Dlaczego komary są pożyteczne?

Uniwersytecki ośrodek sportowy gdzieś w Polsce gości letni obóz akademickich językoznawców – studentów i kadrę naukową. W tych, tak pięknych okolicznościach przyrody, rozgrywa się pełna środowiskowych emocji walka o laur najlepszej prelekcji, spośród przygotowanych przez studentów. Docent Jakub Szelestowski powodowany zjadliwą ciekawością natury ludzkiej, toczy nieco mefistofeliczną, psychologiczno-intelektualną grę z młodym, jeszcze nieco naiwnym adiunktem Jarosławem Kruszyńskim.
Stawka, wbrew pozorom, jest dla docenta dość wysoka – jest nią nie tyle chęć rewizji idealistycznego oglądu świata przez niedoświadczonego magistra, co potrzeba udowodnienia samemu sobie słuszności dokonanego kiedyś wyboru własnej postawy życiowej. Wyboru, który - jak chce w to wierzyć docent - podyktowany był racjonalnością, a nie cynizmem. Wydarzenia na spokojnym obozie naukowym przybiorą nieoczekiwanie burzliwy, a nawet pół kryminalny charakter. Przeniosą ten smaczny, czysto teoretyczny dyskurs dwóch protagonistów na boleśnie realną płaszczyznę.
Film "Barwy ochronne" uważany jest za świetny przykład "Kina moralnego niepokoju" - nurtu w kinie polskim z lat 1976-81. Należące do niego tytuły w krytyczny sposób odnosiły się do obowiązującego systemu politycznego, zwracając uwagę na takie zjawiska jak dorobkiewiczostwo, konformizm czy upadek więzi międzyludzkich.
"Krótka historia polskiego kina" to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy z seansów poprzedzony jest wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu. Prelekcje przybliżają sylwetki twórców, wprowadzają w tematykę filmu oraz omawiają realia polityczno-społeczne jego powstania. Przegląd to okazja by najważniejsze polskie filmy obejrzeć na kinowym ekranie w wersji cyfrowo odrestaurowanej.
Kuratorem przeglądu i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami. Bilety - 15 zł.
- 8 najbardziej trujących grzybów w polskich lasach. Niektóre są śmiertelnie groźne!
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Oto małopolskie: Malediwy, Chorwacja, Prowansja, Toskania, a nawet Hawaje!
- Najbardziej betonowe miejsca w Krakowie. Oto ranking "betonowych pustyń"
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów