https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Oświecim. Chcą, żeby autobusy dowoziły pracowników

Bogusław Kwiecień
Małgorzata Kubiak (pierwsza z prawej), pasażerka autobusu linii 686 uważa, że jej przedłużenie do os. Chemików jest potrzebne
Małgorzata Kubiak (pierwsza z prawej), pasażerka autobusu linii 686 uważa, że jej przedłużenie do os. Chemików jest potrzebne Fot. Bogusław Kwiecień
Pasażerowie "686" wystąpili o wydłużenie linii w Oświęcimiu o kilka przystanków. Wielu ułatwiłoby to dojazdy do pracy i szkoły

Pasażerowie linii 686 Tychy - Oświęcim wystąpili z petycją do prezydenta miasta Janusza Chwieruta oraz starosty oświęcimskiego Zbigniewa Starca o wydłużenie dotychczasowej trasy do zakładów chemicznych Synthos przez os. Chemików.

Pod petycją podpisało się ponad 170 osób z Oświęcimia, gminy wiejskiej Oświęcim, Bierunia i Tychów.

Od 1 stycznia linię 686 obsługuje MZK Tychy. Wcześniej między Oświęcimiem i Tychami kursowały autobusy oświęcimskiego PKS, który popadł w tarapaty finansowe i we wrześniu ub. roku zawiesił linię.

Dla wielu pasażerów oznaczało to olbrzymie problemy z dojazdami do pracy czy do szkoły. Szacuje się, że z Oświęcimia do Tychów jeździ codziennie ponad trzy tysiące ludzi. Na początku listopada samorządy z Oświęcimia, gminy Oświęcim, Bierunia i Tychów podpisały porozumienie o przywróceniu połączeń na tej trasie. W rozkładzie jazdy 686 jest 11 kursów w dni robocze oraz cztery w dni wolne od pracy i święta.

- Dobrze, że znowu jeżdżą autobusy do Tychów i z powrotem, bo nie jesteśmy skazani na przepełnione busy, ale szkoda, że ich kursy kończą się u nas w Starym Mieście - mówi Magdalena Orzechowska, mieszkanka os. Chemików w Oświęcimiu, która dojeżdża do pracy w Bieruniu. W efekcie odcinek między Starym Miastem a swoim osiedlem musi pokonać na piechotę.

Czasami przesiada się na autobusy oświęcimskiego MZK. Podobnego zdania jest Małgorzata Kubiak z Bierunia, która kilka razy w tygodniu odwiedza matkę na os. Chemików.

- Dlaczego nie można wydłużyć kursów 686? Ich ograniczenie stanowi sporą uciążliwość - uważa inny pasażer Zbigniew Jęczała. - To przecież nie powinien być wielki problem - dodaje i przypomina, że autobusy PKS wcześniej jeździły do zakładów chemicznych.

Andrzej Bojarski, zastępca prezydenta Oświęcimia zaznacza, że dla miasta organizacja transportu poza granice województwa to nowa sytuacja. Stąd przez pierwsze trzy miesiące zaplanowano sprawdzanie kursów i frekwencji pasażerów.

- Po tym okresie przeprowadzona będzie analiza przewozów, która wskaże potrzebę ewentualnych korekt na tej linii - mówi Bojarski. Dodaje, że pasażerowie linii 686 swoje uwagi i propozycje mogą zgłaszać na adres [email protected].

W tyskim MZK gotowi są rozważyć ewentualne wydłużenie linii, ale decyzja zależy od gmin, które ją finansują, w tym przypadku Oświęcimia.

- Taka zmiana wymagałaby poza tym korekty w rozkładach jazdy, a na to muszą zgodzić się wszystkie gminy, które podpisały porozumienie - podkreśla Rafał Zając, kierownik sekcji nadzoru w MZK Tychy. Według prezesa MZK Oświęcim Kazimierza Tobiczyka przedłużenie linii 686 nie byłoby konkurencją dla tego przewoźnika. - Gorsze są busy, które przyjeżdżają tuż przed naszymi autobusami - nie kryje Tobiczyk.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić!
Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

z
zd
Sami nakrecacie koniunkture, jedziecie busem bo pare groszy taniej, ale jak przyjdzie niedziela i z Oswiecimia nie ma sie czym wydostac, bo bus wtedy zaden nie jedzie. Podobnie wieczorem, kiedy ostatni kurs busa to godz. 19-20, a po 22.00 czy we wspomniana nedziele i swieta to wtedy mile wygladac na autobus. A tych jest malo, raptem 4 kursy na dobe w soboty, niedziele i swieta linii 686.
Ponadto busiarze nie na wszystkich przystankach maja rozklady. Nigdzie nie ma informacji, jaka trasa jada. Brak ich strony w internecie. Spoznienia - pomijam.
Dla porownania tyski MZK: gdzie jest autobus mozna sprawdzic wysylajac SMSa badz skanujac smartfonem QR kod. Bilet mozna kupic komorka, w tym nominaly 20, 40 minut, a nie tylko 90 minut dostepne u kierowcy (aplikacja mobilet). Trase mozna wyznaczyc z przesiadkami i przejsciami pieszymi - na jakdojade.pl. Tyskie autobusy sa rowniez nowe, itp, itd.
Do busa nie wejdzie sie z rowerem, wiekszym bagazem, wiekszymi zakupami, wozkiem inwalidzkim, wozkiem dzieciecym. Do niskopodlogowego autobusu - TAK.
Zastanowcie sie zatem, czy warto wspierac afrykanskie czy ukrainskie standardy, jakimi jest busiarstwo. Nie bedzie pasazerow w autobusach - to i te 11 kursow w dni powszednie zostanie ograniczone.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska