Tatry. Zobacz jak 13 lat temu wyglądała przebudowa kolejki na Kasprowy Wierch

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Modernizacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch z lat 2007-2008
Modernizacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch z lat 2007-2008 Marcin Józefowicz
Udostępnij:
13 lat temu rozpoczęła się jedna z większych operacji remontowych w Tatrach – modernizacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch w Tatrach. Była to długa i wymagająca operacja, która jednak unowocześniła jedyną taką kolej górską w Polsce. Zobaczcie jak wyglądała praca przy przebudowie kolejki.

FLESZ - Telemedycyna to więcej niż e-recepty

Modernizacja rozpoczęła się w maju 2007 roku. Do tego czasu kolejka na szczyt Kasprowego Wierchu była najstarszym tego typu obiektem w Europie (powstała od sierpnia 1935 roku, a zakończyły pod konie lutego 1936 roku).

Decyzja o modernizacji kolejki wywołała spore protesty organizacji proekologicznych. Podobnie zresztą jak w latach 30., gdy podjęto decyzję o budowie kolei na Kasprowy.

Ostatecznie remont sprzed 13 lat trwał do stycznia 2008 roku. Zamierzeniem było nie tylko unowocześnienie kolejki, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów, ale także zwiększenia możliwości przewozowych kolejki.

W ramach remontu zainstalowano m.in. nowe wagoniki wyprodukowane przez firmę Doppelmayr Seilbahnnen AG. Są one dużo większe od starych – mieszczą 60 pasażerów + 1 osoba obsługi. W ramach prac remontowych zwiększono także prędkość przejazdy z Kuźnic przez Myślenickie na Kasprowy Wierch.

W napędzie kolei zastosowano dwie liny nośne zamiast dotychczasowej jednej. W trakcie prac wymieniono stare podpory kolejki, sposób napinania lin. Stacje kolejki wyposażono ponadto w przesuwane perony, dostosowujące położenie w zależności od przyjazdu prawego lub lewego wagonika.

W trakcie prac przy podporach wykorzystywano śmigłowiec, który na podwieszonej linie transportował stalowe elementy podpór. Była to wielka operacja, która wymagała ogromnej koordynacji. Kolejkę po remoncie otworzył osobiście ówczesny prezydent RP Lech Kaczyński.

Dzięki modernizacji sprzed 13 lat obecnie wagoniki poruszają się z prędkością 7 metrów na sekundę. Są nowoczesne i komfortowe dla podróżujących na szczyt turystów. Przejazd zaś kolejką jest jedną z największych atrakcji turystycznych w Zakopanem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
goscads
2 czerwca, 10:59, gosc:

Za PO ?

Przecie oni Polskę w ruinę zamienili a tu niemiecka gadzinówka piszę że za PO wyremontowali ? Wstyd tak okłamywać polaków, my nie jesteśmy ciemny lud co wszystk kupuje. Wstyd.

g
gosc

Za PO ?

Przejdź na stronę główną Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie