Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mocny apel z gminy Gdów o komunikację publiczną w stronę Krakowa. Setki podpisów pod petycją o autobus

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Pod petycją o wydłużenie do Wiatowic kursów linii aglomeracyjnej 274 podpisało się w krótkim czasie prawie pół tysiąca mieszkańców tej miejscowości. Z apelem o autobus do Krakowa występują także inne sołectwa z gminy Gdów: Książnice, Niegowić, Cichawa, Krakuszowice i Liplas
Pod petycją o wydłużenie do Wiatowic kursów linii aglomeracyjnej 274 podpisało się w krótkim czasie prawie pół tysiąca mieszkańców tej miejscowości. Z apelem o autobus do Krakowa występują także inne sołectwa z gminy Gdów: Książnice, Niegowić, Cichawa, Krakuszowice i Liplas fot. Jolanta Białek
455 - tylu mieszkańców Wiatowic i okolic w gminie Gdów podpisało się pod petycją o wydłużenie w ten rejon trasy autobusu aglomeracyjnego 274 (Trąbki P&R – Podgórze SKA). O bezpośrednią komunikację publiczną do Krakowa – o tzw. autobus kolejowy – upominają się także mieszkańcy Książnic, Niegowici, Cichawy, Krakuszowic i Liplasu. To kolejne apele mieszkańców gdowskiego rejonu o uruchomienie transportu aglomeracyjnego. Co na to władze gminy?

Prawie pół tysiąca podpisów pod apelem o wydłużenie do Wiatowic trasy autobusu MPK zebrano w ciągu zaledwie dwóch dni.

- Petycję można było podpisywać w sklepach w naszej miejscowości, a to jak wiele osób ją poparło jasno pokazuje jak bardzo potrzebny jest tu autobus. Obecnie jesteśmy w zasadzie odcięci od świata. Sytuacja jest wręcz skandaliczna, są ogromne problemy z dostaniem się do Wieliczki i Krakowa, dzieci nie mają czym dojechać do szkół, a dorośli do pracy. W weekendy nie kursuje tu nic, a w tygodniu jest dziennie tylko po kilka kursów busów, którymi można dostać się do Trąbek, by przesiąść się do autobusu 274. A to oznacza także dodatkowe koszty, bo trzeba zapłacić za bilet i w busie, i w MPK – relacjonuje nam oburzony mieszkaniec Wiatowic, który zainicjował akcję w sprawie wydłużenia tu trasy „274”.

Jak zaznaczają mieszkańcy, Trąbki (gmina Biskupice) od gdowskich Wiatowic dzieli tylko ok. 7 km, więc chodzi tu o krótki odcinek dodatkowej drogi dla linii 274. W wiosce jest także miejsce – rozległy plac – gdzie autobus mógłby zawracać.

„Obecnie do Wiatowic nie dociera komunikacja regularna. Firmy przewozowe zlikwidowały swoje kursy do Krakowa oraz Wieliczki. Jednym połączeniem jest bus w godzinach porannych do Trąbek (chodzi o busa Gdowskich Gminnych Linii Komunikacyjnych, które uruchomiono w styczniu 2022 roku; przez Wiatowice bus jeździ kilka razy na dzień, od poniedziałku do piątku, tylko w godzinach porannych oraz popołudniowo-wieczornych – red.). Nasze dzieci oraz osoby starsze nie mają możliwości dojazdu komunikacją do Wieliczki, do szkół, urzędów i lekarzy (...)” - zaznaczono m.in. w petycji o wydłużenie trasy autobusu 274.

Wiatowice zaczęły „akcję za autobusem” jako pierwsze, natomiast w mijającym tygodniu taki projekt zainicjowało sołectwo Książnice. W ramach tego przedsięwzięcia podpisy za uruchomieniem bezpośredniego połączenia do Krakowa z północnej i wschodniej części gminy Gdów, są zbierane także: w Niegowici, Cichawie, Krakuszowicach i Liplasie.

W petycji skierowanej do małopolskiego marszałka ludzie apelują o „pilne stworzenie linii użyteczności publicznej na trasie: Książnice – Cichawa – Niegowić – Wiatowice – Liplas – Wieliczka – Kraków”.

Co na to władze gminy Gdów?

Wójt Zbigniew Wojas twierdzi, że wie o staraniach Książnic, bo pismo z tego sołectwa w sprawie autobusu trafiło do Urzędu Gminy w ostatnich dniach, natomiast nie otrzymał żadnej informacji o petycji o wydłużenie do Wiatowic linii 274 (tę petycję mieszkańcy złożyli – z prośbą o wsparcie ich starań i przekazanie apelu do wójta Gdowa – 4 sierpnia do biura poselskiego posłanki Urszuli Ruseckiej w Wieliczce; próbowaliśmy ustalić czy petycja została przekazana do Gdowa, ale w dniach 11-12 sierpnia w biurze poselskim nikt nie odbierał telefonu; bez odpowiedzi pozostał także nasz e-mail z prośbą o informację w tej sprawie).

- W związku z apelem Książnic skierujemy pismo do Urzędu Marszałkowskiego z zapytaniem o możliwość uruchomienia tam Autobusowych Linii Dowozowych (tzw. autobusu kolejowego – red.). Nie jestem nastawiony negatywnie do tego projektu, natomiast wymaga on analizy kosztów, które przy komunikacji zawsze są duże, oraz zgody Rady Gminy itp. Zdecydowałem także, że zaproponuję sołectwom, które apelują o autobus i tak im na nim zależy, by przekazały na ten cel swe przyszłoroczne budżety sołeckie. Jaka byłaby to kwota? Z Książnic Wiatowic, Krakuszowic, Niegowici i Cichawy w sumie ponad 140 tys. zł. Gdyby dołożyć do tego pieniądze od marszałka oraz z budżetu gminy, taki projekt byłby dla nas łatwiejszy finansowo do udźwignięcia – twierdzi wójt Gdowa.

Mieszkańcy gminy Gdów walczą o transport publiczny w kierunku Krakowa od 2015 roku, ale bez efektu. Władze gminy Gdów przez kilka ostatnich lat konsekwentnie odmawiały „puszczenia” tu autobusu MPK, tłumacząc to m.in. zbyt wysokimi kosztami takiego projektu.

Natomiast w styczniu 2022 roku pasażerowie z gminy Gdów dostali do dyspozycji linię D1 – kursującą na trasie: Wieliczka - Dobranowice – Hucisko – Kunice – Fałkowice – Gdów – Podolany - Zagórzany – Łapanów - funkcjonującą w ramach małopolskich ALD, uruchamianych przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego (tzw. autobus kolejowy wozi pasażerów na stację PKP w Wieliczce, do pociągu do Krakowa).

Wrócimy do tematu

Najczęściej fałszowane produkty spożywcze na świecie

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska