Czy do wniosków raportu NIK zastosowano się w Krakowie?
W połowie lipca, Polski Klub Ekologiczny Małopolska wystosował do krakowskiego Zarządu Zieleni Miejskiej list dotyczący utrzymania zieleni w należytym stanie w pasach dróg dla rowerów.
- W ubiegłym roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrole w wybranych miastach stanu utrzymania dróg dla rowerów. Jednym z elementów tej kontroli był stan utrzymania zieleni w pasach dróg dla rowerów - pisali w liście Przewodniczący RN PKE Małopolska, Zygmunt Fura i Prezes Zarządu PKE Małopolska Prof. dr hab. Zbigniew Witkowski.
Chociaż Kraków nie był przedmiotem tej kontroli, wnioski z jej przeprowadzenia dotyczą wszystkich gmin i miast.
- Od opublikowania raportu pokontrolnego upłynęło kilka miesięcy, ale jego wnioski nie zostały wdrożone w Krakowie. NIK wykazuje niedbalstwo instytucji odpowiedzialnych za zieleń w postaci zawężenia przekroju dróg rowerowych przez zarastające krzewy, gałęzie drzew, kolczaste rośliny. To niedbalstwo służb zagraża bezpieczeństwu rowerzystów - czytamy w liście.
Przedstawiciele PKE Małopolska zwracają uwagę, że problem dotyczy praktycznie całego miasta, jednak wskazuje kilka szczególnych miejsc, a wśród nich: ulicę Pilotów - "jest dość wąski chodnik, a gałęzie drzew i krzewów rozrastają się na tyle szeroko, że trudno jest minąć się dwóm przechodniom".
Jak dalej wskazują w liście do ZZM - Podobnie jest na Moście Nowohuckim i ulicy Nowohuckiej. Szczególnym przypadkiem jest ulica Lema, gdzie posadzono kolczaste rośliny stające się przyczyną kaleczenia rowerzystów. W tym przypadku ZZM wykazuje się brakiem znajomości przepisów i standardów dobrej praktyki zalecającej minimalną 0,5 m skrajnię wolną od przeszkód typu gałęzi krzewów i kolczastych roślin.
Przedstawiciele PKE Małopolska apelują do pracowników miejskiej jednostki o bieżące utrzymanie roślinności w takim stanie, by nie było ono powodem zagrożenia bezpieczeństwa.
ZZM odpowiada i wyjaśnia
Jak informuje nas Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie - Ścieżki rowerowe funkcjonują w ramach bieżącego utrzymania w poszczególnych dzielnicach na podstawie umów, które dotyczą utrzymania zieleni niskiej w Krakowie.
Kontrola NIK o której w swoim liście skierowanym do ZZM pisze Polski Klub Ekologiczny Małopolska, nie obejmowała Krakowa. Nie oznacza to jednak, że w Krakowie nie odbyły się wewnętrzne kontrole pod tym kątem.
- W lipcu zlecono gruntowną kontrolę tych miejsc (red. ścieżek rowerowych), tak aby w jak najlepszy sposób dostosować je do obowiązujących standardów w tym zakresie. Co do zasady ZZM nie zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem ścieżek rowerowych, stara się natomiast reagować na każde tego rodzaju zgłoszenie, tak jak np. w kwestii ulicy Kocmyrzowskiej, gdzie demontowano płotek przy ścieżce, czy przy ul. Bieńczyckiej, gdzie konieczne było wykonanie głębszego podcięcia żywopłotu, który nadmiernie rozrósł się przy ścieżce - wyjaśnia krakowski ZZM i dodaje - Każdą sytuację i ewentualne zgłoszenia są rozpatrywane bardzo dokładnie, tak aby zachować odpowiednią skrajnie i utrzymanie ścieżek rowerowych, które są kontrolowane przez dział utrzymania ZZM.
Wyniki kontroli NIK
Kontrola NIK o której mowa, została przeprowadzona w ubiegłym roku w 10 dużych miastach w Polsce: Gdynia, Sopot, Słupsk, Płock, Radom, Konin, Kalisz, Wrocław, Legnica i Wałbrzych.
- Mimo szeregu inwestycji w ostatnich latach, stan infrastruktury rowerowej w naszym kraju nadal jest na niewystarczającym poziomie i mamy jeszcze sporo do nadrobienia, by dogonić europejską czołówkę, np. Holendrów czy Duńczyków. Co prawda polskie miasta opracowują różnego rodzaju dokumenty planistyczne i strategiczne dotyczące infrastruktury rowerowej, ale brakuje w nich wskaźników, które umożliwiłyby monitorowanie założonych celów. Poważnym wyzwaniem dla samorządów jest również utrzymanie tras rowerowych w należytym stanie, co nie pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo i komfort rowerzystów - pisała pod koniec kwietnia br. w ramach podsumowania przeprowadzonej kontroli na swojej stronie internetowej NIK.
Według danych GUS w 2020 r. łączna długość dróg dla rowerów w naszym kraju, które znajdowały się pod zarządem jednostek samorządu terytorialnego wyniosła 17,3 tys. km (z czego blisko 66 proc. to ścieżki będące pod zarządem gmin, a 20 proc. pod zarządem powiatów). W porównaniu do 2019 r. przybyło 1,7 tys. km ścieżek rowerowych (tj. 11 proc.).
W samym Krakowie jest obecnie ponad 270 kilometrów ścieżek rowerowych.
Wśród nieprawidłowości, które wykazała kontrola w 10 wspomnianych miastach pojawiły się: niewłaściwa szerokość pasów ruchu dla rowerów i szerokość przejazdów dla rowerzystów, dopuszczenia do występowania barier lub innych obiektów wzdłuż drogi dla rowerów bez zachowania minimum 20 cm skrajni, niezapewnienie oznakowania drogowego zgodnego z przepisami lub projektem organizacji ruchu, ponadto w niektórych sytuacjach oznakowanie było nieczytelne czy też występowały uszkodzenia nawierzchni dróg dla rowerów (spękania i wybrzuszenia) oraz brak spójności lub ciągłości infrastruktury rowerowej na skrzyżowaniu.
- 8 najbardziej trujących grzybów w polskich lasach. Niektóre są śmiertelnie groźne!
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Oto małopolskie: Malediwy, Chorwacja, Prowansja, Toskania, a nawet Hawaje!
- Najbardziej betonowe miejsca w Krakowie. Oto ranking "betonowych pustyń"
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów
Nowe punkty wejść na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego
