https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rusza wreszcie budowa odcinka drogi S1 od węzła Oświęcim do Bierunia! To ważna trasa dla Małopolski. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Tak wygląda już węzeł Oświęcim na trasie S1. Do tej pory nie było wiadomo, kiedy ruszy stąd część trasy do Mysłowic
Tak wygląda już węzeł Oświęcim na trasie S1. Do tej pory nie było wiadomo, kiedy ruszy stąd część trasy do Mysłowic GDDKiA
Nie ma już przeszkód. Rusza budowa kolejnego odcinka S1 od węzła Oświęcim do Bierunia. Wojewoda śląski wydał zezwolenie na realizację inwestycji. Na tę trasę czekają także kierowcy w Małopolsce. GDDKiA podaje terminy zakończenia inwestycji na wszystkich czterech odcinkach brakującego 40-kilometrowego fragmentu S1.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Od Oświęcimia do Bielska budowa S1 trwa już prawie dwa lata

Cały brakujący fragment S1 od Mysłowic-Kosztowy do Bielska-Białej ma długość ok. 40 km. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki. Na dwóch z nich od węzła Oświęcim do Dankowic oraz od Dankowic do Bielska prace są prowadzone od blisko dwóch lat i są już mocno zaawansowane.

Budowa odcinka S1 od Oświęcimia do Dankowic jest już mocno zaawansowana
Budowa odcinka S1 od Oświęcimia do Dankowic jest już mocno zaawansowana GDDKiA

Na kolejnych dwóch od węzła Oświęcim do Bierunia i dalej do Mysłowic inwestycja nie mogła ruszyć, chociaż wniosek o ZRID został złożony w styczniu 2023 r. GDDKiA tłumaczy, że na czas uzyskania tej decyzji wpływ miały przedłużające się procedury administracyjne, w tym uzyskanie decyzji wodnoprawnej oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. Teraz w końcu mogą ruszyć prace na pierwszym odcinku o długości 2,9 km.

Cały brakujący fragment S1 przewidziany do realizacji ma długość 40 km
Cały brakujący fragment S1 przewidziany do realizacji ma długość 40 km GDDKiA

- Umowę o wartości ponad 212 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie tej części S1 podpisaliśmy z firmą Strabag 30 listopada 2021 r. Zakończenie tej inwestycji powinno nastąpić w III kwartale 2026 roku - szacuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Oprócz blisko 3 kilometrów "ekspresówki" powstanie odcinek w ciągu DK 44 o długości ok. 2,7 km stanowiący obwodnicę Bierunia oraz dodatkowa jezdnia łącząca węzeł Bieruń z układem komunikacyjnym gminy.

Dotąd na ścianie lasu kończył się powstający odcinek S1 w rejonie węzła Oświęcim
Dotąd na ścianie lasu kończył się powstający odcinek S1 w rejonie węzła Oświęcim GDDKiA

- Cieszy fakt, że w końcu ruszyła inwestycja w stronę Mysłowic, bo z obwodnicy Oświęcimia, także już mocno zaawansowanej, która połączy nas z S1. Może byłby ruch do Bielska, ale w drugą stronę droga kończyła się na ścianie lasu - mówi Mariusz Bartula, kierowca z Oświęcimia.

Ostatni odcinek jeszcze w tym roku

Oświęcimianin podobnie, jak wielu innych kierowców, zastanawia się, co z ostatnim, czwartym odcinka od Bierunia do Mysłowic. Okazuje się, że w dalszym ciągu trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. Decyzja ma być wydana w październiku br. - Wtedy też wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wejdą w fazę robót budowlanych - przewiduje GDDKiA.

Na dużej części 15-kilometrowego odcinka od węzła Oświęcim do Dankowic są już nawierzchnie jezdni
Na dużej części 15-kilometrowego odcinka od węzła Oświęcim do Dankowic są już nawierzchnie jezdni GDDKiA

Zgodnie z szacunkami GDDKiA zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia powinno nastąpić w III kwartale 2026 r. Dla budowanych już odcinków Oświęcim – Dankowice i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów termin zakończenia to II kwartał 2025  r.

Oświęcim będzie miał połączenie z S1 dzięki południowej obwodnicy miasta
Oświęcim będzie miał połączenie z S1 dzięki południowej obwodnicy miasta GDDKiA

Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemalże 2,3 mld zł.

Obwodnica Oświęcimia i obejście Węgierskiej Górki

Częścią tej inwestycji jest ponadto wspomniana 9-kilometrowa obwodnica Oświęcimia. Jej budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku i także mocno zaawansowana.

Innym powstającym drogi S1 jest obejście Węgierskiej Górki, czyli nowa droga o długości 8,5 km Przybędza – Milówka, z dwoma dwunawowymi tunelami o długości 830 i 1000 m.

W ramach S1 powstaje także obejście Węgierskiej Górki
W ramach S1 powstaje także obejście Węgierskiej Górki GDDKiA

Ta inwestycja realizowana jest od października 2019 r. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 r.

Tak wygląda już węzeł Oświęcim na trasie S1. Do tej pory nie było wiadomo, kiedy ruszy stąd część trasy do Mysłowic
Tak wygląda już węzeł Oświęcim na trasie S1. Do tej pory nie było wiadomo, kiedy ruszy stąd część trasy do Mysłowic GDDKiA
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska