– Kraków jest miastem, które skutecznie wykorzystuje najnowsze rozwiązania z zakresu ekologii. Wystarczy przypomnieć, że to właśnie w Krakowie już ponad osiem lat temu ruszyła pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi – mówił prezydent Jacek Majchrowski oraz dodał „W tym roku została uruchomiona nowoczesna hala do obsługi tramwajów, na dachu której zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Od dzisiaj mieszkańcy i turyści przyjeżdżający do naszego miasta będą mogli podróżować zeroemisyjnym autobusem zasilanym wodorem. To nasze kolejne działanie, które potwierdza, że Kraków dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej”.
Do tankowania wodoru w MPK Kraków będzie służyła mobilna stacja ORLEN Południe, która zostanie zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Paliwo wodorowe będzie zaś produkowane w trzebińskiej biorafinerii, o wydajności ok. 50kg wodoru (jakość automotive) na godzinę. Dostawa paliwa będzie się odbywała za pomocą „bateriowozu” (magazynującego 400kg paliwa). Stacja będzie zaopatrywać autobusy w paliwo wodorowe o ciśnieniu 350 bar.
-Prezentowany w Krakowie Solaris Urbino hydrogen swoją premierę miał w 2019 roku. Dzisiaj tego typu autobusy jeżdżą już w kilkunastu miastach w Europie. Mamy nadzieję, że dzięki tej prezentacji i eksploatacji autobusu na linii regularnej przyczynimy się do dalszej popularyzacji technologii wodorowej wśród polskich przewoźników transportu publicznego – podkreślał Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.
Po krakowskich ulicach będzie kursował zeroemisyjny autobus miejski Solaris Urbino 12 hydrogen. Autobus jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i pięć zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Pojazd może przejechać na jednym pełnym zatankowaniu do 350 km. Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny.
– Rozpoczęcie eksploatacji na linii regularnej pierwszego autobusu zasilanego wodorem to pierwszy krok do zakupu oraz eksploatacji pojazdów z takim napędem w przyszłości. W tym celu współpracujemy nie tylko z PKN Orlen, ale także z Politechniką Krakowską i Krakowskim Holdingiem Komunalnym. Dążymy do tego, aby udział pojazdów zeroemisyjnych był w naszej flocie coraz większy. – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nawet 150 autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych oraz związaną z tym przebudowę Stacji Obsługi Autobusów w Płaszowie.
- Gdzie na szybki wypad z Krakowa? TOP 10 urokliwych miejsc z dala od zgiełku
- Wyjątkowe i bardzo tanie domy do remontu wystawione na sprzedaż w Małopolsce!
- Ogromne podwyżki płac w Krakowie i Małopolsce. Kto dostał najwięcej?
- Miss Małopolski 2022 wybrana! Koronę założyła Aleksandra Budnik z Nowego Sącza
- Wielkie wykopy. Totalna zmiana krajobrazu na północy Krakowa
