24 "smoki" dla PKP Cargo
Nowoczesne lokomotywy odjechały dziś (22 marca) z nowosądeckiego dworca w asyście orkiestry dętej, tłumu sądeczan (także tych młodych), z przemówieniami polityków i ludzi biznesu, a nawet sztucznymi ogniami.
Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, której przeznaczeniem jest prowadzenie ciężkich składów towarowych. Jak podkreślają producenci, pojazd został zaprojektowany przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowany w kraju, a aż 78 proc. komponentów użytych do budowy tej lokomotywy pochodzi od polskich producentów.
- Super nowoczesne 24 lokomotywy, które za moment wyjada w trasę, mam nadzieję, że będą dobrze służył naszemu podstawowemu klientowi jakim jest PKP Cargo – zaznaczył podczas odprawy Zbigniew Konieczek, prezes Newag.
Pierwsza lokomotywa Dragon była gotowa do testów już w lipcu 2018 roku.
- Testowaliśmy ją na torach w Żmigrodzie. Zaprosiłem wówczas ministra Adamczyka, żeby zobaczył jak one przebiegają. W zakładach produkowaliśmy właśnie takie modele i myliśmy w planach stworzenie dziesięciu sztuk, ale nie mieliśmy jeszcze zamówień. Podjęliśmy wielkie ryzyko, ale ono się opłaciło – dodaje Konieczek.
Aktualnie, zatrudniający na co dzień około 1600 osób, Newag w swoich zakładach produkuje już 85 lokomotywę. Z czego w poprzedniej edycji PKP Cargo zamówiło 10, a teraz 24 dwusystemowe Dragony. Wartość kontraktu realizowanego w latach 2019-2023 wynosiła ponad 518 mln zł netto. Co ważne Dragon 2 jest pierwszą polską lokomotywą, która otrzymała zezwolenie wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) do eksploatacji nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach i na Słowacji. Aktualnie trwają prace nad taką licencją na Węgrzech, a następnie w Bułgarii i Rumunii, bo główny odbiorca pojazdów chce Dragonami transportować towary i paliwa od Bałtyku po Morze Czarne i Adriatyk.
- Chcemy być w Europie, być widoczni i być dynamiczni. W końcu chcemy intensywnie działać w obszarze Trójmorza - zapowiada Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo.
Podczas przekazania lokomotyw na nowosądeckim dworcu obecny był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- PKP Cargo przejmuje dziś bardzo dużą flotę lokomotyw, co w zupełnie innej sytuacji postawi możliwości przewozowe tego przewoźnika, który jest jednym z największych w Europie. To dobry czas dla polskiej kolei, która rozwija się w oparciu o rodzimy przemysł jak ten w Nowym Sączu, Bydgoszczy czy Poznaniu – zaznaczył podczas wydarzenia Andrzej Adamczyk i przypomniał również drugi wielki kontrakt, jaki został podpisany z sądeckim producentem taboru kolejowego.
Drugim głównym klientem Newagu obok PKP Cargo jest PKP Intercity. Przypomnijmy, że sądecka firma podpisała w tym roku wart 525mln zł kontrakt na dostawę 20 lokomotyw Gryffin. Newag już wcześniej był dostawca 30 takich pojazdów kolejowych dla PKP Intercity. Nowe lokomotywy, rozwijające prędkość do 160 km/h, będą wykorzystywane w połączeniach krajowych w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku.
- TOP największych firm w Nowym Sączu i regionie. Zna ich cała Polska
- Zagraniczne piękności. Oto żony, dziewczyny i partnerki piłkarzy Sandecji Nowy Sącz
- Plejada gwiazd na otwarciu kliniki medycyny estetycznej w Nowym Sączu
- Sądecki Banksy, czyli Mgr Mors i jego kolejna odsłona „Serialu na Węgierskiej”
- Nieziemskie wnętrza Astro Centrum. "Ten obiekt może zrobić furorę"
- Stworzyła dzieło sztuki z czekolady, masy cukrowej i wódki. Zdobyła Grand Prix
