Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Kraków na trasie dotrzymanego słowa". Uroczyste otwarcie przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Wideo
od 16 lat
Nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, który znajduje się na estakadzie w pobliżu Hali Targowej został już otwarty. W niedzielę, 3 września zatrzymał się na nim pierwszy pociąg, a pierwsi pasażerowie mogli już z niego skorzystać. Chociaż ostatnie prace trwały w tym miejscu jeszcze dzień wcześniej, wszystko udało się dopiąć na ostatni guzik. Jak podkreślał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk: „Dzisiaj jesteśmy w miejscu, gdzie z nowym rozkładem jazdy rusza przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, ale przede wszystkim otwierany jest krakowski węzeł komunikacyjny". Otwarcie uświetniła swoim występem Krakowska Kolejowa Orkiestra Dęta.

Kraków na trasie dotrzymanego słowa

W niedzielę, 3 września nastąpiło otwarcie nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki zlokalizowanego na estakadzie w pobliżu Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej - pomiędzy stacjami Kraków Główny, a Kraków Zabłocie.

Otwarcie dla podróżnych przystanku jest zwieńczeniem inwestycji, która w ostatnich latach toczyła się w centrum Krakowa i polegała na modernizacji miejskiego odcinka linii kolejowej E30. Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinna być zakończona już ok. 2 lata temu. Pojawiły się problemy m.in. z zabytkowym wiaduktem przy Hali Targowej. Ostatecznie prace w końcu są na finiszu.

- Kraków na trasie dotrzymanego słowa - dotrzymanego słowa Prawa i Sprawiedliwości. W 2017 roku tutaj rozpoczęły się prace, w których efekcie zmieniają się relacje komunikacyjne w mieście i aglomeracji krakowskiej. To nie tylko Kraków, to także Warszawa, Białystok, Rzeszów, Wrocław i inne stolice województw i inne aglomeracje. Dzisiaj jesteśmy w miejscu, gdzie z nowym rozkładem jazdy rusza przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, ale przede wszystkim otwierany jest krakowski węzeł komunikacyjny - mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister dodał również, że: - Eksperci przewidują, iż to miejsce będzie bardziej oblegane przez pasażerów kolei aglomeracyjnej niż Kraków Główny - to dzięki temu, że wybudowane zostały dwa dodatkowe tory kolei aglomeracyjnej na estakadzie, która ciągnie się od ul. Mikołaja Kopernika aż po ul. Miodową. Oznacza to, że historyczna przegroda, która powstała ok. 1856 r. kiedy budowano nasyp kolejowy i przedzielono tym samym Kraków, ta historyczna przegroda została poprzez budowę tej estakady zlikwidowana. Kraków ponownie jest połączony.

Andrzej Adamczyk zwrócił również uwagę na fakt wieloletnich utrudnień, z którymi musieli się borykać mieszkańcy miasta na czas budowy tego odcinka kolejowego. Minister podkreślił również jak bardzo skomplikowana do wykonania była to inwestycja , jednocześnie połączona z budową mostów przez Wisłę, a także ulokowana na bardzo trudnym hydrogeologicznie terenie.

Dobra współpraca daje efekty

- Takie miasto o charakterze metropolitalnym jak Kraków musi dużą uwagę poświęcać komunikacji wewnętrznej, a także i tej zewnętrznej. Oznacza to, że musimy ściśle współpracować, gdy idzie o transport tramwajowy, kolejowy i drogowy - musi to być wszystko razem zgrane - wyjaśniał prezydent miasta Krakowa Jacek Majchrowski.

Prezydent miasta zwrócił również uwagę na bilet aglomeracyjny, który pozwala na to, by można było korzystać ze wspomnianych środków transportu wspólnie.

- Przypomnę, że niedawno były otwierane przystanki: Zabłocie, Bonarka i Swoszowice. To wszystko jest wynikiem bardzo dobrej współpracy między Ministerstwem Infrastruktury, PKP i samorządem województwa, tudzież samorządem miejskim. Dzięki temu mamy takie połączenia, które będą zadowalać wszystkich mieszkańców - dodał Jacek Majchrowski.

Kolej nabiera nowych rumieńców

- Ważne, również jest to, że przy okazji rozwoju kolei od sierpnia mamy możliwość skorzystania z biletu metropolitalnego, biletu zintegrowanego i też biletu sieciowego. To pokazuje, że w ramach jednego biletu po Małopolsce można podróżować koleją, tramwajami, autobusami, ale też liniami dowozowymi, organizowanymi przez samorząd województwa małopolskiego - dodał wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka.

- Jesteśmy na nowoczesnym peronie, który oddajemy dla pasażerów. Warto powiedzieć, że jest to peron o długości 200 metrów, na którym już od dnia dzisiejszego (red. 3 września) będzie zatrzymywać się w ciągu doby ok. 130 pociągów, tzn. że jest to bardzo dobra oferta - prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A Ireneusz Merchel.

Blisko 130 pociągów dziennie

W porozumieniu z organizatorem (Województwem Małopolskim) zdecydowano, że na nowym przystanku zatrzymywać się będą pociągi linii SKA1 Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko oraz SKA2 Kraków Główny – Podbory Skawińskie – Przeciszów, a także pozostałe pociągi kursujące z Krakowa Głównego przez Skawinę do Suchej Beskidzkiej, Zakopanego, Wadowic i Bielska-Białej – łącznie ok. 130 pociągów dziennie.

Również pociągi SKA3 jadące z Tarnowa przez Bochnię do Krakowa mają zatrzymywać się na nowej stacji, ale ma się tak stać później, przed październikiem. Wcześniej tego nie planowano z powodu obaw o przepustowość, ale decyzję zmieniono.

Pomimo braku postojów pociągów SKA3 na przystanku Kraków Grzegórzki, niemal dla wszystkich kursów zapewniona została możliwość kilkuminutowej przesiadki na przystanku Kraków Zabłocie, umożliwiając podróż z kierunku Tarnowa do przystanku Kraków Grzegórzki oraz z przystanku Kraków Grzegórzki w kierunku Tarnowa bez konieczności zmiany peronu.

Perony przystanku Kraków Grzegórzki zbudowane zostały przy zewnętrznych, tzw. aglomeracyjnych torach (linii kolejowej nr 629), z których korzystają jednak wszystkie, również dalekobieżne i międzynarodowe pociągi kursujące w kierunku Skawiny, Zakopanego lub granicy z Czechami. Skierowanie po tej linii również pozostałych pociągów osobowych w kierunku Tarnowa, Nowego Sącza czy Krynicy-Zdrój spowodowałoby wykorzystanie znacznej części przepustowości, utrudnienie rozwoju w przyszłości połączeń kolejowych np. do Wadowic i Myślenic, mniejszą elastyczność w kształtowaniu oferty przewozowej oraz dopasowaniu godzin kursowania do oczekiwań podróżnych, a także zwiększenie ryzyka opóźnień.

Bolt nagra pasażerów

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska