Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa "chyżnianka". Sześć firm gotowych opracować studium dla zupełnie nowej drogi na granicę

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Droga w kierunku przejścia granicznego w Chyżnem
Droga w kierunku przejścia granicznego w Chyżnem GDDKIA
Od 54 do 87 mln zł – takich kwot chcą prywatne firmy, która złożyły oferty na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla nowego przebiegu DK7 z Rabki do Chyżnego. Planowany odcinek będzie dwujezdniową trasą o długości ok. 35 km. 

Do przetargu ogłoszonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zgłosiło się sześć firmy. Najtańsza oferta opiewa na 54 mln 91 tys. 446 zł i 10 groszy. Z kolei najdroższa to 87 mln zł 925 tys. 935 zł. Tymczasem GDDKIA zaplanowała na to zadanie 52 mln 185 tys. 825 zł. Na razie nie wiadomo jak rozstrzygnięty zostanie przetarg.
Studium to kolejny etap prac przygotowawczych do budowy nowej DK7 od węzła Zabornia do granicy państwa w Chyżnem. W ramach przygotowanego już Studium korytarzowego opracowano dziewięć korytarzy przebiegu nowej drogi. Do dalszych prac zostały rekomendowane cztery korytarze - I, IIA, VIA i ostatni, zawierający elementy wszystkich rozpatrywanych w ramach Studium korytarzowego, łącznie z możliwym nowym przebiegiem.

- Przyszły wykonawca dokumentacji STEŚ-R będzie szczegółowo analizował te korytarze, a także sprawdzał możliwość zmiany propozycji IIA i poprowadzenia drogi po zachodniej stronie Chyżnego – informuje GDDKiA.


STEŚ-R uszczegółowi zaproponowane wcześniej korytarze nowej drogi do kilku konkretnych wariantów jej przebiegu. Finałem tych prac będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wybranego wariantu, który stanie się podstawą do przygotowania projektu budowlanego. Wykonawca STEŚ-R będzie miał 45 miesięcy od podpisania umowy na realizację prac.  

Co ciekawe, jeden z wariantów branych pod uwagę zakłada budowę tunelu drogowego w rejonie Jabłonki. Ma być to tunel dłuższy od tego pod Luboniem Małym – w ciągu tzw. zakopianki. Ten już działający liczy nieco ponad 2 km długości.

DK7 to obecnie najpopularniejsza trasa na Słowację. Przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążone ruchem spośród wszystkich przejść na polsko-słowackiej granicy. Badanie pomiaru ruchu przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że na niektórych odcinkach DK7 między Rabką a Chyżnem każdej doby porusza się ponad 11 tys. pojazdów, w tym ponad 2,1 tys. ciężarówek. Na odcinku za Jabłonką, prowadzącym do granicy państwa, jest to prawie 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 1,6 tys. ciężarówek.   

Przebieg drogi uwzględniony jest w korytarzu europejskiej sieci TEN-T. Prowadzi on ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją i dalej na południe Europy. Po stronie słowackiej nowa dwujezdniowa trasa połączy się z drogą R3. 

DK7 na odcinku Rabka - Chyżne jest przygotowywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. 

Budowa nowej zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ

Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Oto najnowsze zdjęcia...

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska