Ocenią reakcje systemu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie zapowiada - podczas testów ocenimy, jak system reaguje na:
pojawienie się na drodze pieszego;
spowolnienie ruchu i korek;
zatrzymanie pojazdu;
cofanie i jazda pod prąd.
sygnały o opadach deszczu, mgle i innych zjawiskach atmosferycznych (nie będziemy sztucznie wywoływać opadów, system otrzyma sztucznie wygenerowany sygnał ich wystąpienia).
Podczas testów kierowcy muszą się liczyć z utrudnieniami.
- Wszystkie symulacje będą prowadzone z zachowaniem niezbędnych środków ostrożności, dlatego też na drodze pojawią się zwężenia, przyczepki zabezpieczające i informacje o ograniczeniach prędkości. Testy będziemy prowadzić zarówno na drodze, jak i w tunelach. Pieszy, który wtargnie na drogę, będzie oczywiście naszym pracownikiem – odpowiednio ubranym i oznaczonym - informuje Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Dodaje, że będą także tworzone symulowane korki, a do tego organizatorom ćwiczeń będzie potrzebna pomoc innych kierowców.
- Nasze pojazdy będą jechały wolno trzema pasami ruchu, spowalniając ruch i powodując tworzenie się za nimi zatoru. System w ramach reakcji powinien m.in. wyświetlić za „korkiem” odpowiednie ograniczenia prędkości, tak, aby samochody wolniej dojechały do zatoru, dając mu szansę na szybsze rozładowanie - informuje rzecznik.
Ćwiczenia systemu będą będą trwały do piątku. Każdego dnia mają się rozpoczynać o godz. 10, czyli po porannym szczycie komunikacyjnym, a kończyć przed szczytem popołudniowym.
S52 Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa to krańcowy, wschodni odcinek drogi ekspresowej S52, która prowadzi z Cieszyna i do Krakowa. Biegnie wzdłuż północnych granic stolicy Małopolski, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. Droga ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Tunele na obwodnicy
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza „standardowymi” już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu. To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce – w tunelu w Dziekanowicach jest 10 sekcji w każdej nawie, każda z nich ma ok. 50 m długości. W tunelu w Zielonkach jest po 13 takich sekcji w każdej nitce. Jedna sekcja to 20 zraszaczy. Łącznie jest ich 920 i są sobie w stanie poradzić z większością pożarów.
Estakada i węzły
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami).
Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.
Zbiorniki retencyjne
Zbudowaliśmy mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Do budowy wykorzystaliśmy aż 291 tysięcy ton mas bitumicznych, a poza tym 325 tysięcy m3 betonu. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 milionów litrów. Największy zbiornik ma pojemność 3,7 miliona litrów. Budowa była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym, prawie jedna czwarta długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach. Aby właściwie przygotować drogę, niezbędne były wzmocnienia gruntu. W niektórych miejscach wbijaliśmy specjalne pale na głębokość nawet 30 m.
Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
- Seria pożarów pod Krakowem. Zapalił się tartak w powiecie myślenickim
- Ratowanie żab w Dolinie Będkowskiej "Płazom ujdzie płazem". Akcja ochrony przyrody
- Kierowcy muszą poczekać. Budowa drugiego etapu ważnej trasy pod Krakowem opóźnia się
- Rozbudowa zakopianki budzi u nich strach. "Nasza sytuacja jest dramatyczna"
