https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W czerwcu rusza budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Ważna decyzja w sprawie wycinki drzew

Piotr Tymczak
W czerwcu ma się rozpocząć budowa linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic.
W czerwcu ma się rozpocząć budowa linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Materiały prasowe
W czerwcu ma się rozpocząć budowa linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Mieszkańcy protestują przeciwko dużej wycince drzew przewidzianej w związku z tym przedsięwzięciem. W urzędzie zadecydowano, że podczas prac usunięcie każdego drzewa będzie rozpatrywane indywidualnie, tak by uchronić jak najwięcej zieleni.

W krakowskim magistracie zorganizowano konferencję w sprawie inwestycji. Potwierdzono, że projekt budowlany zyskał wszelkie możliwe uzgodnienia, a jego realizacja rozpocznie się już w czerwcu – po przekazaniu wykonawcy działek pod plac budowy.

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje także m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.

W ramach inwestycji, poza linią tramwajową biegnącą wzdłuż ulic Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca i Jancarza, powstanie infrastruktura towarzysząca. Zaprojektowano m.in. przystanki (w tym dwa wielopoziomowe węzły przesiadkowe), nowe chodniki i drogi dla rowerów, energooszczędne oświetlenie, stojaki dla rowerów, odporną na trudne, miejskie warunki zieleń.

Do wycinki przeznaczono początkowo 1059 drzew. Po protestach mieszkańców poinformowano, że uda się uratować około 200 drzew. Protestujący uważają, że można ocalić znacznie więcej okazów. To spotkało się z ripostą urzędu.

- Podjęliśmy decyzję, że wycięcie każdego drzewa będzie rozpatrywane indywidualnie. Nad pracami związanymi z zielenią będzie czuwać niezależny dendrolog. Chcemy mieć stuprocentowe przekonanie, że ochronimy wszystko, co jest możliwe - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Jest więc szansa, że uda się uratować jeszcze więcej drzew. Konkretnej liczby wiceprezydent Kulig nie podaje, to ma być wiadome po przeanalizowaniu każdej planowanej wycinki.

Wykonawcy inwestycji z firmy Gülermak zapewniają, że za każde wycięte drzewo zaplanowano nowe nasadzenie.

– Dodatkowo do przesadzenia wytypowaliśmy 71 młodych, zdrowych egzemplarzy. 26 z nich już rośnie w nowych lokalizacjach, pozostałych 45 zostanie przeniesionych na docelowe stanowiska po rozpoczęciu budowy – zapowiada Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu.

Widok na nowe tory i most

Kolej zmienia Kraków. Coraz bliżej do oddania gigantycznej i...

Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Przedsięwzięcie ma kosztować ponad 1,9 mld zł. W tej kwocie oprócz kosztów budowy ujęto 20-letni okres utrzymania linii przez partnera prywatnego (Solutions Polska), który przed oddaniem infrastruktury miastu po 20 latach ma też przeprowadzić jej generalny remont.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat
Wideo

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Manam
Niech budują. A nie, że będzie całe miasto kisnąć, bo się pieni banda zgderow z irytujacymi siersciuchami co szczają tylko dookoła. I tacy pseudo-ekolodzy co chyba z automatu pod każdym możliwym postem zaraz drą mordy DRZEWA. Do lasu idźcie mieszkać jak wam zle
Z
Zdzisław Rósek
26 maja, 13:01, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przekletego tramwaju!!!

26 maja, 17:38, Antyrusek:

Będą budować, a ty możesz tupać nogami ze złości :)

Brawo. Precz z lokalnymi pieniaczami.

Z
Zdzisław Rósek
26 maja, 13:01, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przekletego tramwaju!!!

Oczywiście niech budują. Po zakończeniu inwestycji należy zlikwidować większość autobusów jadących ul. Pilotów. Zlikwidować linie 124/424. Trzeba budować Nowe Miasto na Rybitwach z wysokościowcami 150-250 metrów. Kraków musi się rozwijać i stać się milionowym miastem. Wszystkie próby ograniczania osiedlania sie w Krakowie są niezgodne z Konstytucją RP i prawem UE.

k
kvz81
Na zachodzie to przesadzają drzewa, nawet takie 20-to metrowe. Używają do tego urządzeń zabudowanych na ciężarówkach w postaci bardzo dużych łyżek, które podcinają system korzeniowy wraz z otaczającą ziemią, wyciągają drzewo i przewożą gdzie trzeba. Używka na popularnym serwisie do sprzedaży samochodów chodzi po 80tysi. To nie jest ani drogie, ani trudne - zwyczajnie brak woli!!
A
Antyrusek
26 maja, 13:01, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przekletego tramwaju!!!

Będą budować, a ty możesz tupać nogami ze złości :)

T
Tanen
Co z tego że będą rozpatrywać każde drzewo z osobna? Problem jest w chorym projekcie, który zakłada poszerzenie ulicy i mnóstwo niepotrzebnej betonozy - I tak 90% drzew zostanie wyciętych...
l
logik
26 maja, 13:54, brriu:

Wygodniejszy tramwaj byłby z Huty do Bronowic po ul. Opolskiej - w linii prostej

i dopiero z Bronowic do Centrum jechac?

k
kupa śmiechu
juz widze jak Majchrowski bedzie kazde drzewko ogladal z lupą hahahaha
R
Realista
26 maja, 13:01, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przekletego tramwaju!!!

Wykonawcy muszą sobie zarobić. A tu chodzi o 2 mld zł. z kieszeni krakowskiego fraje… podatnika, znaczy.

b
brriu
Wygodniejszy tramwaj byłby z Huty do Bronowic po ul. Opolskiej - w linii prostej
M
Marcin Borek
Z szacunku dla mieszkańców warto było wrzucić dwa zdania o proteście przeciwko wycince 1059 drzew która jest planowana.
Z
Zbigniew Rusek
Niech nie budują tego przekletego tramwaju!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska