https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa północnej obwodnicy Krakowa: Trwa walka z czasem, by zdążyć do końca roku. Liczą na okno pogodowe

Piotr Tymczak
Wideo
od 12 lat
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa jest coraz bliższa ukończenia. Plan jest taki, by była przejezdna pod koniec roku. Trwa walka z czasem, by tak się stało. Roboty prowadzone są także po zmroku. Wiele zależeć będzie od pogody. Ostatnie dni nie sprzyjały pracom, ale budowlańców cieszą prognozy na najbliższe dni.

- Mieliśmy dni gorszej pogody, ale prognozy na najbliższy tydzień zapowiadające ocieplenie i słoneczne dni, co napawa optymizmem - przyznaje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa północnej obwodnicy przy pełni księżyca

Plan jest taki, by budowę Północnej Obwodnicy Krakowa sfinalizować do końca tego roku. Największe utrudnienie mogą powodować ciągłe, kilkudniowe opady deszczu, czy też śniegu i silny mróz. Podobnie jest w przypadku budowy ostatniego odcinka (Kraków-Widoma) trasy S7 pomiędzy Krakowem a granicami województwa świętokrzyskiego.

Na budowie północnej obwodnicy prace trwają nawet w warunkach nocnych. "Na Północnej Obwodnicy Krakowa S52 asfaltowanie w pełni, dosłownie"- napisała GDDKiA w mediach społecznościowych, ilustrując pracami przy pełni księżyca.

Budowa północnej obwodnicy Krakowa kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie tej drogi ma zapewnić wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku wschód–zachód po północnej stronie Krakowa, poprawić warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, zwiększyć komfort życia i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców. Nowa droga ma odciążyć III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) z ruchu tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co ma poprawić przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.

Obwodnica z tunelami i estakadami

Północna Obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dochodzić będą cztery łącznice.

W skład S52 Północnej Obwodnicy Krakowa wejdą dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.

Północna Obwodnica Krakowa ma się łączyć z budowaną trasą S7 z Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego. W przypadku S7 do końca tego roku ma zostać oddany brakujący odcinek (inwestycja za ponad 1 mld zł, ponad 420 mln zł z UE) od Widomej do węzła Mistrzejowice w Krakowie.

Plany są takie, by pod koniec roku można jeździć dwupasmówką z Krakowa do Warszawy.

Budowy północnej obwodnicy Krakowa i trasy S7 są ze sobą powiązane. W przypadku trasy S7 pod koniec roku kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego zjazdu. Z powodu tego, że trzeba było poprawić projekt, węzeł Mistrzejowice w całości ma być gotowy w połowie 2026 roku. Do tego czasu nie będzie docelowej przejezdności między północną obwodnicą a trasą S7, obie drogi będzie łączyć tymczasowy łącznik - po jednym pasie w każdym kierunku.

WASZ TEMAT. Tajemnicze wybrzuszenia na ważnej ulicy w Krakowie. Droga jak pumptruck!

od 12 lat
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska