https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Po Krakowie przez rok będzie jeździł... pusty tramwaj

Piotr Tymczak
Firma Stadler prowadzi projekt badawczo-rozwojowy pod roboczą nazwą TINA. Testy pojazdu z nowymi wózkami właśnie wystartowały w Krakowie.
Firma Stadler prowadzi projekt badawczo-rozwojowy pod roboczą nazwą TINA. Testy pojazdu z nowymi wózkami właśnie wystartowały w Krakowie. Konrad Kozłowski
Firma Stadler prowadzi projekt badawczo-rozwojowy pod roboczą nazwą TINA. Inżynierowie firmy skonstruowali nowy, innowacyjny typ wózków jezdnych do zastosowania w nowoczesnych tramwajach. Testy pojazdu z nowymi wózkami właśnie wystartowały w Krakowie.

FLESZ - Największy przetarg w historii polskiej kolei

od 16 lat

- Naszym celem jest aby wózki TINA, po przejściu kompleksowych prób w warunkach rzeczywistej eksploatacji, stały się podstawowym komponentem przyszłych tramwajów Stadlera. Możliwość poddania nowej konstrukcji ocenie doświadczonego, technicznie zaawansowanego operatora jakim jest MPK Kraków bez wątpienia przyczyni się do optymalnego dopasowania nowego rozwiązania do oczekiwań najbardziej wymagających klientów. Cieszę się także, że przy tym innowacyjnym rozwiązaniu pracują nasi polscy inżynierowie – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Z powodu remontu torowiska na ul. Ptaszyckiego i al. Jana Pawła II tworzą się ogromne korki.

Kraków. Rozkopali i zablokowali dwie długie ulice w Nowej Hu...

Testy nowego rozwiązania potrwają około roku, jazdy testowe odbywają się bez pasażerów. Po ich pozytywnym zakończeniu, rozwiązanie TINA ma zostać skierowane do seryjnej produkcji.

- Innowacyjne wózki TINA to najnowsze rozwiązanie Stadlera w zakresie technologii tramwajowej. Nowoczesna konstrukcja zapewnia między innymi redukcję hałasu generowanego przez pojazdy komunikacji miejskiej, zmniejszenie zużycia elementów tocznych oraz gwarantuje wyższy komfort jazdy. Nowe wózki zostały zabudowane w tramwaju typu TANGO – podobnym do dostarczanych do MPK Kraków przez Stadler Polska nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów Lajkonik, zbudowanym specjalnie do celów badawczych. Testowy tramwaj wyposażony w nową konstrukcję rozpoczął właśnie eksploatację próbną w Krakowie - informują w MPK Kraków.

Zaznaczają tam, że testy odbywają się we współpracy z krakowskim przewoźnikiem.

Przypomnijmy, że pod koniec sierpnia 2021 r. do Krakowa trafił ostatni z 50. tramwajów typu Lajkonik, pozyskanych w ramach realizowanego przez MPK projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. To pojazdy wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów jest zamontowana specjalna platforma, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji są porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. Dwa z obecnie eksploatowanych wagonów są wyposażone w system umożliwiający jazdę na odcinku co najmniej 3 km bez sieci trakcyjnej.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Chciałbym się dowiedzieć, jak wygląda taka umowa z firmą? Czy Stadler organizując sobie w Krakowie roczny field test dorzucił się do prądu, albo remontów torowisk?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska