Prace na odcinkach od Rabki Zdrój po Mszanę Dolną postępują
Na odcinku linii kolejowej Chabówka aż po Mszanę Dolną PKP Polskie Linie Kolejowe S.A prowadzą intensywne prace. Budowlańcom nie przeszkadza nawet pogoda. Wspomniany odcinek to fragment trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz, która wchodzi w skład historycznego połączenie Podłęże - Piekiełko.
W Rabce Zdrój już jakiś czas temu została usunięta dotychczasowa infrastruktura kolejowa. Z daleka widać, że prace są już zaawanasowane.
- Wykonawca pracuje nad nowymi obiektami a także układem torowo-drogowy. Został tam wykonany specjalny bajpas dla kierowców, tak żeby prace mogły przebiegać bez zakłóceń. Na granicy Chabówki i Rabki trwa budowa przejścia podziemnego, wykonawcy zbroją ściany - mówi "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nie brakuje ciężkiego sprzętu. Bliżej centrum Rabki można zaobserwować prace przy dwóch obiektach mostowych nad potokiem. Tam widać już przyczółki. Idą dalej w kierunku Rabki Zaryte tam trwają prace związane z budową m.in. ścian oporowych, w tych miejscach, w których linia będzie nieco podniesiona.
- Tam mamy zbocza, to wszystko jest zabezpieczane specjalnymi, betonowymi konstrukcjami. Modernizowane są też skrzyżowania linii kolejowej z drogami lokalnymi. Linia kolejowa w Rabce Zaryte idzie bezpośrednio nad brzegiem Raby, tam wybudowany zostanie duży most, ale to już oddzielna inwestycja - tłumaczy rzecznik.
Ze względu na specyficzny przebieg linii nr 104, która znajduje się w terenie górskim i podgórskim, dla bezpieczeństwa i komfortu podróży musi powstać tam wiele obiektów mostowych czy ścian oporowych do zabezpieczania skarp.
- To też przekład się na trudność prowadzonych prac, projekt jest bardzo skomplikowany pod względem inżynieryjnym - dodaje Hamarnik.
Na drugim odcinku czyli Rabka Zaryte - Mszana Dolna trwają prace rozbiórkowe istniejących torów czy starych obiektów inżynieryjnych. W pierwszej kolejności prowadzone będą tam prace podziemne związane z przebudową mediów, które krzyżują się z linią kolejową. Inwestycje na tych dwóch odcinkach powinny zakończyć się po dwóch latach od podpisania umowy czyli w 2025 roku.

Szybka kolej z Nowego Sącza do Krakowa
Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże - Piekiełko, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Podłęże -Piekiełko, kiedy?
Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (pozostałe prace na LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)” znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. i przewidziane jest do realizacji w latach 2025 – 2029. Szacowana wartość zadania to 7,79 mld zł.
Wykupem gruntów, odszkodowaniami, czasowymi przejęciami działek a także ustaleniem lokalizacji przebiegu linii kolejowej zajmuje się Małopolski Urząd Wojewódzki.
- Oto piękne i nietypowe pojazdy Kordiana, gwiazdy disco polo spod Nowego Sącza
- Sławomir i Kajra tak wyglądali zanim zyskali sławę
- Co hodują sądeczanie? Pytony, boa, pająki. Piękne i niebezpieczne zwierzęta
- Niektóre mają mroczną historię. Te budynki mają nawet po 100 lat i nadal zachwycają
- 18-letnia Martyna pokazała wielką formę w Hiszpanii! Ma srebro MŚ w bikini fitness
- Ma niezwykły talent. Emilia Dubiel ze Starego Sącza znów mistrzynią!