Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy Wzgórz Krzesławickich od wielu miesięcy żyją na wielkim placu budowy. Co ustalono na wizji lokalnej?

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Teren wokół ul. Kocmyrzowskiej od wielu miesięcy jest wielkim placem budowy
Teren wokół ul. Kocmyrzowskiej od wielu miesięcy jest wielkim placem budowy Łukasz Sęk
Przebudowa ul. Kocmyrzowskiej i budowa węzła S7 coraz bardziej daje się we znaki mieszkańcom Wzgórz Krzesławickich. Przejścia dla pieszych wzdłuż budowy są prowizoryczne i piesi często muszą schodzić na ruchliwą ulicę. Jeden z chodników zamienił się w miejsce alkoholowych spotkań. W sprawie poprawy warunków dla pieszych interweniował radny miejski Łukasz Sęk. Za jego namową Zarząd Inwestycji Miejskich z wykonawcą prac spółką Gulermak i GDDKiA zorganizowali wizję lokalną, podczas której wskazano problemy, które trzeba rozwiązać.

Kumulacja robót to kumulacja problemów

Oprócz przebudowy ul. Kocmyrzowskiej przebudowywana jest też była pętla tramwajowa. To właśnie tam znajduje się chodnik, który jest jedynym przejściem z przystanku do osiedla Grębałów. Mieszkańcy zauważają, że jest to miejsce, w którym odbywają się pijackie spotkania, które utrudniają przejście lokalnym mieszkańcom. Rodzice boją się tamtędy puszczać swoje dzieci.

Po wizji lokalnej uzgodniono, że przejście wzdłuż terenu dawnej zajezdni, chodnik obok fortu - chodnik będzie w krótkim czasie zamknięty, rozpocznie się przebudowa ogrodzenia. Jedyne dojście będzie ul. Bukszpanową do Kocmyrzowskiej. Po zakończeniu remontu ogrodzenia rozpocznie się budowa nowego chodnika już w docelowym kształcie.

- Poprosiłem o częstsze patrole służb w rejonie tych zarośli, tam gdzie widać wyraźnie miejsca do wieczornych libacji. Wykonawca potwierdził, że codziennie zbiera puste butelki. Mam nadzieję, że sytuacja się poprawi - mówi radny Łukasz Sęk.

Ekrany akustyczne

Oznakowanie m.in. przejść dla pieszych i linii drogowych ma być poprawiane na bieżąco, lepsza pogoda powinna sprzyjać dłuższej trwałości.

Co do zamontowania przezroczystych ekranów akustycznych na os. Na Wzgórzach - analizy wykazały, że jest możliwość ich montażu. Będą przygotowane zmiany w projekcie i potem zlecenia dla wykonawcy. Wszystko wskazuje na to, że nie będzie żadnych przeszkód w zmianie.

- Drogi dla pieszych wzdłuż Kocmyrzowskiej - tam gdzie w użytku pozostaje chodnik obecny będzie dbałość żeby był on w bieżącym utrzymaniu. Na pozostałych odcinkach usypano z tłucznia nowe ścieżki. Przeszliśmy całość zaznaczając miejsca, które wymagają poprawy. Stan ma być na bieżąco monitorowany - podkreśla radny.

Odcinek chodnika przy skrzyżowaniu Kocmyrzowska/Darwina, który bywa zastawiony - wykonawca deklaruje, że jego operatorzy są uczuleni, że takie sytuacje nie mogą mieć miejsca. Zadeklarował, że oczywiście jeszcze raz zwróci uwagę i przyznaje, że takie sytuacje kiedy piesi muszą wyjść na ul. Kocmyrzowską są niedopuszczalne.

Kiedy wróci tramwaj?

Co do terminu dotyczącego uruchomienia tramwaju okazało się, że warunki późną jesienią ubiegłego roku uniemożliwiły otwarcie.
- Wykonawca zadeklarował, że do maja będzie przejazd do Elektromontażu i w tym roku do przystanku Jarzębiny - dodaje Łukasz Sęk.

Przebudują drogę, linię tramwajową i pętlę

Obecnie miasto we współpracy z GDDKiA realizuje pierwszy z trzech odcinków ul. Kocmyrzowskiej – od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej. Po zakończeniu inwestycji, ul. Kocmyrzowska posiadać będzie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, obustronne zieleńce z planowanymi nasadzeniami drzew i krzewów oraz drogi dla pieszych i rowerzystów. Co niezmiernie ważne, w ramach zadania przebudowana zostanie linia tramwajowa, a w miejscu pętli tramwajowej Wzgórza Krzesławickie powstanie pętla tramwajowo-autobusowa wyposażona w terminal pasażerski. Powstanie w ten sposób wygodny węzeł przesiadkowy, którego brakuje w tej części miasta. Ponadto zostanie przebudowana podziemna infrastruktura techniczna, a sieć kanalizacji opadowej zostanie uzupełniona o zbiornik retencyjny.

Jan Machowski, z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie zauważa, że ze wstępnych obliczeń wynika, że w ramach inwestycji nasadzonych może zostać nawet 2,6 tys. drzew. Założenie jest takie, by największa ich ilość została nasadzona w rejonie realizowanej inwestycji, a także by nasadzenia kompensacyjne zrównoważyły liczbę roślin planowanych do usunięcia.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem, realizacja zadania powinna zakończyć się w przeciągu 17 miesięcy od daty rozpoczęcia, nie wliczając w to okresów zimowych. Wartość kontraktu z wykonawcą, firmą Gulermak wynosi 55,72 mln zł.

Węzeł Grębałów

Przejeżdżając autem ulicą Kocmyrzowską już teraz widać, że teren wokół drogi jest ogromnym placem budowy . Ziemne nasypy już dawno przewyższyły poziom ulicy. Do końca 2025 r. ma tam powstać potężny węzeł Grębałów. Wszędzie widać koparki, spycharki, ciężarówki i ekipy budowlańców. Obiekt połączy budowany odcinek trasy S7 z ul. Kocmyrzowską. Do tej pory wykonano już ponad 50 proc. prac budowlanych.

Węzeł Grębałów to jeden z czterech, które powstaną w ramach inwestycji drogi ekspresowej o długości ok. 18,3 km Kraków - Widoma. Obiekt powstaje na istniejącym już węźle w dzielnicy Wzgórza Krzesławickie.

Ranking cen mieszkań krakowskich dzielnic. Zobacz na kolejnych slajdach >>>

Kraków. Najdroższe i najtańsze mieszkania. Ranking dzielnic ...

od 7 lat
Wideo

Dzień pamięci - ZBRODNIA KATYŃSKA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska