÓLE zostać wstrzymane do czasu CAŁKOWITEJ spłaty obecnego długu miasta! Co z tego, że "iini też się zadłużają"? To niech oni tak robią -- a my rządźmy się rozsądnie! Przecież nie wiadomo, ile jeszcze "lockdownów" (nie)rząd chce nam jeszcze zafundować!

Czas szykować "taczki" dla takiego zarządu miasta, zanim oni nas wszystkich tutaj zbankrutują!

p
persian

a pieniądze na te .......są?

kto ten " finansowy rozmach" będzie spłacał? /ponoć obecny dług miasta to ok.4mld PLN/

E
Ewa

Tylko metro nas uratuje od całkowitego zakorkowania Krakowa. Autostrada w centrum miasta to kretyński pomysł. Nasza autostrada to nawet poza miastem potrafi się zapchać...

A
Andrzej Szydłowski

20 lat minęło od wybudowania mostu Kotlarskiego. Od ul. Zabłocie jest wjazd i zjazd, natomiast od ul Podgórskiej po 15 latach wybudowano zjazd w Podgórską, a 20 lat czekamy na wjazd na most. Prezydent Jacek Majchrowski przed każdymi wyborami obiecuje i nie dotrzymuje słowa. Jak można władzy wierzyć skoro przez 20 lat nie mogą dokończyć zaplanowanej 24 lata temu inwestycji - Andrzej Szydłowski,

--

G
Gość

Optymalny wariant finansowo to już porażka na dzień dobry. Wariant wybrany powinien przede wszystkim być taki, żeby funcjonował sprawnie przez jak najdłuższy okres. Ale urzędnicy, którzy nie potrafili zrobić pasa do prawoskrętu na Rondzie Dywizjonu 308 są w stanie ogarnąć temat? No nie. Idę o zakład, że koncepcja i projekt będą ba miarę warunków , które już były (patrz Rondo Mogilskie - Kotlarskie). Kluczowe będzie właśnie to Rondo z jego ruchliwymi przepływami w lewo. Założę się , że poza rondo nie wyjdą w projekcie (nawet na osobnym poziomie nie załatwi sprawy).

Z
Zbigniew Rusek

Mogliby zrezygnować z linii tramwajowej, gdyż takie inwestycje są pewnie po to, by zlikwidować komunikację autobusową. Nie można dopuścić do zagłady linii autobusowych. To AUTOBUSOM należy dać autostrady lub zielone światło bez konieczności uprzedniego zatrzymania się (kosztem pieszych, rowerzystów, prywatnych aut a nawet tramwaju - tramwaj hamując zwraca prąd do sieci, natomiast autobus hamując trwoni paliwo). Powinny być także w miastach autostrady i to dosłownie (z bezkolizyjnymi węzłami typu czterolistna koniczyna), by miejskie autobusy pędziły autostradam9. Tramwaj najmniej zużywa prądu przy szybkości 10 (słownie: dziesięć) km/h, więc każdy "szybki" tramwaj jest idiotyzmem. Tramwaj nie jest autobusem.

Dodaj ogłoszenie