Uroczyste otwarcie zmodernizowanej linii kolejowej w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" odbyło się w piątek (9 czerwca) o godz. 21. Czekano do zachodu słońca, aby można było zastosować efekty specjalne.
- W Krakowie doskonale widać metamorfozę jaką polska kolej przeszła w ostatnim czasie. Tak pozytywnych i rewolucyjnych zmian nie było od lat. Nowe tory na estakadach i mostach znacznie zwiększą potencjał kolei na południu Polski. Już teraz z efektów rządowych inwestycji skorzystają podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, a także mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają lepszą komunikację w obrębie miasta – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Poprawa komfortu pasażera i szansa dla kolei aglomeracyjnej
Celem inwestycji była m.in. poprawa komfortu podróży, zwiększenie przepustowości linii i usunięcie wąskich gardeł poprzez dobudowę drugiej pary torów dla pociągów aglomeracyjnych, skrócenie czasu przejazdów na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, łączenie kolei i transportu miejskiego (nowe węzły przesiadkowe), możliwość wykorzystania większej liczby pociągów m.in. na odcinku: Kraków Główny Osobowy – Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
W ramach inwestycji (za ponad 1,2 mld zł) powstała dodatkowa, druga para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, a także dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Układ torowy rozbudowano z myślą o rozwoju połączeń aglomeracyjnych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.
- Zbudowaliśmy nową kolej w Krakowie. Dodatkowe tory na nowych estakadach, mostach i wiaduktach zwiększą potencjał transportu szynowego, szczególne dla połączeń aglomeracyjnych. Będzie to szybki, ekologiczny i coraz bardziej popularny środek komunikacji, który ułatwi podróżowanie w całym regionie – zaznacza Grzegorz Kurdziel, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Estakady, mosty, kładka, nowe przystanki
Dla potrzeb ułożenia dodatkowych torów w ramach gigantycznej kolejowej inwestycji powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką.
Uzyskana dzięki budowie estakad przestrzeń pod linią kolejową ma zostać zagospodarowana z korzyścią dla krakowian. Powstaną nowe ciągi komunikacyjne, miejsca do odpoczynku i rekreacji.
Nad Wisłą wybudowano trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Składają się z trzech łukowych przęseł. Największe z nich mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pociągi mogą po nich kursować z prędkością do 100 km/h.
Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.
Piesi i rowerzyści już korzystają z nowej kładki łączącej Gr...
Inwestycja objęła również budowę przystanku kolejowego Złocień (przy ul. Złocieniowej). W rejonie Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej powstaje przystanek Kraków Grzegórzki, który ma zostać ukończony we wrześniu.
W ramach przedsięwzięcia przebudowano cztery stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Przebudowano także cztery przystanki kolejowe: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie.
Zmodernizowano też wiadukty nad ul.: Grzegórzecką, Miodową i Powstańców Wlkp.
Wzrasta popyt na rynku nieruchomości

- Przecież na te zdjęcia można patrzeć bez końca! Kraków z lat 90. to jak inna planeta
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Horoskop na czerwiec 2023 dla wszystkich znaków zodiaku
- W małopolskich lasach już rosną grzyby! Pierwsze okazy robią wrażenie
- Pierwsi plażowicze pojawili się już na Zakrzówku. Można już kąpać się tam legalnie!