W piśmie do prezydenta opublikowanym w internecie przez radnego Łukasza Maślonę (Kraków dla Mieszkańców) ministerstwo poinformowało, że wpłynęła tam skarga komitetu obywatelskiego "Bulwary to My" skierowana do Dyrektora Centrum Światowego Dziedzictwa UNESCO, dotycząca budowy kładki pieszo-rowerowej Kazimierz - Ludwinów.
"Chciałabym zwrócić uwagę na realne zagrożenie dla miejsca UNESCO i możliwe konsekwencje w postaci misji monitorującej" - napisała Bożena Żelazowska, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury.
W piśmie przypomniała, że w 2018 r. Narodowy Instytut Dziedzictwa wydał negatywną opinię dla inwestycji w zaplanowanej formie.
- Czy po 50 latach od nadania Kraków utraci status miasta wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO? W związku z budową kładki Kazimierz - Ludwinów istnieje realne zagrożenie, a władze miasta i polskie ministerstwa już teraz muszą się tłumaczyć z tej inwestycji. Znamy już z historii przypadki wykreślania miast z tego grona. Poprzednio były to: Sanktuarium Oryksa Arabskiego w Omanie w 2007 roku, Doliny Łaby w okolicach Drezna w Niemczech w 2009 i Liverpool w 2021 r., a dokładniej jego część nadbrzeżna „Liverpool – miasto floty handlowej”. Teraz ten sam los może spotkać historyczne centrum Krakowa. Dlatego też mając na uwadze informacje od mieszkańców skieruję stosowną interpelację w tej sprawie, by obecny prezydent przyjrzał się wnikliwie sprawie - informuje radny Łukasz Maślona.
Budowa kładki pieszo-rowerowej Kazimierz–Ludwinów to inwestycja o wartości ok. 114 mln zł realizowana przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Wykonawcą zadania jest firma Primost Południe sp. z o.o.
Kładka będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości, a w najwyższym punkcie będzie wysoka na blisko 16 m. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Obiekt będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) i środkowego pomostu widokowego.
- To inwestycja zaplanowana i realizowana przede wszystkim z myślą o mieszkańcach Krakowa. Przeprawa będzie stanowić dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Przejazd rowerem z dzielnic południowych do centrum będzie krótszy niż obecnie, a mieszkańcy Starego Miasta będą mieli łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych terenów zielonych Podgórza, choćby Plant im. Floriana Nowackiego czy doliny rzeki Wilgi. Nie bez znaczenia jest też szansa na ożywieniem brzegów Wisły i powtórzenie sukcesu oddanej w 2010 r. kładki o. Laetusa Bernatka. Równie istotny jest także fakt, że po realizacji tej inwestycji poprawi się stan infrastruktury komunalnej po obu stronach Wisły dzięki przebudowie sieci podziemnych - podkreślają w urzędzie.
Zakaz handlu w niedziele. Klienci będą zdezorientowani?
