https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Znane są plany modernizacji tras tramwajowych

red.
W 2017 planowana jest między innymi dalsza przebudowa torowiska wokół Plant
W 2017 planowana jest między innymi dalsza przebudowa torowiska wokół Plant Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transport podał plan przebudowy torowisk w Krakowie na najbliższe lata. Po modernizacji według ZIKIT-u jazda tramwajami ma być bardziej komfortowa, cichsza oraz bezpieczniejsza. Milionowe inwestycje będą współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się przebudowa torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim. Polegać ona będzie na wymianie całego układu torowego, sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Równocześnie modernizowana jest podstacja trakcyjna Bieńczyce. Prace zakończą się w 2017 roku.

Również w przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiska i ul. Basztowej, tym razem na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z Pawią. Przypominamy, że jest to III etap przebudowy układu drogowego przy Plantach wraz z nową organizacją ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dla kierowców. W 2017 roku ZIKiT, po wykonaniu dokumentacji projektowej, ogłosi przetarg na przebudowę ul. Zwierzynieckiej, Kościuszki, pętli tramwajowej „Salwator” i podstacji trakcyjnej Tenczyńska, która planowana jest w 2018 roku. W przypadku tych dwóch ulic organizowane były konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy zwrócili uwagę na uciążliwy hałas, jaki powodują przejeżdżające tramwaje. Projektanci opracowujący koncepcję zapewnili, że problem ten jest dostrzeżony i odpowiednie technologie przebudowy torowiska pozwolą na wyraźne zmniejszenie tych uciążliwości.

Z kolei na 2018 rok ZIKiT przygotowuje się do przebudowy ul. Krakowskiej i al. Solidarności, na odcinku od pl. Centralnego do ul. Bulwarowej. W kolejnych latach możliwe do wykonania są także remonty torowisk na ul. Starowiślnej (2020 rok) i Królewskiej – od Alei Trzech Wieszczów do ul. Rydla (2021 rok). W tym ostatnim przypadku dodatkowo przebudowana zostanie pętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z Alejami Trzech Wieszczów.

Wszystkie te inwestycje wycenione są wstępnie na ok. 150 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ok. 76 mln zł.

Kto to wymyślił?

Największe absurdy drogowe w Polsce: Kto to wymyślił? [ZDJĘCIA]

- Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych, oświetlenia oraz przebudowę mediów znajdujących się pod powierzchnią ulic. Na przebudowywanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych. Z inwestycji skorzystają piesi i pasażerowie. Na przykład przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik na odcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry a perony typu „wiedeńskiego” ułatwią wsiadanie i wysiadanie podróżnym ze środków komunikacji miejskiej – mówi Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Co ważne, w miejscach wymagających szczególnego wyciszenia lub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system „masy odsprężynowanej” pomiędzy podbudową, a płytami oraz pomiędzy boczną ścianą płyty torowej i ścianą koryta torowego układane będą dodatkowo elastyczne maty wibroizolacyjne a szyny zostaną prewencyjnie wyszlifowane. To z pewnością zminimalizuje hałas i polepszy komfort podróży komunikacją miejską jak i również poprawi jakość życia mieszkańców w rejonie ruchliwych tras tramwajowych.

Nowością będzie także to, że na wszystkich przebudowanych ulicach sieć trakcyjna zostanie przymocowana do słupów oświetleniowych, zamiast do np. kamienic i innych budynków, jak zdarzało się do tej pory. Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa i lepsza dostępność dla odpowiednich służb w razie awarii czy konserwacji. - Ponadto przebudowane zostanie skrzyżowanie ul. Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej. Remont czeka także Most Piłsudskiego, który zostanie wypiaskowany i odmalowany, zyska nowe oświetlenie i iluminację oraz nowe torowisko i jezdnię – dodaje Franciszek Szczurko z ZIKiT.

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
s.
Trwa intensywnie budowa wschodniej obwodnicy, która przecina te dwie ulice akurat na tamtych odcinkach. Węzły drogowe, wiadukty, cały czas ruch sprzętu ciężkiego - mimo fatalnego stanu obu ulic i torowisk, remont generalny aktualnie nie ma sensu, bo i tak sprzęt budowy obwodnicy wszystko to zniszczy - że nie wspomnieć o problemach z prowadzeniem dwóch inwestycji na tym samym odcinku. A jak dobrze pójdzie, to remont zostanie podpięty pod budowę obwodnicy i zrobiony w ramach tamtej inwestycji pod koniec. Ale na razie nie ma co marzyć o remoncie czegokolwiek, co obwodnica wschodnia przecina.
P
Petroniusz
Rok 2018[...] remont Al. Solidarności do ul. Bulwarowej a co z odcinkiem od ul. Bulwarowej do ul. Ujastek!!? Ktoś pomyślał o tym odcinku?
Co z torami od Pl. Centralnego do Kopca Wandy ?! Stan nawierzchni "katastrowany" rzuca 10 i 12 jakby był sztorm 12 w skali Beauforta choć motorniczy jadą z minimalną prędkością. Za dwa lata trzeba będzie całkowicie zamknąć ten odcinek!!!
L
Leon
A skrzyżowanie ul. Wielickiej z ul. Nowosądecką , przejazd samochodem przez torowiskk to istny horror , zawsze sie zadtanawiammkiedy ktoś tam coś urwie i zaskarży ZIKiT. Wstyd .
.
Na szczęście nikt takich bzdur nie planuje zamiast tego będzie domykana III obwodnica która powinna odciążyć Aleje.
.
Tam nie jest potrzebna przebudowa tylko zwykłe prace utrzymaniowe, podbicie podkładów + szlifowanie szyn. To samo Al. Pokoju i znowu jeździło by się jak po stole.
O
Ola
A czy wiadomo coś na temat przebudowy fragmentu torowiska od Ronda Kocmyrzowskiego do DH Wanda ?
S
Stach.
A co z przejściami podziemnymi pod Alejami?
i
ile czasu?
to się prosi od lat.....
p
pierwszy
pierwszy
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska