Każdego dnia w porannych i popołudniowych godzinach szczytu w Łapczycy na drodze krajowej nr 94 tworzą się korki. Przejazd przez miejscowość staje się koszmarem również w czasie wypadków na autostradzie A4 w rejonie Bochni. Tymczasem od kilkunastu lat temat planowanej niegdyś obwodnicy Łapczycy jest nieobecny.

Mieszkańcy ścisłego centrum Łapczycy co rusz napotykają na problemy z wyjazdem z powodu wzmożonego ruchu samochodowego na "starej czwórce". - Wyjazd z mojego domu w lewo w godzinach popołudniowych jest bardzo utrudniony - skarży się Krzysztof Michniak. Jego zdaniem obwodnica Łapczycy powinna powstać, choć odłożono ją ponad dekadę temu.
Podobne zdanie ma Stanisław Cefal, mieszkający przy tzw. Górnym Gościńcu. Przyznaje, że w razie wypadku na autostradzie zakorkowana jest nie tylko "stara czwórka", ale i Górny Gościniec, którym kierowcy próbują ominąć korek. - Mówili, że jak ruszy autostrada, tu się odciąży ruch. A mimo wszystko ruch jest bardzo duży, zwłaszcza w piątek ciężko wyjechać, wjechać.
Zwolenniczką budowy obwodnicy jest również Anita Własnowolska-Bielak, radna gminy Bochnia z Łapczycy. - Jako mieszkaniec tej miejscowości jestem jak najbardziej za. Moim zdaniem takie rozwiązanie wpłynęłoby bardzo korzystnie przede wszystkim na poprawę bezpieczeństwa. Droga 94 jest w godzinach rannych i popołudniowych często zakorkowana. Kierowcy chcący ominąć te korki korzystają niejednokrotnie z tzw. Górnego Gościńca, zwiększając tym samym niebezpieczeństwo również na tej drodze. Obwodnica odciążyłaby z pewnością Łapczycę - uważa. Zdaniem radnej temat wymaga szerokich konsultacji z mieszkańcami.
W Łapczycy nie brakuje jednak sceptyków, a nawet przeciwników projektu planowanej obwodnicy. - Wydaje mi się, że to ogromne koszty, które w zasadzie nie wprowadzą nic przełomowego - uważa Jakub. - Pamiętam, jak za dzieciaka było ciężko, wieczne korki. Ruch jest odciążony od czasu kiedy powstał odcinek autostrady - dodaje.
W Łapczycy nie ma wypadków śmiertelnych, ale coraz większy ruch stanowi dużą uciążliwośc
Sołtys Jerzy Raczyński przyznaje, że część mieszkańców jest przeciwna budowie. Należą do niej m.in. ci, których działki położone po północnej stronie Górnego Gościńca zostały zamrożone na długie lata pod budowę. - Są tam atrakcyjne tereny budowlane.

Sołtys Łapczycy jednak uważa, że obwodnica powinna powstać. - Wprawdzie nie ma teraz wypadków śmiertelnych, ale ileś tysięcy samochodów przejeżdża przez wieś. Autostrada miała definitywnie rozwiązać problem natężenia ruchu w Łapczycy, ale widzimy, jak go rozwiązała.
Jak przekazano nam w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prace związane z przygotowaniem przebiegu obwodnicy Łapczycy zostały zakończone na "wstępnym etapie projektowym". W 2010 roku została uzyskana decyzja środowiskowa, która nie ma już mocy prawnej.
- Koncepcja nie miała zapewnionego finansowania. Radykalną poprawę sytuacji na drodze w Łapczycy przyniosło otwarcie końcem 2012 roku odcinka autostrady A4 z Targowiska do Tarnowa - przekazał Kacper Michna, rzecznik prasowy GDDKiA w Krakowie.
Urzędnik zaznacza, że aktualnie wśród zadań przygotowywanych w GDDKiA nie ma budowy obwodnicy Łapczycy. - GDDKiA nie tworzy rezerw terenu pod budowę obwodnicy. Na drodze krajowej nr 94 w Łapczycy ruch jest teraz niemal dwukrotnie mniejszy niż 15 lat temu. W przypadku wypadków na A4 kierowcy często wybierają inne trasy (w powiecie bocheńskim nie tylko DK94, ale również drogi lokalne), jednak są to sytuacje nadzwyczajne - dodaje rzecznik.
- Rzeczywiście 10 lat temu autostrada A4 znacząco odciążyła ruch na drodze nr 94 w Łapczycy, ale w międzyczasie ilość posiadaczy pojazdów wzrosła w Polsce o 30-40 proc., co przekłada się na codzienne ogromne korki w tej miejscowości. Tak więc powstały uwarunkowania, aby powrócić do tematu budowy obwodnicy - uważa z kolei Jerzy Lysy, były wójt gminy Bochnia, za czasów którego temat obwodnicy był procedowany.
Władze gminy Bochnia po uzyskaniu z GDDKiA informacji, że obwodnica nie jest planowana, rozpoczęła procedurę wykreślenia zarezerwowanego pod nią korytarza z planu przestrzennego. Jak nam przekazano, była to "odpowiedź na liczne wnioski mieszkańców". W świetle obecnych przepisów to jednak nie oznacza przekreślenia możliwości budowy drogi.
- Nawet gdyby w nowym planie ogólnym gminy nie zapisano tej obwodnicy, to obecnie można ją realizować w trybie tzw. Specustawy drogowej (ZRID) - wyjaśnia były wójt.
Pomiary natężenia ruchu w 2025 pokażą, czy samochodów jest więcej
Według pomiarów natężenia ruchu z przełomu 2020 i 2021 roku, średni dobowy ruch roczny na odcinku Łapczyca-Bochnia wynosił 17 146 pojazdów na dobę, z czego ponad 2700 to lekkie i ciężkie samochody ciężarowe. W 2025 roku dane te zostaną zaktualizowane, ponieważ w całej Polsce odbędą się pomiary ruchu drogowego na autostradach, a także drogach krajowych i wojewódzkich.
- Wyniki zarejestrowane w Łapczycy odpowiedzą na pytanie, kiedy i w jakim zakresie obwodnica Łapczycy będzie budowana - zapowiada Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury.
- Budowa obwodnicy Łapczycy to zadanie rządowe. Jeżeli byłaby taka wola strony rządowej poprzez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, na pewno będziemy wspierać taką inicjatywę - zapowiada wójt Marek Bzdek.
- Skrzyżowanie ul. Brzeskiej i DK94 w Bochni zostanie wyniesione prawie o 7 metrów
- Bochnia Rocks! Poznajcie Piotra Lekkiego, który żyje z pasji do rocka
- Planty Salinarne po remoncie wypiękniały: nowe alejki, ławeczki, gwarki i fontanna
- Tu żył i tworzył Krzysztof Penderecki. Tajemnice niezwykłej posiadłości w Lusławicach
- Nowe wały na Stradomce uchronią Łapanów przed powodzią. Właśnie ogłoszono przetarg
- W sprawie zbiornika przeciwpowodziowego w Szczurowej więcej pytań niż odpowiedzi