- Jednym z głównych problemów mieszkańców Krakowa jest brak wystarczającej ilości miejsc parkingowych. Oprócz oczywistych niedogodności dla właścicieli samochodów osobowych stan ten powoduje także szereg konfliktów społecznych. Sytuacja ta uległa znacznemu pogorszeniu w ostatnich latach ze względu na oddawanie do użytku nowych bloków bez zapewnienia wystarczającej ilości miejsc parkingowych. W świetle najnowszych badań zrealizowanych na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa brak wystarczającej ilości miejsc parkingowych został wskazany przez mieszkańców jako jeden z dwóch głównych problemów w Krakowie - czytamy w opisie stanu faktycznego uchwały RMK z dnia 3 kwietnia 2024r.
Kto może skorzystać z programu?
- W dalszym ciągu, główną rolę w programie odegrają organizacje pozarządowe, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy oraz osoby fizyczne. Będą one mogły do nas zawnioskować o budowę miejsc postojowych, wnosząc w przygotowanie i budowę swój wkład – świadczenie pieniężne lub rzeczowe, w wysokości 20 proc. wartości inwestycji - informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Współudział wkładem rzeczowym będzie polegał na przeniesieniu na rzecz Gminy Miasta Krakowa własności (lub prawa użytkowania wieczystego) nieruchomości (lub jej części) na której zgodnie z wnioskiem miałby zostać wybudowany parking bądź nieodpłatnego jej użyczenia na okres co najmniej 25 lat.
Programem objęte będą wnioski o budowę co najmniej czterech miejsc postojowych.
Bez wycinki drzew!
Jak przypomina ZDMK, ważnym kryterium oceny wniosków będzie brak wycinki drzew i zapewnienie ogólnodostępności parkingu.
Program Budowy Parkingów Lokalnych funkcjonuje na podobnych zasadach jak realizacja inwestycji miejskich. Wykonanie poszczególnych zadań związanych z budową parkingu musi zostać poprzedzone wprowadzeniem zadania do budżetu oraz wieloletniej prognozy finansowej – wieloletniego planu inwestycyjnego.
Jak to wygląda od strony praktycznej?
- Zainteresowani współudziałowcy powinni złożyć wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami. Taki dokument będzie podlegał ocenie komisji. Następnie wniosek wraz z opinią trafi do odpowiedniej rady dzielnicy, która podejmie ostateczną decyzję co do dalszej realizacji - tłumaczy ZDMK.
W kolejnym kroku zostanie zlecone przygotowanie koncepcji, która określi szacunkowy koszt inwestycji i pozwoli na zawarcie umowy o współfinansowanie z wnioskodawcą. Po jej zawarciu i zabezpieczeniu finansowania, wyłoniony zostanie wykonawca dokumentacji projektu budowlanego, a w dalszej kolejności na roboty budowlane w terenie.
- Priorytetem objęte będą wnioski, które zostaną dofinansowane przez odpowiednią radę dzielnicy – nie będzie ono rekompensowało wkładu osoby wnioskującej, będzie to część miejskiego wkładu - podsumowuje miejska jednostka.
Najważniejsze terminy:
- do 31 maja – przyjmowanie wniosków,
- do 30 czerwca – weryfikacja wniosków,
- do 30 listopada – opracowanie i uzgodnienie koncepcji wraz z oszacowaniem kosztów,
- do 31 grudnia – zawarcie umów na współfinansowanie,
- do 31 stycznia – sprawozdanie z realizacji programu.
Wiele złożonych wniosków
- Do Programu Budowy Parkingów Lokalnych w edycji 2023, zakwalifikowano budowę 30 stanowisk (os. Kolorowe, rejon ul. S. Stojałowskiego, F. Bujaka). Ponadto 18 stanowisk (rejon ul. Wysłouchów), które z powodu braku środków finansowych (w pełnym wymiarze zakwalifikowanych do Programu) przesunięto przygotowanie do realizacji po 2024 r. - wyjaśnia Dział Komunikacji i Rozwoju ZDMK i dodaje: - Zawierane są umowy z wnioskodawcami na współfinansowanie inwestycji w zaproponowanych lokalizacjach (80% Gmina, 20% Wnioskodawca). Z Programu nie wybudowano w roku 2023 żadnego parkingu, ponieważ przygotowywano koncepcje do zatwierdzonych wniosków. W Budżecie 2024 zapisano 1 mln zł brutto. W Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa nie ma środków finansowych po 2024 r.
Po co są strefy czystego transportu?
