Zbudują podstacje trakcyjne dla linii Podłęże-Piekiełko
Modernizowana od 2023 roku linia kolejowa z Chabówki do Nowego Sącza oprócz nowych peronów, torów, tuneli i wiaduktów zyska również sieć trakcyjną, co pozwoli na kursowanie po niej pociągów zasilanych energią elektryczną. By to osiągnąć, w sąsiedztwie torów PKP wybuduje w sumie cztery nowe podstacje trakcyjne.
- W tym tygodniu podpisaliśmy umowy na budowę trzech obiektów – w Przymłyniu, Pisarzowej i Limanowej o wartości 136 milionów złotych netto. Konsorcjum w składzie Grinea sp. z o.o i PNiUIK sp. z o.o. przygotuje projekty wykonawcze i zrealizuje prace budowlane do 2026 roku. Roboty przy czwartej podstacji, zlokalizowanej w Mszanie Dolnej, rozpoczną się już w październiku (umowa podpisana w kwietniu 2022 roku). By ograniczyć wpływ na środowisko kable elektryczne do wszystkich lokalizacji będą prowadzone pod ziemią - informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Podobne inwestycje będą realizowane już niebawem dla nowego fragmentu linii kolejowej z Podłęża na południe. Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla podstacji trakcyjnych w Tymbarku, Fornalach, Marszowicach i Janowicach został już ogłoszony.
- Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu wraz z pozyskaniem zgód i decyzji administracyjnych, niezbędnych do budowy nowych obiektów energetycznych i sieci przesyłowych - wyjaśnia rzecznik.
Budowa sieci energetycznej to kluczowy etap modernizacji linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która jest częścią projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski.
Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej linii kolejowej (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2030 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.
Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
- Hotel milionera nad Jeziorem Rożnowskim przyciąga celebrytów
- To miejsce nad Jeziorem Rożnowskim zmieniło się nie do poznania
- To tutaj uczestnicy "Sanatorium miłości" balowali. Jest jak w pałacu
- Park Terapeutyczny z amfiteatrem i tężnią solankową. To będzie turystyczny hit
- Remont ratusza pochłonie około 20 milionów złotych i potrwa do 2025 roku
- Wspaniałe krynickie wille. To prawdziwe perełki architektoniczne w szwajcarskim stylu