Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opera Rara 2021: kolejne koncerty w ramach festiwalu w ICE Kraków

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
L'Arpeggiata
L'Arpeggiata Warner Music Classics
"The Golden Dragon” Pétera Eötvösa oraz dwa wydarzenia specjalne w postaci koncertu L'Arpeggiaty i recitalu Samuela Mariño, to kolejne propozycje festiwalu Opera Rara 2021. Muzyczny spektakl „The Golden Dragon” zagości na żywo 26, 27 oraz 28 września w Centrum Kongresowym ICE Kraków, a wydarzenia specjalne odbędą się 24 września w kościele Świętej Katarzyny (L’Arpeggiata) oraz 10 października w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie (Samuel Mariño).

FLESZ - Rynek pracy odporny na pandemię

od 16 lat

„The Golden Dragon” to pełna szalonych, wprost nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, która zarazem podważa nasze oczekiwania dotyczące tego, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie. Opera Pétera Eötvösa – zainspirowana sztuką Rolanda Schimmelpfenniga – to opowieść o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. Wbrew temu, czego można się spodziewać po ważkim temacie, jest ona daleka od dokumentalizmu.

Schimmelpfennig stworzył mozaikowy tekst o naszej równie mozaikowej współczesności, pokazując ją z perspektywy kuchennych zapleczy zaludnionych postaciami borykającymi się z biedą, wyobcowaniem, upokorzeniem. Ich losy krzyżują się tu w zaskakujący sposób, mnożą się drastyczne i absurdalne sytuacje – bez cienia sentymentalizmu, za to dosadnie pokazując, jak nieporadnie i okrutnie urządziliśmy życie sobie i innym.

Każdy ze śpiewaków-aktorów wciela się tu w więcej niż jedną rolę. Płynna tożsamość bohaterów, ich wykorzenienie, brak prawa do podmiotowości zyskują dzięki temu prostemu zabiegowi widome odzwierciedlenie na scenie. Wszystko jest tu dojmująco przygnębiające, a zarazem groteskowe – i śmieszne, i straszne.

Akcja koncentruje się wokół nielegalnej emigracji i problemów, z jakimi zmagają się osoby „bez papierów”, bez praw i bez wielkich szans na godną przyszłość. Nie ma tu socjologicznej dosłowności, nie zobaczymy scenicznej rozprawki z odhaczanymi kolejno „ważnymi tematami”, ale złożony obraz stosunków międzyludzkich wynikający z uwikłania w sprzeczności, w jakie wpychają bohaterów mechanizmy bezlitosnej rynkowej machiny.

L'Arpeggiata to prawdziwe zjawisko w świecie muzyki dawnej — zupełnie osobne, oryginalne, unikalne, ale już trwale wpisane w jego krajobraz i zajmujące w nim poczesne miejsce. Zespół przybywa do Krakowa z programem „Miracolo d'Amore. Di Venezia a Napoli”, by zabrać nas w muzyczną podróż przez Włochy epoki seicenta. Poznamy repertuar teatrów muzycznych północnej, środkowej i południowej Italii z czasów, gdy opera była zjawiskiem nowym, młodym, rozwijającym się szalenie dynamicznie i przeżywającym pierwszy tak bujny rozkwit.

Uderzające swoją różnorodnością arie z dzieł m. in. Monteverdiego, Cavallego, Cestiego i Rossiego zaśpiewa rumuńsko-niemiecki kontratenor Valer Sabadus — gwiazda pierwszej wielkości na europejskim operowym firmamencie (ma za sobą liczne sukcesy, zwłaszcza w rolach Händlowskich, a także pokaźną dyskografię) i wierny partner L'Arpeggiaty w jej licznych przedsięwzięciach.

Jesienną część programu Festiwalu Opera Rara zwieńczy Samuel Mariño (sopran męski) w recitalu 10 października w Teatrze im. J. Słowackiego usłyszymy m.in. słynny motet „Exsultate, jubilate” napisany przez siedemnastoletniego Mozarta dla kastrata-wirtuoza Venanzia Rauzziniego oraz dwie arie koncertowe Wolfganga Amadeusza: dramatyczną scenę „Ah, lo previdi!” i utrzymaną w tonie buffo, pełną werwy i ironicznych akcentów „Voi avete un cor fedele”.

Wenezuelskiemu soliście towarzyszyć będzie prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa Capella Cracoviensis. Pomiędzy zespołem i jego szefem a sopranistą zawiązało się fenomenalne artystyczne porozumienie już podczas ich pierwszego spotkania, które miało miejsce pod koniec lipca w Świdnicy. Już wówczas wszystko wskazywało na to, że współpraca między nimi będzie musiała znaleźć kontynuację.

Orkiestra wykona też XXIX symfonię A-dur skomponowaną przez Mozarta w 1774 roku (a więc ponad rok po napisaniu „Exsultate”) i pod wieloma względami przełomową, otwierającą już „dojrzały” okres jego twórczości, naznaczoną tym indywidualnym rysem, który tak silnie będzie wyróżniał kompozytora na tle epoki.

Bilety na spektakl "The Golden Dragon” dostępne na stronie www.kbfbilety.pl. Bilety na koncert zespołu L’Arpeggiata dostępne na www.eBilet.pl, a na recital Samuela Mariño dostępne bezpośrednio na stronie internetowej Teatru im. J. Słowackiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska