Czym dla mieszkanek i mieszkańców Nowej Huty jest „dom”? Czy to tylko realne miejsce w przestrzeni, które można oznaczyć na mapie?
- Każde pokolenie ma na to pytanie swoją własną odpowiedź – mówi Małgorzata Szydłowska, dyrektorka ds. Domu Utopii i kuratorka projektu „Archeologia Codzienności 2023”. – Jaką? O tym będzie można się przekonać w piątek godz. 18.00 w Teatrze Łaźnia Nowa. Wspólnie wyruszymy w podróż po realnej i symbolicznej przestrzeni Nowej Huty. Miejscu, które dynamicznie się zmienia i chce, aby te zmiany zapamiętać.
Multimedialna wystawa „City/Sound/Scape" to projekt dwójki artystów Simone Rueß i Rafała Mazura.
Zapytany przez Małgorzatę Wach z Domu Utopii, o dźwięk, który kojarzy mu się z nowohucką codziennością, Rafał Mazur mówił:
- Dźwięk nowohuckiego tramwaju. Mieszkam na Osiedlu Spółdzielczym. Kiedy otwieram drzwi na balkon, słyszę jak ten dźwięk „wjeżdża” mi do domu. Chociaż dzisiaj jest zdecydowanie cichszy niż wiele lat temu, kiedy w Nowej Hucie żyła jeszcze moja babcia.
Muzyk i filozof, znany m.in. z "Koncertów Głębokiego Słuchania" i cyklu "Muzyka w Komnatach Ciszy" wyruszył w podróż po Nowej Hucie, aby zarejestrować dźwięki z miejsc, które po woli znikają z audialnej mapy tej części miasta. Simone Rueß, artystka wizualna, która mieszka na co dzień w Berlinie zaprosiła nowohucian do mobilnego stołu, na którym umieściła mapę Nowej Huty. Jej rozmówczynie i rozmówcy rysowali ścieżki swoich codziennych tras i oznaczali ważne dla nich miejsca.
Na efekt w postaci wystawy złożyły się cztery miesiące nagrań pejzażu dźwiękowego i pięć projektorów rejestrujących nowohucki krajobraz. Teraz mogą go zobaczyć i usłyszeć krakowianie do 4 grudnia.
5 grudnia, o godz. 17.00-19.00 w Domu Utopii odbędzie się spotkanie z Simone Rueß i Rafałem Mazurem, którzy opowiedzą o realizacji projektu, a także miejscach, dźwiękach i ludziach, których udało im się spotkać.
Wydarzenie jest częścią projektu „Nowe topografie Nowej Huty. Archeologia Codzienności 2023” realizowanego w Domu Utopii – Międzynarodowym Centrum Empatii.
