Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rośnie estakada nad Wisłą, która połączy Oświęcim z Bobrkiem [ZDJĘCIA, WIDEO]

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Imponująca estakada nad Wisłą i linią kolejową będąca częścią północnej obwodnicy Oświęcimia jeszcze w tym roku ma połączyć go z Bobrkiem.

Ludzie spacerujący i jeżdżący na rowerach po wałach nad Wisłą w rejonie budowy estakady z zaciekawieniem obserwują, jak stawiana jest potężna konstrukcja po oświęcimskiej stronie oraz ciąg wielkich słupów od strony Bobrka.

- Jeszcze dwa tygodnie temu było tylko kilka kolumn, a teraz widać, że to potężny most będzie - mówi Henryk Musiał, który jeździ tędy rowerem łowić ryby nad jezioro Kruki. Jak przyznaje, czasem na chwilę przystaje, by przyjrzeć się pracom.

Nie jest w tym osamotniony. Wiele osób nie tylko patrzy na powstającą konstrukcję, ale także robi zdjęcia. Barbara Ściagaj, która w piątek wybrała się z psem na spacer po wale od strony Bobrka, wyciągnęła smartfona.

- Zdjęcia pokazuję znajomym i rodzinie. Są ciekawi, co tutaj budują. Za kilka lat fajnie będzie mieć pamiątkę, jak wcześniej wyglądał ten teren - podkreśla kobieta.

Nowa droga ma mieć 5 km długości, jej koszt to 120 mln zł. Jest to pierwszy etap tzw. Drogi Współpracy Regionalnej. Chodzi o trasę długości ok. 9,5 km, która połączy Oświęcim z autostradą A4 przez planowany węzeł w Jaworznie-Jeleniu. Na razie kończyć ma się w Bobrku na drodze wojewódzkiej 933 i już ułatwi dojazd z Oświęcimia do Chełmka, Libiąża oraz Chrzanowa.

Ludzie mieszkający w bezpośrednim sąsiedztwie przyszłej obwodnicy mają jednak mniej powodów do radości, bo dotąd była to niezwykle cicha i spokojna okolica.

W tej chwili po stronie Bobrka przy Wiśle usypane są ogromne góry kruszywa, które będą podbudową jezdni prowadzącej do estakady. Kilka wielkich dźwigów wykonuje prace przy podporach. Jak tłumaczy Grzegorz Biernacki z firmy Banimex, która jest wykonawcą północnej obwodnicy Oświęcimia trwa scalanie i montaż konstrukcji stalowej ustroju nośnego tzw. przęseł.

Po stronie Oświęcimia prace są bardziej zaawansowane. Nad torami kolejowymi i ul. Wodociągową na kolumnach są już umocowane przęsła. Wykonana została tam konstrukcja, teraz trwa deskowanie pod betonową płytę.

Tu także w ostatnich dniach nawieziono wielkie góry kruszywa. Trwają także prace związane ze wzmocnieniem gruntu, po którym będzie wjeżdżało się na estakadę.

Pogoda, pomimo że w październiku jest deszczowa, na razie nie utrudnia prac robotnikom. Jeśli w dalszym ciągu będą utrzymywać się dodatnie temperatury, to wszystkie zaplanowane na ten rok prace powinny zostać wykonane w terminie.

Oznacza, to że jeszcze w tym roku estakada połączy Bobrek z Oświęcimiem. Samochody pojadą tamtędy jednak dopiero pod koniec przyszłego roku. Obecnie prace ziemne prowadzone są także w okolicy ul. Kasztanowej w Bobrku. Wykarczowano tam ok. kilometra lasu, a spychacze i koparki utwardzają grunt pod drogę.

W połowie listopada ma zakończyć się rozbiórka poniemieckiego bunkra przy ul. Zwycięstwa w Oświęcimiu. Uniemożliwiał budowę drogi od estakady w stronę zakładów chemicznych. Do jego wyburzenia konieczne było sprowadzenie m.in. największej w Polsce prawie 100-tonowej koparki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska