Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Olkusz. Absurd przy peronach kolejowych. Wybudowane w lutym przejście przez tory pozostanie nieczynne. Trzeba chodzić naokoło. ZDJĘCIA

Paweł Mocny
Paweł Mocny
Czynne przejście przez tory w Olkuszu
Czynne przejście przez tory w Olkuszu Paweł Mocny
Przejście przez torowisko, które powstało w lutym tego roku pozostanie wyłączone z użytku. Decyzja o pozostawieniu go nieczynnym zapadła ze względu na niebezpieczeństwo wynikające z tego,, że jeżdżą tamtędy pociągi. Taki stan rzeczy dziwi, ponieważ około dwóch metrów od nieczynnego przejścia, znajduję się druga identyczna przeprawa przez tory na kolejny peron, z której podróżujący do Krakowa pasażerowie korzystają codziennie.

Absurd przy peronach kolejowych w Olkuszu. Na peron można dojść jedynie naokoło

Gdy do Olkusza zaczęły przyjeżdżać pociągi z uciekającymi przed wojną obywatelami Ukrainy PKP wybudowało dojście na peron numer 1. Dzięki niemu uchodźcy mogli szybko dostać się do powstałego na placu manewrowym przy ulicy Składowej miasteczka namiotowego.

Pociągi już nie przyjeżdżają a hala namiotowa została rozebrana. Przejście przez torowisko jednak zostało, ale jest nieczynne. O powód wyłączenia go z użytku zapytaliśmy PKP PLK.

- Aktualnie bezpieczne dojście do peronów na stacji Olkusz odbywa się kładką nad torami. Po torze LHS oraz torach PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odbywa się normalny ruch pociągów, w tym towarowych. Tworzenie dodatkowego miejsca w postaci przejścia w poziomie szyn nie gwarantowałoby w pełni bezpieczeństwa. Ponadto, wymagałoby ograniczeń w ruchu pociągów zarówno po linii LHS jak i PLK – informuje Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP PLK.

Obok nieczynnego przejścia znajduję się jednak identyczna przeprawa przez tory. Prowadzi ona z peronu numer 2 na peron numer 1, z którego odjeżdżają pociągi do Krakowa. Przy tym przejściu jedynymi środkami bezpieczeństwa są postawione tabliczki ostrzegające przed nadjeżdżającymi pociągami. Pasażerowie podróżujący do stolicy województwa i tak korzystają z niego codziennie.

Obecnie na perony kolejowe można dostać się jedynie kładką przy dworcu PKP. By dojść na peron 1 trzeba przejść cały peron 2 i przejść po torowisku. Przeprawa nią nie stanowi problemu dla większości przechodniów, przejście jest natomiast niemożliwe dla osób z niepełnosprawnościami i np. dla rodziców z dziećmi w wózkach.

Zamontowane tam metalowe szyny pełniące role podjazdów dla wózków są na tyle strome, że żadna z osób poruszających się na wózku inwalidzkim nie da rady podjechać tam samodzielnie.

- Docelowym rozwiązaniem na stacji Olkusz, zwiększającym dostępność i komfort oraz bezpieczeństwo podróżnych ma być przejście podziemne, zamiast dotychczasowej kładki nad torami. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują obecnie umowę na opracowywanie dokumentacji projektowej na przebudowę stacji Olkusz, w tym na budowę bezkolizyjnego przejścia pod torami – podkreśla Dorota Szalacha z PKP PLK.

O realizacji przedsięwzięcia PKP mówi się od wielu lat. W marcu tego roku przygotowywano dokumentacje projektową przedsięwzięcia, ale nadal nie wiadomo, kiedy dojdzie do realizacji. Przejście podziemne miałoby być wyposażone w windy, które rozwiązałyby problem niedostępności peronów dla osób niepełnosprawnych.

Maleje liczba kredytów mieszkaniowych

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska