Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej zmienia Kraków. Coraz bliżej do oddania gigantycznej inwestycji w centrum miasta. Zobaczcie zdjęcia

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
W czerwcu ma zostać oddana do użytku dodatkowa para torów dla pociągów w Krakowie, co zrewolucjonizuje możliwości połączeń kolejowych w regionie. W czwartek, 18 maja, odbył się przejazd techniczny po nowych torach z Dworca Głównego PKP na mosty kolejowe, jakie w ramach gigantycznej inwestycji powstały nad Wisłą. Uczestniczył w nim minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Przed nami kluczowy etap kolejowych zmian w stolicy Małopolski. Z efektów rządowych inwestycji skorzystają nie tylko podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, ale również mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają wygodną komunikację w obrębie miasta – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zwraca uwagę, że dzięki inwestycjom kolejowym w centrum Krakowa nasyp zastąpiły estakady i dzięki temu doszło do połączenia przestrzeni Grzegórzek z Kazimierzem i Starym Miastem.

Zwiększy się potencjał kolejowy w całej Małopolsce

Przypomnijmy, że dotychczas w centrum Krakowa pociągi mogły korzystać z dwóch torów. Dzięki rozbudowie linii średnicowej od 11 czerwca pociągi będą mogły korzystać z czterech torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. To pozwoli na rozwój i zwiększenie liczby kursów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA).

Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń. Docelowo na wszystkich czterech torach ma obowiązywać ta sama prędkość 100 km/h.

- Budujemy nową kolej w Krakowie. Już niedługo dodatkowe tory i perony zwiększą potencjał kolei aglomeracyjnej. Będzie to podstawowy, ekologiczny i szybki środek transportu, który ułatwi komunikację w całym regionie – podkreśla Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Estakady, wiadukt i nowy przystanek

Prace związane z rozbudową infrastruktury kolejowej w Krakowie wykonywane są w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice.

Jednym z kluczowych elementów była budowa estakad kolejowych (zastąpiły nasypy) między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką.

Zarówno estakady kolejowe jak i wiadukt nad ulicą Grzegórzecką są już gotowe. Obecnie odbywa się etap prac związany z przygotowaniem nawierzchni kolejowej, tak by na obiektach można było dopuścić ruch pociągów po czterech torach.

Na wysokości Hali Targowej powstaje przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki. Obecnie trwają prace związane z budową wejść na perony umieszczone przy estakadzie sąsiadującej z wiaduktem nad ul. Grzegórzecką. Wykonawcy budują klatki schodowe i szyby wind.

Podróżni będą mogli korzystać z klatki schodowej i wind, którymi wyjadą na perony przystanku Kraków Grzegórzki z dwóch stron - od Hali Targowej i ul. Dietla. Kolejne wejścia (schody) na przystanek budowane są od strony ul. Berka-Joselewicza.

Pierwsi podróżni będą mogli skorzystać z nowego przystanku od zmian rozkładu jazdy, która planowana jest na wrzesień. Po uruchomieniu dodatkowej pary torów, 11 czerwca, planowana jest natomiast korekta rozkładów, która ma poprawić zakres kolejowych połączeń. Docelowe zmiany mają być jednak wprowadzone od września.

Mosty z kładką dla pieszych i rowerów

Powstały też trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Dwa są już w pełni gotowe, a na trzecim trwają ostatnie prace. Wraz z tą przeprawą powstaje też kładka pieszo-rowerowa łącząca Grzegórzki z Zabłociem.

Przygotowania do otwarcia ostatniego mostu kolejowego przez Wisłę są na ukończeniu. Obiekt powstaje w sąsiedztwie przystanku Kraków Zabłocie. Wykonawcy montują chodnik dla pieszych, który jest podwieszony po zewnętrznej stronie konstrukcji obiektu.

Na samej przeprawie powstała już droga dla rowerów i tor kolejowy, którym od połowy czerwca będą kursować pociągi. Do tego czasu zakończy się układanie nawierzchni, zamontowane będą bariery ochronne, a lokomotywy przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe.

Intensywne prace zauważyć można również w sąsiedztwie mostu – na obu jego końcach budowane są najazdy i schody dla pieszych i rowerzystów. PKP PLK zaplanowały je tak, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Na autostradzie A4 Kraków - Katowice są pobierane opłaty za przejazd, ale to może zmienić się do roku czasu.

Pojedziemy bez opłat na krajowych autostradach. Co z odcinki...

W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji wybudowano również przystanek kolejowy – Kraków Złocień, z którego już korzystają podróżni.

Ponadto projekt realizowany przez PKP PLK dotyczył modernizacji istniejących przystanków i stacji: Kraków Łobzów, Kraków Płaszów, Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów, Kokotów i Węgrzce Wielkie. Tam prace objęły m.in. remonty peronów, zwiększenie dostępność dla wszystkich podróżnych, również osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Podróże na trzech szybkich trasach

Po zrealizowaniu inwestycji kolejowych Województwo Małopolskie przewiduje, że Szybka Kolej Aglomeracyjna będzie funkcjonować na trzech trasach:

  • SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko;
  • SKA2 Przeciszów – Skawina – Kraków Główny – Miechów – Sędziszów;
  • SKA3 Tarnów – Kraków Główny (analizowane jest wydłużenie części kursów przez Trzebinię do Oświęcimia).

Ostateczny kształt oferty będzie uzależniony od możliwości taborowych operatorów Koleje Małopolskie i Polregio oraz sytuacji finansowej Województwa.

Rozwój kolei w regionie jest możliwy dzięki coraz większym nakładom finansowym ze strony władz województwa na dopłaty do organizowania przewozów pasażerskich, zakupy pociągów i budowę zaplecza technicznego. W 2010 r. na ten cel przeznaczono ponad 81 mln zł, w 2015 r. już ponad 190 mln zł, w 2021 r. - ponad 536 mln zł (w dużej mierze to środki na zakup nowych pojazdów szynowych), w 2022 r. - ponad 322 mln zł. Plan na ten rok jest taki, by na dofinansowanie przewozów przeznaczyć prawie 330 mln zł.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska