PKP PLK od 2018 roku prowadzi prace modernizacyjne na liniach kolejowych 97, 98 i 99. Jest to trasa, która łączy Kraków z Zakopanem. Na okres wakacyjny PKP przywraca ruch kolejowy dla turystów, jednak poza nim niezbędne jest całkowite wyłączenie ruchu.
Od września prace przy modernizacji linii przeniosły się bezpośrednio na Podhale. I już widać, że zakres prac jest ogromny – wymieniane są nie tylko szyny i podkłady, ale i częściowo podbudowa torowiska, jak i słupy czy inne elementy trakcji elektrycznej. Stare torowisko w rejonie Poronina i Zakopanego zniknęło zaledwie w ciągu kilku dni.
– Drogowcy często mogliby brać przykład z tempa prac na kolei – śmieje się Stanisław Bafia, mieszkaniec zakopiańskiej Olczy. – Wracałem z Krakowa późnym wieczorem i prace na torowisku w rejonie stacji Poronin trwały w najlepsze. Widać, że naprawdę wykonawca zaangażował sporo pracowników i zależy mu na dotrzymaniu terminu.
– Prowadzone prace to jeden z elementów Programu dla Podtatrza – przypomina Piotr Bąk, starosta tatrzański. – Program przyjęty dwa lata temu przez Radę Ministrów przewiduje modernizację i przebudowę istniejącego systemu komunikacyjnego dwóch powiatów: nowotarskiego i tatrzańskiego. Wszystko to ma służyć stworzeniu zintegrowanego systemu komunikacyjnego, który będzie służył mieszkańcom i turystom przyjeżdżającym na Podhale, Spisz i Orawę, w Tatry, w Gorce i w Pieniny. Jednym z najważniejszych elementów tego programu jest dojazd do naszego regionu. Mam tu na myśli oczywiście drogę krajową, gdzie prace modernizacyjne posuwają się niezwykle intensywnie. Po remoncie zasadniczo skróci czas przejazdu ta linią do Zakopanego.
Jak podaje PKP będzie to zbliżony czas jaki dzisiaj osiągają autobusy. W przyszłości, jeżeli kiedyś zostanie zbudowane połączenie Podłęże – Piekiełko ten czas będzie jeszcze krótszy. I tutaj prognozy kolejarzy naprawdę mogę pozytywnie zaskakiwać, bowiem jeśli ambitne plany zostaną zrealizowane to czas podróży na odcinku Kraków Zakopane skróci się zaledwie do jednej godziny.
– Te prace to niezbędny element dla rozwoju całego regionu – podkreśla Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa Małopolskiego. – Wiele dróg w tym zakopianka jest właśnie modernizowana i to samo dotyczy kolejowej zakopianki. Z dnia na dzień prace przyspieszają, a linia 94 i 98 ma zostać wyremontowana do 2023 roku, tak aby przewoźnicy, którzy będą jechać w kierunku Zakopanego - nie tylko z Krakowa, ale także z innych miejsc - mogli bezpiecznie, szybko i punktualnie dojechać na Podhale.
Modernizacja torowiska oznacza jednak, że ani jeden pociąg nie dojeżdża pod Giewont. Nie mają bowiem po czyn – stare tory zostały zdemontowane. Pociągi na tory wrócą dopiero na święta Bożego Narodzenia, a następnie na zimowe ferie. Wówczas przywrócone zostaną także bezpośrednie połączenia kolejowe na trasie Kraków-Zakopane.
Inwestycje PLK na trasie do Zakopanego realizowane są w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane”, na który przeznaczono ponad 1,1 mld zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac planowane jest w 2023 r.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
