WIDEO: Trzy Szybkie
Przypomnijmy, że prace trwają już na odcinkach od Skawiny do Suchej Beskidzkiej i między Chabówką a Zakopanem. Od wielu miesięcy kolejarzom nie udawało się jednak wybrać wykonawcy newralgicznego, wspomnianego środkowego oddcinka. Bez jego remontu, wymiana torów na sąsiednich fragmentach miałaby dużo mniejszy sens.
W marcu informowaliśmy, że w PKP PLK zamierzali przeznaczyć na odcinek Sucha Beskidzka - Chabówka niespełna 317 milionów złotych. Do przetargu zgłosiło się pięć firm, a najtańsza oferta wynosiła 482 mln zł. Najdroższa ponad 618 mln zł. Kolejarze poznali te oferty już w lipcu 2018 r., ale przez kolejne miesiące zastanawiali się, co zrobić. Aż w końcu zdecydowali, że... unieważnią przetarg. Powód? "Kwota oferty znacznie przekraczała szacunki zamawiającego.". Przetarg musiał zostać więc powtórzony.
Dopiero wczoraj podpisana została umowa z wykonawcą róbot. I okazuje się, że tym razem najtańsza oferta wynosiła ponad 587 mln złotych, czyli... ponad 100 mln zł niż najtańsza oferta w poprzednim przetargu. Mimo to tym razem kolejarzy zdecydowali się ją wybrać i podpisać umowę z wykonawcą. - Niemniej należy podkreślić, że zwiększył się zakres zadania. M.in. zdecydowaliśmy się na inny (droższy i bardziej wytrzymały) typ sieci trakcyjnej oraz typ nawierzchni torowej. Dodatkowo zamówienie zostało powiększone o nowe zadania w zakresie remontu i budowy dróg przy linii kolejowej - argumentuje Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.
Prace - do 2023 roku - wykonać ma Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej. - Projekt obejmuje wymianę niemal 32 km torów i 45 km sieci trakcyjnej. Modernizację przejdą również 24 mosty i 3 wiadukty kolejowe. Wykonawca ma 46 miesięcy na dokończenie zadania - wyliczają kolejarze. Podkreślają również, że podróżni mogą już korzystać z efektów inwestycji na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka. Od 15 grudnia działa nowy przystanek Radziszów Centrum. Zmodernizowane są stacje i przystanki w Rzozowie, Radziszowie, Woli Radziszowskiej, Podolanach, Leńczach, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Stroniach i Stryszowie.
Na kolejową "zakopiankę" pociągi wróciły w niedzielę. 15 grudnia ruszyły połączenia na trasie Kraków – Chabówka, a 21 grudnia pociągi ponownie dojadą do Zakopanego.
Prace na wszystkich odcinkach z Krakowa do Zakopanego zakończyć mają się do 2023 roku.
Wczoraj kolejarze podpisali umowę na modrnizację też innego ważnego odcinka torów w Małopolsce. Za przeszło 129 mln zł Skanska S.A. zmodernizuje odcinek linii kolejowej 117, pomiędzy Wadowicami a Andrychowem.
- PLK zaplanowały nową mijankę w Barwałdzie Średnim, dzięki której przewoźnicy na tej trasie będą mogli uruchomić dodatkowe pociągi. Istniejący przystanek zostanie przesunięty bliżej centrum miejscowości. Powstanie nowy przystanek w Wadowicach, w rejonie osiedla Podhalanin. Dzięki modernizacji zwiększy się prędkość pociągów do 80 km/godz. Zgodnie z umową wykonawca będzie miał 30 miesięcy na dokończenie prac budowlanych - wylicza Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.
