https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trwają testy maszyny TBM, która wydrąży najdłuższy tunel w Polsce. Powstanie pod Limanową w ramach linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
PKP Polskie Linie Kolejowe jakiś czas temu poinformowały o rozpoczęciu prac przy budowie komory startowej dla tunelu kolejowego pod Limanową. Ma być on najdłuższy w Polsce, a jego wydrążanie odbywać się będzie przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Ten jest obecnie testowany. Okazuje się, że powstaną dwa tunele - jeden właściwy dla ruchu pociągów, a drugi ewakuacyjny.

Dwa tunele i dwie maszyny

Największa inwestycja kolejowa w południowej Polsce jest projektem PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Zakłada modernizację trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Cała inwestycja kolejowa, która trwa na wielu odcinkach linii 104, ma zapewnić komfortową i znacznie szybszą podróż pociągiem na trasie Nowy Sącz - Limanowa - Kraków. To powinno nastąpić do 2030 roku.

PKP Polskie Linie Kolejowej jeszcze w maju podpisały umowę z konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak na modernizację najdroższego odcinka linii 104 czyli trasy Limanowa - bocznica Klęczany. To historyczna inwestycja, bo pod Pisarzową powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce.

Wykonawca już przygotowuje teren pod inwestycję. Trwa budowa komory startowej dla tunelu kolejowego. To tu w przyszłym roku rozpocznie swoją prace tunelownica, która przypłynie z Chin. Specjalistyczna maszyna wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów. I to właśnie m.in. ta maszyna TBM, obecnie znajdująca się jeszcze poza Polską, jest w trakcie testowania. To jednak nie wszystko, bo inwestycja zakłada wydrążenia tam także tunelu ewakuacyjnego, do którego użyją innej, ale podobnej maszyny, która też przechodzi testy.

- Maszyna musi być złożona, sprawdzona, więc przechodzi testy, następnie będzie przygotowywana do transportu do Polski. Na miejscu będzie montowana i w przyszłym roku ruszy budowa tunelu. Wykonawca zdecydował się na użycie dwóch maszyn o różnej średnicy, jedna będzie pracować przy tunelu standardowym dla pociągu, obok będzie budowany tunel mniejszy na potrzeby ewentualnych działań ewakuacyjnych - mówi "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK.

- Działanie maszyny polega na tym, że ona jakby montuje ten tunel na żywo. Wydrąży odcinek, buduje ściany i idzie dalej, a w tym czasie trzeba wyciągnąć ten cały wydrążony urobek, zabezpieczyć go i zutylizować - wyjaśnia.

Wspomniane prace przy użyciu tunelownicy powinny rozpocząć się w połowie 2025 roku. Konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak mają 31 miesięcy od podpisania umowy na modernizację odcinka Limanowa - bocznica Klęczany. Prace trwają już w różnych miejscach. Powstanie 13 km nowej trasy, a pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miast w Małopolsce.

Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych. Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m, a cała wartość umowy to 1 miliard 930 milionów złotych netto.

Co jeszcze zbudują za 2 miliardy złotych?

Zakres prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany jest szeroki. Obejmuje też m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.

Komfort zapewnią wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Perony zostaną wyposażone również w system ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących. Na stacji Męcina przewidziano dodatkowo budowę windy, która zwiększy dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Przebudowa stacji Limanowa zaplanowana jest w ramach osobnego zdania.

Planowane prace między Limanową a Klęczanami, podobnie jak na innych odcinkach trasy, to również budowa nowych torów i wyposażenie linii w sieć trakcyjną oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Tory na odcinku Limanowa – Klęczany, na długości ok. 8 km, zostaną poprowadzone w nowym miejscu.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska