Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów. Nowy łącznik autostradowy może być tańszy, ale powstanie dopiero za cztery lata

Robert Gąsiorek
Robert Gąsiorek
Zarząd Województwa Małopolskiego podjął zaskakującą decyzję o anulowaniu przetargu na zaprojektowanie nowej trasy łączącej zjazd z autostrady A4 w Wierzchosławicach z Tarnowem. Na kilka dni przed finałem tego postępowania uznano nagle, że łącznik da się wybudować taniej niż jeszcze niedawno zakładano. Od razu rozpisano kolejny przetarg, a jego zwycięzca ma wybudować dwupasmówkę wraz z mostem do 2023 r.

Tarnów ma na razie jedno połączenie z autostradą z prawdziwego zdarzenia, a dokładnie z węzłem Tarnów-Centrum. O drugim - od węzła Tarnów-Zachód z Mościcami, od siedmiu lat tylko się mówi, a cały ruch z A4 w kierunku miasta odbywa się wąskimi i krętymi drogami Ostrowa oraz Kępy Bogumiłowickiej, a potem przez mocno wyeksploatowany most na Dunajcu.

Długo problemem było jednak wytyczenie przebiegu nowej trasy wraz z nowym mostem. Kiedy w końcu to się udało i w ubiegłym roku ogłoszono przetarg, pojawił się problem finansowy.

Okazało się, że planowane na inwestycję w budżecie Małopolski 114 mln zł to za mało. Najtaniej łącznik chciał wybudować Mostostal Warszawa. Tyle że w grę miała wchodzić kwota ponad 206 mln zł.

W Urzędzie Marszałkowskim postanowiono wówczas postępowanie unieważnić i podzielić inwestycję na etapy. Najpierw miały powstać projekty łącznika i nowego mostu.

Przetarg na dokumentację wystartował pod koniec marca. Nadzieja mieszkańców i kierowców szybko jednak zgasła po tym, jak dowiedzieli się, że w połowie maja Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie unieważnił kolejny przetarg.

- Wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że dalsze prowadzenie tego postępowania nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć - napisał w uzasadnieniu do anulowanego przetargu Robert Górecki, zastępca dyrektora ds. inwestycji ZDW w Krakowie.

Wyjaśnia, że chodzi o nowe ustalenia z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Pierwotnie spółka ta nie godziła się, aby podpory nowego mostu na Dunajcu usytuowane były w międzywalu na lewym brzegu rzeki. Dlatego zaprojektowano przęsło o długości aż 320 metrów, co miało duży wpływ na koszty planowanej inwestycji.

W ostatnich tygodniach nastąpił jednak zwrot akcji. Wody Polskie na prośbę małopolskich władz przeprowadziły kolejną analizę. I tym razem spółka uznała, że podpora ulokowana w międzywalu nie będzie powodowała żadnego spiętrzenia wody oraz nie wpłynie negatywnie na stabilność brzegu rzeki. - Pozwala to na zaprojektowanie i wykonanie mostu o rozpiętości przęsła nurtowego o około sto metrów krótszego, co w sposób istotny wpłynie na obniżenie kosztów realizacji budowy przeprawy, a w konsekwencji kosztów całej inwestycji - podkreśla Robert Górecki.

ZDW ogłosił nowy przetarg na wykonanie łącznika w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Na realizację całej inwestycji w budżecie przewidziano 140 mln zł. Zainteresowani wykonawcy mogą składać oferty do 21 czerwca. Według założeń, połączenie węzła A4 w Wierzchosławicach z Tarnowem powinno być gotowe w lipcu 2023 roku. - Mamy cichą nadzieję, że w końcu wszystko zakończy się szczęśliwie - wzdycha Jacek Bogusz, mieszkaniec Ostrowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska