FLESZ - Bon turystyczny - będzie wydłużenie terminu?
Kolejowa rewolucja na trasie z Krakowa do Katowic
Na modernizowanym odcinku, objętym projektem „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” główne prace budowlane już się zakończyły. Przewoźnicy mają od grudnia do dyspozycji dwa tory, na których pociągi jadą z prędkością 120 km/h. Czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Katowicami jest rekordowo krótki. Ostatnie prace budowlane toczą się jeszcze na jednym z czterech odcinków inwestycji. Chodzi o odcinek Krzeszowice – Trzebinia i prace na stacji w Trzebini (peron przy dworcu i przejście podziemne) oraz przystanku Dulowa i Wola Filipowska (przejścia podziemne). Wszystkie prace zakończą się w połowie roku - wylicza Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.
Zakończenie głównych - trwających od lat i przerywanych - prac na trasie z Krakowa do Katowic było w końcu prawdziwym przełomem. Dzięki wymianie całej infrastruktury, w tym m.in. torów, obecnie najszybsze pociągi z Krakowa do Katowic dojeżdżają w ok. godzinę.
Dla przykładu jeszcze w 2010 roku na pokonanie tej liczącej 77 kilometrów trasy potrzebowały ponad dwie godziny, czyli jechały ze średnią prędkością mniejszą niż 40 km/godz.
Wciąż jednak składy jadące z Krakowa do Katowic nie rozwijają docelowej, zakładanej prędkości, czyli 160 km/godz. Kiedy to się stanie?
- PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują proces certyfikacji, którego celem jest podniesienie prędkości na tej linii do 160 km/h. Obecnie uruchomiony jest przetarg, który ma wyłonić specjalistyczną firmę, która ten proces przeprowadzi (sprawdzenie wszystkim elementów, uzyskanie m.in. zgód Urzędu Transportu Kolejowego itd.). Planujemy go zrealizować do końca tego roku. Po przyspieszeniu najszybsze pociągi trasę tę pokonają w ok. 45 minut - deklaruje Piotr Hamarnik.
- Krakowskie absurdy budowlane. Deweloper płakał, jak to wymyślał
- Najdroższe psy. Oto rasy, za które trzeba zapłacić najwięcej
- Drewniane domki do kupienia w Małopolsce do 200 tys.
- Miss Małopolski. One walczą o sławę i koronę miss!
- Centrum Krakowa czeka rewolucja. Planują ulice, ogrody i park kolejowy z rowerostradą
- Termy z basenem na stadionie Wisły są już gotowe. Byliśmy w środku
