Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Od Oświęcimia do Bielska budowa S1 trwa już prawie dwa lata
Cały brakujący fragment S1 od Mysłowic-Kosztowy do Bielska-Białej ma długość ok. 40 km. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki. Na dwóch z nich od węzła Oświęcim do Dankowic oraz od Dankowic do Bielska prace są prowadzone od blisko dwóch lat i są już mocno zaawansowane.

Na kolejnych dwóch od węzła Oświęcim do Bierunia i dalej do Mysłowic inwestycja nie mogła ruszyć, chociaż wniosek o ZRID został złożony w styczniu 2023 r. GDDKiA tłumaczy, że na czas uzyskania tej decyzji wpływ miały przedłużające się procedury administracyjne, w tym uzyskanie decyzji wodnoprawnej oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. Teraz w końcu mogą ruszyć prace na pierwszym odcinku o długości 2,9 km.

- Umowę o wartości ponad 212 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie tej części S1 podpisaliśmy z firmą Strabag 30 listopada 2021 r. Zakończenie tej inwestycji powinno nastąpić w III kwartale 2026 roku - szacuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Oprócz blisko 3 kilometrów "ekspresówki" powstanie odcinek w ciągu DK 44 o długości ok. 2,7 km stanowiący obwodnicę Bierunia oraz dodatkowa jezdnia łącząca węzeł Bieruń z układem komunikacyjnym gminy.

- Cieszy fakt, że w końcu ruszyła inwestycja w stronę Mysłowic, bo z obwodnicy Oświęcimia, także już mocno zaawansowanej, która połączy nas z S1. Może byłby ruch do Bielska, ale w drugą stronę droga kończyła się na ścianie lasu - mówi Mariusz Bartula, kierowca z Oświęcimia.
Ostatni odcinek jeszcze w tym roku
Oświęcimianin podobnie, jak wielu innych kierowców, zastanawia się, co z ostatnim, czwartym odcinka od Bierunia do Mysłowic. Okazuje się, że w dalszym ciągu trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. Decyzja ma być wydana w październiku br. - Wtedy też wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wejdą w fazę robót budowlanych - przewiduje GDDKiA.

Zgodnie z szacunkami GDDKiA zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia powinno nastąpić w III kwartale 2026 r. Dla budowanych już odcinków Oświęcim – Dankowice i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów termin zakończenia to II kwartał 2025 r.

Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemalże 2,3 mld zł.
Obwodnica Oświęcimia i obejście Węgierskiej Górki
Częścią tej inwestycji jest ponadto wspomniana 9-kilometrowa obwodnica Oświęcimia. Jej budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku i także mocno zaawansowana.
Innym powstającym drogi S1 jest obejście Węgierskiej Górki, czyli nowa droga o długości 8,5 km Przybędza – Milówka, z dwoma dwunawowymi tunelami o długości 830 i 1000 m.

Ta inwestycja realizowana jest od października 2019 r. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 r.

Bądź na bieżąco i obserwuj
- Oświęcim się bawi. Koncerty z gwiazdami i wiele innych atrakcji
- Nowy most nad Sołą. Cała konstrukcja będzie mieć ponad 460 metrów!
- Zabytkowa kopalnia Jawiszowice ma szansę być hitem turystycznym regionu
- Na Rynku w Oświęcimiu stanęły drzewa... w skrzyniach. WIDEO
- Kiedyś żyli tutaj Wiślanie. Niezwykłe znaleziska. Pierwsze takie na południu Polski
- Turyści paraliżują życie mieszkańców osiedla Pileckiego w Oświęcimiu
