https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Najtrudniejszy fragment budowy obwodnicy Oświęcimia. Przejście pod torami linii kolejowej powstanie w niecodzienny sposób

Bogusław Kwiecień
W ciągu południowej obwodnicy Oświęcimia pod torami linii kolejowej powstanie blisko 40-metrowy tunel
W ciągu południowej obwodnicy Oświęcimia pod torami linii kolejowej powstanie blisko 40-metrowy tunel GDDKiA
Najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym fragmentem budowy południowej obwodnicy Oświęcimia jest przejście nowej drogi pod linią kolejową do Czechowic-Dziedzic. Powstanie w niecodzienny sposób. Cała konstrukcja zbudowana zostanie na powierzchni, a dopiero potem przeciśnięta pod torami.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Obwodnica Oświęcimia ma być niewidoczna od strony Miejsca Pamięci

W sytuacjach, gdy nowa droga przecina się z linią kolejową często prowadzona jest wiaduktem nad linią kolejową. W tym jednak przypadku konieczne było inne rozwiązanie, aby trasa nie była widoczna z terenu leżącego kilkaset metrów dalej byłego obozu KL Birkenau. Taki był jeden z warunków uzgodnień dla tej inwestycji.

Po obu stronach torów trwają prace przygotowawcze. Droga na tym odcinku będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej terenu
Po obu stronach torów trwają prace przygotowawcze. Droga na tym odcinku będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej terenu GDDKiA

Takie rozwiązanie, jak podkreślają specjaliści, jest znacznie bardziej skomplikowane technicznie, bo musi być zapewniona ciągłość ruchu kolejowego na tym odcinku. Do tego przejście powstanie metodą bezwykopową.

- Przygotowujemy obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej terenu. W tej okolicy jest bardzo wysoki poziom wód gruntowych, musimy więc go w odpowiedni sposób zabezpieczyć. Pod torami wykonano osłony z rur, które są równocześnie obrysem przyszłego obiektu inżynierskiego kwalifikowanego jako wiadukt kolejowy - tłumaczy Monika Skrzydlewska z GDDKiA.

Najpierw na powierzchni obok torów powstanie konstrukcji obiektu, czyli segment o wymiarach 22,7 m na 38,7 m na 8,5 m
Najpierw na powierzchni obok torów powstanie konstrukcji obiektu, czyli segment o wymiarach 22,7 m na 38,7 m na 8,5 m GDDKiA

Ponadto wzdłuż torów i prostopadle do nich budowane są specjalne ściany zabezpieczające przed napływem wód gruntowych.

Prace będą wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów

GDDKiA planuje, że w drugiej połowie 2025 roku rozpocznie się budowa obok torów konstrukcji obiektu. - Będzie to ogromy prostopadłościan o wymiarach 22,7 m na 38,7 m na 8,5 m. Zmieszczą się w nim trzy jezdnie – dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą zostanie poprowadzona ul. Ostatni Etap - wylicza Monika Skrzydlewska.

Budowa odcinka z przejściem pod torami to najtrudniejsza część budowy obwodnicy Oświęcimia
Budowa odcinka z przejściem pod torami to najtrudniejsza część budowy obwodnicy Oświęcimia GDDKiA

Jak dodaje, kiedy konstrukcja obiektu zostanie skończona, na przełomie 2025 i 2026 roku przeciśnięta zostanie pod torami linii kolejowej Oświęcim - Czechowice-Dziedzice.

W tym przypadku nie będzie więc, jak to z reguły się dzieje, kopania tunelu pod torami.

Wspomniana trzecia nitka ul. Ostatni Etap będzie prowadzić po nowym śladzie. Po przejściu pod torami połączy się po zachodniej stronie z ul. Ofiar Faszyzmu, a nie jak to było do tej pory z ul. Pławską. Oprócz jezdni będzie tam również miejsce dla pieszych i rowerów.

Na wysokości byłego obozu Birkenau obwodnica od strony północnej jest ukryta za nasypem ziemnym
Na wysokości byłego obozu Birkenau obwodnica od strony północnej jest ukryta za nasypem ziemnym GDDKiA

Nasyp obok obwodnicy Oświęcimia

Część obwodnicy na przecięciu z linią kolejową to nie jedyne miejsce, w którym inwestycja musiała spełnić specjalne warunki ujęte w specjalnym raporcie oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa Auschwitz-Birkenau, a dotyczące m.in. ograniczenia do minimum ingerencji w panoramę roztaczającą się wokół terenów byłego obozu.

Innym jest odcinek biegnący przez Pławy (gmina Oświęcim), gdzie droga zbliża się do terenu byłego obozu na odległość ok. 600 m. Stąd w pobliżu byłego obozu Birkenau droga nie została poprowadzona na nasypie, ale na dotychczasowym poziomie gruntu. Nasyp w tym miejscu już powstał po północnej stronie trasy, ale po to, aby ją ukryć.

Na wysokości byłego obozu Birkenau obwodnica jest ukryta za nasypem. Taki był jeden z warunków uzgodnień dla inwestycji
Na wysokości byłego obozu Birkenau obwodnica jest ukryta za nasypem. Taki był jeden z warunków uzgodnień dla inwestycji GDDKiA

W ostatnim etapie prac zostanie on obsadzony roślinnością. Dzięki temu patrząc z terenu obozu w kierunku południowo-zachodnim będzie można dostrzec, tak jak przed rozpoczęciem budowy, jedynie naturalny krajobraz.

Wkrótce do ruchu ma zostać oddany pierwszy odcinek obwodnicy od ul. Jagiełły do Zatorskiej
Wkrótce do ruchu ma zostać oddany pierwszy odcinek obwodnicy od ul. Jagiełły do Zatorskiej GDDKiA

A wkrótce ma zostać oddany do ruchu pierwszy odcinek obwodnicy między ulicami Jagiełły i Zatorską.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska