Rząd obiecuje budowę szybkich połączeń kolejowych w Małopolsce i całym kraju. Ale kiedy? Najpierw lotnisko pod Baranowem

Małgorzata Gleń
Małgorzata Gleń
Pociągiem w godzinę i 50 minut z Krakowa do Warszawy (zamiast obecnych 2 godz. 15 min.), a do Katowic w... 35 minut, podczas gdy teraz najkrócej jedzie się tą trasą w godzinę i 36 minut, choć to zaledwie 80 km. Mrzonka czy przyszłość? - Tak będzie - zapowiedział w środę premier Mateusz Morawiecki. Kiedy? Tego nie wiadomo.

WIDEO: Barometr Bartusia

Plany budowy szybkiej kolei:

Mieszkańcy Małopolski nie za bardzo dowierzają, że te plany uda się zrealizować, gdy widzą, co dzieje się przy remontach istniejących linii kolejowych. Część z prac np. na linii Kraków – Katowice powinna się zakończyć już dawno temu, bo w 2014 r. Tak zapowiadano, gdy podpisywano pierwsze umowy w 2010 r. Nadal także trwają mocno opóźnione prace na liniach Kraków – Tarnów, Trzebinia – Oświęcim i wielu innych. Ich końca nie widać.

Rządowe plany z rozmachem

Szybkie koleje mają mknąć przez Małopolskę w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) pod Baranowem między Warszawą a Łodzią.

- Centralny Port Komunikacyjny to serce rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, ze CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki

- przekonywał premier Mateusz Morawiecki.

W środę spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała Strategiczne Studium Lokalizacyjne dla 10 „szprych” i szczegółowy plan budowy ponad 1600 km nowych linii kolejowych.

Szybka kolej pomknie przez Małopolskę? Tak obiecuje premier ...

W Baranowie ma zostać zbudowane największe w Polsce lotnisko i wielki dworzec kolejowy, na który będą przyjeżdżały pociągi z całego kraju. Do lotniska ma się dojeżdżać kolejowymi "szprychami", czyli liniami kolejowymi, w części całkiem nowymi oraz nowymi drogami. Założenie jest takie, że z wszystkich dużych miast Polski dojedzie się tam nie dłużej niż w dwie i pół godziny.

Plany budowy szybkiej kolei:

Inwestycja w Baranowie to na razie kreski na papierze. Grunt pod budowę, a potrzeba na niego od 3 do 6 tys. hektarów (razem z infrastrukturą towarzyszącą), czyli teren o powierzchni Oświęcimia lub dwa razy większy, nie zaczął być jeszcze wykupywany. W większości to orne pola, ale jest tam też kilka wsi. Mają całkiem zniknąć z powierzchni ziemi a ich mieszkańcy poszukać sobie innego miejsca na ziemi.

- Zakładamy, że dobrowolna sprzedaż nieruchomości zacznie się w drugiej połowie roku. W tym celu niezbędna jest nowelizacja specustawy o CPK, której założenia mają być gotowe do końca marca - zapewnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Na razie przebieg planowanych linii kolejowych - głównych szprych i tych dojazdowych do nich, jest orientacyjny. - Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych - tłumaczył Marcin Horała pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zapowiedziane konsultacje właśnie mają ruszać.

Plany budowy szybkiej kolei:

Kiedy więc ten port powstanie i linie kolejowe prowadzące do niego?

W pierwszym etapie ma być budowany CPK i linie z Warszawy i Łodzi prowadzące do niego. Pociąg ma tam mknąć z prędkością 250 km na godz.

- Data powstania tego pierwszego etapu jest określona precyzyjnie w rządowej koncepcji CPK sprzed dwóch lat: to koniec 2027 r. - mówi Konrad Majszyk, rzecznik CPK. Przyznaje, że to niezbyt wiele czasu, jak na rozmach inwestycji. - To bardzo duże wyzwanie, ale dla spółki jest to data obowiązując

- mówi Konrad Majszyk, rzecznik CPK. Przyznaje, że to niezbyt wiele czasu, jak na rozmach inwestycji.

O terminach budowy linii kolejowych w Małopolsce i na Śląsku nic nie wie. Po prostu nie są jeszcze określone. Na pewno "wielkie budowanie" nie rozpocznie się w najbliższych latach. Na sam port w Baranowie rząd chce przeznaczyć 25 mld zł i kolejne 10 na budowę linii kolejowych z Warszawy i Łodzi.

Czy to wystarczy? Remonty linii kolejowych trwające w Małopolsce szacowane są na ok. 7,5 mld zł. A tutaj nie trzeba było wykupywać gruntów.

Pociągi pomkną przez Małopolskę?

Obecnie z Krakowa do Warszawy, Centralną Magistralą Kolejową, pociąg jedzie dwie godziny i 15 minut. Ma jechać szybciej o ok. pół godziny ale inną już trasą - przez planowany port przesiadkowy między Olkuszem a Jaworznem, tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski. Tam miałby by się spotykać pociągi jadące z większej części Małopolski i Śląska. Dalej, na północ - mknąć też miałyby częściowo po nowej trasie. Wg. zapewnień CPK to byłyby II etap "wielkiego budowania".

To tego węzła dojeżdżało by się też np. z Oświęcimia i Bielska - Białej i tu też trzeba wybudować nowe tory.

Czytaj także

Rząd obiecuje budowę szybkich połączeń kolejowych w Małopolsce i całym kraju. Ale kiedy? Najpierw lotnisko pod Baranowem
Materiały CPK

Z planów rządowych cieszą się w Olkuszu. Tym bardziej, że to małopolskie miasteczko obecnie całkowicie pozbawione jest połączenia kolejowego z Krakowem. - To jest wiadomość roku 2020 r. - pisze na swoim profilu Facebookowym, Łukasz Kmita, radny miejski z Olkusza, członek Prawa i Sprawiedliwości. - Czas przejazdu Olkusz - Kraków 20 minut, Wolbrom-Kraków 40 min. Trzymamy kciuki za powstanie tego połączenia - dodaje.

- Tylko, że o budowie szybkiej linii kolejowej w Olkuszu czy tuż koło Olkusza słyszymy do jakichś 10 lat, jeszcze za poprzedniego rządu

- studzi entuzjazm Marcin Sobczyk z Olkusza.

Pociągiem z Tarnowa do Warszawy jechało by się dwie godziny i 15 minut i też nową trasą, tzw. siódmą szprychą. Ma ona zaczynać się w Krynicy i prowadzić przez Tarnów, Busko-Zdrój i Kielce.

Budowa kolejnego odcinka nowej zakopianki zacznie się szybci...

Małopolska część nowej trasy ma mieć 59 kilometrów i przechodzić przez Wisłę w sąsiedztwie budowanego właśnie mostu drogowego w Borusowej. Do Kielc pociąg z Tarnowa jechałby niespełna godzinę. Kiedy realnie powstanie? Trudno określić.

O budowie takiego połączenia mówi się już od dawna. W linii prostej to najkrótsza droga z południa do stolicy. Kilkukrotnie podejmowane wcześniej próby napotykały na opór władz kolejowych w Krakowie. Takie rozwiązanie oznaczać będzie bowiem, że pociągi z południowego-wschodu, kierując się Warszawę, będą omijać stolicę Małopolski.

Z drugiej strony puszczenie ekspresów z Tarnowa do Warszawy z pominięciem Krakowa znacznie odciążyłoby odcinek Tarnów - Kraków, na którym mogłoby jeździć więcej pociągów regionalnych

Wielkie budowanie

W ramach Programu CPK w woj. małopolskim ma zostać wybudowanych 179 km nowych torów. W całej Polsce ma być 10 dużych "szprych" z 1,6 tys. km zupełnie nowych linii kolejowych.

Plany budowy szybkiej kolei:

Korea, Prusy, Praga - one są w Małopolsce! TOP 20 najdziwnie...

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

m
mores

Stawiam brylanty przeciw orzechom (laskowym), że prędzej człowiek stanie na Marsie, niż dojadę z Krakowa do Katowic w 35 min. - pociągiem!

A Matołusz Krzywousty uśmiecha się głupkowato podśpiewując pod wydłużającym się nochalem: "Marzenia jak ptaki szybują po niebie".

A
Antoinette

Ta inwestycja była planowana już za PRL. Jesteśmy z nią mocno spóźnienie.

f
franz

pisowscy klakierzy dostali dziś wolne, że odpuścili obronę tego kłamcy?

H
Hela

Bajeczki, w które chyba nikt przytomny nie wierzy...

G
Gość

Ha ha, dawaj jeszcze, Pinokio:)

G
Gość

Czego to ten znany już bajkopisarz czyli Matołuszek nie jest w stanie obiecać. Ale prosty wiejski lud to kupuje bo dostał 500 . Za kilka lat PISuaru już nie będzie bo przecież żadna partia nie rządzi wiecznie i wtedy ślepia się otworzą temu do bólu katolickiemu narodowi :)

w
w krakowie

i tylko na kazimierzu

t
tylko w Krakowie

jak coś zrobić , to zrobić tylko i wyłącznie w Krakowie

i
i tylko kraków , kraków
31 stycznia, 19:55, ???:

Hanysowo powinno się oddzielić kordonem sanitarnym. Niemcy już czekają.

o krakowie .... rośnij duży , okrąglutki

G
Gość

JAkby nie wyrzucił w błoto 17 mld na latające pudła (przypominam, że nie są w stanie utrzymać F16 i dwa już zezłomowali a lata tylko 40% bo reszta na części to może uwierzyłbym , żet aki plan przynajmniej będzie miał finansowanie. Na razie finansują amerykanów, watykańczyków i przymulonego suwerena darmozjada. Dla kraju nic nie robią. Efektywność budowy dróg na przykład dramatycznie spadła. To co nazwali zeszłorocznym rekordem z drugim wynikiem (tak tak nazwali) daleko odbiegającym od najlepszych to był efekt kończenia rozpoczętych inwestycji za poprzedniej ekipy. Czekamy na kolejne rekordy z 3 i 10 wynikiem. Bo suweren musi sie nacieszyć tytułem i hasłem a nie faktami.

G
Gość
31 stycznia, 16:13, Gość:

Bredzisław Moradziecki w pełnej krasie.

31 stycznia, 19:57, Precz z UE:

A niemiecki Donald i Borysław to w.jakim języku śnią? Bo na pewno nie polskim

Powiedz tłuku kiedy Pinokio nie skłamał?

G
Gość

Pisuary nic nie zbudowaly i nie zbudują oprócz nienawisci

G
Giyer

Kolej została roz-pier-pol po 89 przez kolejne rządy. Pudrowanie trupa nic nie da.

447

Morawiecki to mitoman i pan samochodzik elektryczny....

G
Gość

Jak pociag bedzie zapierdzielal 320km/h to nie po to zeby w jakiejs wsi typu olkusz stawac to by nie mialo sensu marnowac energii i budowac linie zeby nagle w polowie drogi hamowac do 0 km/h bezsensu. Ogolnie dla mnie to glupota budowac to cale cpk i te linie kolejowe. Serio te czasy 50min zamiast 35 min do katowic czy 2h 15 zamiast 1h50 min sa ok a bilety tylko zdrozeja kasy pojdzie w to puste pociagi beda bo za drogo bedzie nonsens totalny

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3