Prace na linii Nowy Sącz- Klęczany
Przebudowa linii 104 Chabówka - Nowy Sącz ma zapewnić komfortowe podróże pociągiem do Krakowa w godzinę. Na tę historyczną trasę czekają mieszkańcy regionu, którzy przez lata byli wykluczeni komunikacyjnie. PKP PLK w maju podpisało umowy z wykonawcami na modernizację linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Te na odcinku Nowy Sącz - Klęczany wykonuje konsorcjum Torpol oraz Intop Warszawa za 780 mln zł.
- Dużo dzieje się w Klęczanach. Powstają tu m.in. dwa mosty nad potokiem Smolnik, oraz nowy wiadukt drogowy. Widać już zaawansowane prace przy budowie przyczółków tych obiektów - informuje Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK.
Przebudowa objęta została stacja Marcinkowice, która znajduje się na wspomnianym odcinku linii 104. Wykonawcy rozebrali istniejące tory i przygotowują budowę nowych peronów i przejścia podziemnego. Swoje oblicze zmienią także przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Będą wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym.
W ramach inwestycji powstanie nowy most kolejowy na Dunajcu w Nowym Sączu, po starym nie ma już prawie śladu. Mają powstać nowe wiadukty przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej ( Os. Helena). Prace przy budowie pierwszego z nich trwają. Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.
Prace w różnych miejscach
Praca wre także na innych odcinkach linii 104. Jeszcze w październiku 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za prawie 430 mln zł na modernizację odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna w ramach projektu Podłęże – Piekiełko. Trwa pierwszy etap prac, który obejmuje budowę pięciu mostów, powstaje nowoczesny peron i przejście podziemne. Wykonawcy obecnie intensywnie pracują przy budowie przyczółków i ścian.
- Wszystkie te elementy muszą powstać najpierw, by móc budować tor dalej - mówi rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych
PKP PLK są w trakcie rozstrzygnięcia kolejnego przetargu, chodzi odcinek Limanowa – bocznica Klęczany. Tam prace obejmą m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.
Jest to jedne z najdroższych odcinków, bo ma kosztować prawie dwa miliardy złotych. Jak informował poseł Patryk Wicher był już wyłoniony wykonawca, PKP miały podpisywać umowę, ale Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie jednego z oferentów i w związku z tym cofnięto całą procedurę do ponownego wyłonienia wykonawcy.
- Myślę, że początkiem stycznia PKP już podpiszą umowę - mówi poseł Patryk Wicher.
Szybka kolej z Nowego Sącza do Krakowa
Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże - Piekiełko, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei.
- Oto piękne i nietypowe pojazdy Kordiana, gwiazdy disco polo spod Nowego Sącza
- Sławomir i Kajra tak wyglądali zanim zyskali sławę
- Co hodują sądeczanie? Pytony, boa, pająki. Piękne i niebezpieczne zwierzęta
- Niektóre mają mroczną historię. Te budynki mają nawet po 100 lat i nadal zachwycają
- 18-letnia Martyna pokazała wielką formę w Hiszpanii! Ma srebro MŚ w bikini fitness
- Ma niezwykły talent. Emilia Dubiel ze Starego Sącza znów mistrzynią!