https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Lini kolejowej Wadowice-Kraków grozi likwidacja

Bogusław Kwiecień
W ostatnich latach skurczyła się liczba połączeń kolejowych w zachodniej Małopolsce. Dwie linie w ogóle zniknęły: Oświęcim - Skawina - Kraków Płaszów oraz Wadowice - Spytkowice - Trzebinia
W ostatnich latach skurczyła się liczba połączeń kolejowych w zachodniej Małopolsce. Dwie linie w ogóle zniknęły: Oświęcim - Skawina - Kraków Płaszów oraz Wadowice - Spytkowice - Trzebinia Elżbieta Rzyczniak
Po wczorajszych informacjach "Gazety Krakowskiej" o możliwej likwidacji linii Wadowice - Kraków, zawrzało w papieskim mieście. - Jak to zlikwidują nam pociągi do Krakowa? Czym będziemy jeździć? - oburzają się wadowiczanie.

Spółka Przewozy Regionalne jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej. W ostatnich latach jej pociągi zniknęły już z dwóch linii w Małopolsce zachodniej: Oświęcim-Zator-Kraków i Trzebinia-Wadowice. Teraz w ramach dalszych oszczędności zapowiedziano zwolnienie 250 pracowników.

Kolejowa firma otrzymuje dotacje z samorządu wojewódzkiego. Roman Ciepiela, wicemarszałek Małopolski, podkreśla, że Przewozy Regionalne mają w tym roku 75 mln zł dofinansowania, czyli podobnie jak przed rokiem.

- Linia z Wadowic do Krakowa nie jest w planach do likwidacji - zapewniał wczoraj "Krakowską". Z drugiej strony zaznaczał jednak, że województwo nie będzie utrzymywać linii najbardziej nierentownych.

Barbara Węgrzynek, rzeczniczka Przewozów Regionalnych w Małopolsce, także twierdzi, że na razie przedwczesne są informacje dotyczące likwidacji połączeń kolejowych Wadowic z Krakowem.

Jednak według prof. Andrzeja Nowakowskiego, znawcy problemów transportu kolejowego, jeśli przewoźnik zwalnia jedną czwartą załogi, to konsekwencja musi być właśnie taka: likwidacja połączeń. Jego zdaniem, dotknie to właśnie linię Wadowice - Kraków, jako jedną z mniej rentownych, choć, jak zaznacza, byłby to skandal. Przypomina, że kilka lat temu na naprawę tego odcinka i modernizację dworca w Wadowicach wydano kilkadziesiąt milionów złotych.

- Ta linia jest systematycznie degradowana. Kiedyś między Bielskiem a Krakowem jeździło 13 par pociągów. Teraz ledwie sześć - zauważa prof. Nowakowski.

Podróżni mówią otwarcie, że kolej sama się niszczy.- Rozkłady jazdy pisane są byle jak: pociągi nie są skomunikowane, co chwila są kolejne ograniczenia prędkości, a pokonanie niespełna 50-kilometrowej trasy z Wadowic do Krakowa zajmuje nawet do godziny i 50 minut - skarży się Anna Malec.

- Ta linia nie ma statusu państwowej, co wykorzystuje PKP PLK, spychając problemy z jej utrzymaniem na samorządy - twierdzi Wiesław Pająk, kolejarski związkowiec. Także jest przekonany, że w trudnej sytuacji przewoźnika dni linii mogą być policzone. Korzysta z niej coraz mniej pasażerów.

- Kiedyś dojeżdżałem pociągiem do pracy w Skawinie, ale obecnie nie ma to sensu, lepiej samochodem - przyznaje Michał Maciejczyk z Kęt.

Pasażerowie dojeżdżający do Bielska mówią o nieżyciowych rozkładach jazdy. Na przykład pierwszy poranny pociąg z Wadowic do Bielska, którym kiedyś podróżowało wielu mieszkańców do pracy na szóstą rano, teraz przyjeżdża na miejsce o 6.24.
Według radnego powiatowego Czesława Rajdy z Andrychowa, jeśli dojdzie do likwidacji linii, to będzie to oznaczało stopniową degradację tej części regionu.

- Aby stała się rentowna, potrzebne są większe nakłady, by jazda koleją była atrakcyjną alternatywą dla busów - dodaje Nowakowski.

Burmistrz Kęt Tomasz Bąk także twierdzi, że należy zmodernizować linię Bielsko-Kraków. W tej chwili bowiem są odcinki za Kętami, po których pociągi jeżdżą 5 km/godz. Lokalne samorządy gotowe są uczestniczyć w takim przedsięwzięciu. - Musimy mieć jednak pewność, że dzięki temu pociąg z Kęt do Krakowa pojedzie niewiele ponad godzinę, a do Bielska kwadrans - nadmienia Bąk.

Fakty

Dworzec jak nowy
- Modernizacja dworca kolejowego w Wadowicach w 2006 roku kosztowała 30 mln zł. Podobną kwotę wydano na naprawę odcinka trasy nr 117 Kraków - Wadowice w związku z kursowaniem pociągu papieskiego.
- Na trasie między Wadowicami a Bielskiem w szczególnie złym stanie jest odcinek od Kęt do Bielska. Na pokonanie ok. 17 km pociągi potrzebują do 38 minut.
- Ponad 12 lat temu zamknięta została linia nr 103 łącząca Wadowice przez Spytkowice z Trzebinią i dalej z Katowicami.
- Ponad roku temu, w grudniu 2012, wstrzymano ruch pasażerski na linii nr 94 z Oświęcimia przez Zator, Spytkowice, Skawinę do Krakowa Płaszowa. PKP Polskie Linie Kolejowe wydały na jej naprawę 250 mln zł. W tej chwili po tej linii jeżdżą jedynie pociągi towarowe.
Muzeum i Dni Młodzieży
- 27 kwietnia odbędzie się kanonizacja Ojca Świętego Jana Pawła II. Otwarte ma zostać ponownie Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II. W 2016 r. w Krakowie odbędą się Światowe Dni Młodzieży. W związku z tym w Wadowicach spodziewają się jeszcze większego ruchu pielgrzymkowego.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pasażer
Busy na tej trasie są przeładowane, a sporo ludzi, którzy posiadają samochody wydaje krocie na paliwo po to, żeby w ogóle dojechać do pracy lub w innych celach bo nie mają innej tańszej alternatywy, a do busa często można się nie załapać, a ktoś twierdzi że nie ma pasażerów i linia nierentowna? Śmiech na sali. Tylko, żeby to zauważyć trzeba wychylić trochę nos ze swojej urzędniczej limuzyny i spróbować dostać się rano do Krakowa lub wracać w popołudniowym szczycie stojąc w korkach w małym 19-sobowym busiku, do którego nierzadko ładuje się 35 osób (tyle najwięcej naliczyłem). Albo wystarczy być zwykłym mieszkańcem tych miejscowości, dla którego podróż w warunkach jak za króla ćwieczka to codzienność...
W
Wykolejeniec
Chyba trzeba wpuścić konkurencję, żeby pojeździła i ewentualnie wyremontowała tory. Mirosław Sekuła powiedział kiedyś, że trzeba również drogi kolejowe podzielić na krajowe i wojewódzkie. Ta trasa byłaby akurat międzywojewódzka, ale jak najbardziej integracyjna. Jeżeli dotychczasowi "ujeżdżacze" świadomie narzekają, bo bez tego jest im dobrze, obrońcy trasy powinni zakupić własny tabor i dorobić jako spółka prywatna lub wpuścić inną sieć, nawet zagraniczną, inaczej w tych przypadkach brak eksploatacji kończy się rozkradaniem torów i wszystkiego, co metalowe.
p
potrzebny pociąg
Znam wiele osób które codziennie dojeżdzają z Wadowic do Krakowa własnymi samochodaMI bo nawet nie wiadomo kiedy jeżdża pociągi.Zniszczona stacja która niedawno została odbudowana,brakuje informacji,brak kas a nawet rozkłądu jazdy.
l
latarnik
zamknąć, zaorać, zgasić światło i wyjechać; i ta z cała |polską
B
Beata
i oburzający film. jak on mógł tak się zachowywać....
J
Jano
Nie tylko odcinek z Kęt do Bielska jest w złym stanie. Wystarczy przejść koło torowiska w Andrychowie w kierunku Wadowic i Kęt to można zobaczyć odcinki gdzie podkłady kolejowe (drewniane) w dużej części są zmuszałe.
j
jurand
wróć leninie i stalinie nasza POLSKA marnie zginie chcieliście kapitalizmu to macie tyle w temacie
p
piko
Może jakaś instytucja (np CBA) zbada czy takie a nie inne (bezsensowne) układanie rozkładu jazdy nie jest przypadkiem wynikiem jakiś układów lobby busiarskiego z osobami które są decyzyjne. Wystarczy poczytać fora kolejowe, żeby dowiedzieć się ciekawych rzeczy. Dopóki nie zaczęto psuć oferty to pociągi na linii Skawina Oświęcim jeździły pełne. Inna sprawa, że należy skończyć z pociągami, które w założeniu miały służyć bractwu kolejarskiemu w dojeździe do pracy a za które płacimy wszyscy. Pociągi mają być dla ludzi a nie dla kolejarzy. Może kiedyś ktoś wreszcie ogarnie ten bałagan.
p
pempek
Spółka jest w złej kondycji? Oddać w prywatne ręce (podstawa kapitalizmu!!!) za darmo, a właściciel, jeśli się znajdzie będzie wiedział jak zarobić, a komunikacja będzie bezpieczniejsza od jazdy z "busiarzami".
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska