Turyści przyjeżdżający do Zakopanego koleją długo nie cieszyli się z nowego peronu, który został oddany do użytku tuż przed świętami Bożego Narodzenia w grudniu 2023 r. Zmodernizowane wejście, nowe zadaszenie dla oczekujących na pociąg, a także podniesione perony ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Taka rzeczywistość trwała zaledwie dwa i pół miesiąca. Płytki, którymi wybrukowany został peron dla pasażerów zaczęły się ruszać. Część z nich opadła nawet kilkadziesiąt centymetrów, a inne wybrzuszyły się tworząc zagrożenie dla pasażerów. Najbardziej zniekształcone fragmenty nawierzchni zostały ogrodzone ostrzegawczą taśmą, aby nie doszło do wypadku.
Fuszerka, czy niekorzystne warunki atmosferyczne? - Tanio i szybko - odpowiada na pytanie o powód takiego stanu nawierzchni świeżo wybudowanego peronu turysta z Warszawy oczekujący na pociąg.
Płytki na peronie w Zakopanem zapadły się
Zapadające się płytki, to jednak nie koniecznie musi być wina pracowników, a naglących terminów i mrozów jakie panowały podczas prac. Gdy prowadzone prace wykończeniowe na peronie – pod koniec 2023 roku – panowały siarczyste mrozy. Możliwe więc, że robotnicy wykonali podkład pod płytki, na twardym – jak im się wydawało gruncie. Teraz, gdy nadeszła wiosna, ziemia zaczyna rozmarzać i osiadać co może mieć bezpośrednie przełożenie na opadające płytki. Co gorsza, z naszych obserwacji wynika, że deformacji uległy nie tylko małe płytki, po których przemieszczają się pasażerowie, ale także masywne betonowe obrzeża, co może świadczyć o przesunięciu całej infrastruktury.
Naprawa będzie oznaczać wstrzymanie pociągów?
Czy naprawa uszkodzonego peronu będzie wymagała większych prac, co z kolei będzie skutkowało wstrzymaniem kursowanie pociągów? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do Zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych, które są inwestorem modernizacji stacji PKP w Zakopanem.
- Na stacji Zakopane stwierdzono podmycie nawierzchni fragmentu peronu. Miejsca, gdzie wystąpiły nierówności zostały zabezpieczone. Sytuacja nie ma wpływu na ruch pociągów. Wykonawca w trybie pilnym przystąpi do naprawy nawierzchni. PLK SA współpracują z wykonawcą w celu jak najszybszego naprawienia peronu. Przyczyny uszkodzeń będą wyjaśnione przez komisję - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. - Dokończenie wszystkich prac na stacji Zakopane w ramach umowy i odbiór końcowy robót planowane jest w maju br.
Prace na stacji Zakopane kosztowały niemal 65 mln zł. Modernizacja stacji była częścią dużego projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane”. PKP PLK przeznaczyło na to zadanie przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podwyżka cen w Tatrach. Chcesz iść w góry? Musisz zapłacić w...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
