W krakowskim magistracie zorganizowano konferencję w sprawie inwestycji. Potwierdzono, że projekt budowlany zyskał wszelkie możliwe uzgodnienia, a jego realizacja rozpocznie się już w czerwcu – po przekazaniu wykonawcy działek pod plac budowy.
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje także m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.
W ramach inwestycji, poza linią tramwajową biegnącą wzdłuż ulic Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca i Jancarza, powstanie infrastruktura towarzysząca. Zaprojektowano m.in. przystanki (w tym dwa wielopoziomowe węzły przesiadkowe), nowe chodniki i drogi dla rowerów, energooszczędne oświetlenie, stojaki dla rowerów, odporną na trudne, miejskie warunki zieleń.
Do wycinki przeznaczono początkowo 1059 drzew. Po protestach mieszkańców poinformowano, że uda się uratować około 200 drzew. Protestujący uważają, że można ocalić znacznie więcej okazów. To spotkało się z ripostą urzędu.
- Podjęliśmy decyzję, że wycięcie każdego drzewa będzie rozpatrywane indywidualnie. Nad pracami związanymi z zielenią będzie czuwać niezależny dendrolog. Chcemy mieć stuprocentowe przekonanie, że ochronimy wszystko, co jest możliwe - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Jest więc szansa, że uda się uratować jeszcze więcej drzew. Konkretnej liczby wiceprezydent Kulig nie podaje, to ma być wiadome po przeanalizowaniu każdej planowanej wycinki.
Wykonawcy inwestycji z firmy Gülermak zapewniają, że za każde wycięte drzewo zaplanowano nowe nasadzenie.
– Dodatkowo do przesadzenia wytypowaliśmy 71 młodych, zdrowych egzemplarzy. 26 z nich już rośnie w nowych lokalizacjach, pozostałych 45 zostanie przeniesionych na docelowe stanowiska po rozpoczęciu budowy – zapowiada Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu.
Kolej zmienia Kraków. Coraz bliżej do oddania gigantycznej i...
Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Przedsięwzięcie ma kosztować ponad 1,9 mld zł. W tej kwocie oprócz kosztów budowy ujęto 20-letni okres utrzymania linii przez partnera prywatnego (Solutions Polska), który przed oddaniem infrastruktury miastu po 20 latach ma też przeprowadzić jej generalny remont.
Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Nowa Huta to nie tylko aleja Róż. Tajemnicze rejony dzielnicy dobre na wyprawę
- Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa z drona. Widać asfalt, tunele, wiadukty. Sporo!
- Kraków lat 70. Matura pod portretem Gomułki i pierwsze w mieście przejście podziemne
- Nowy sezon na zamku w Dobczycach rozpoczęty. Te atrakcje przyciągają turystów!