Kraków. Ruszył przetarg na rozbudowę węzła autostradowego Kraków Południe

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i miastem Kraków. Planowana jest jego rozbudowa. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji dla rozbudowy węzła Kraków Południe, na skrzyżowaniu autostrady A4 i Drogi Krajowej 7 (Zakopianki). Otwarcie ofert przewidziane jest 21 stycznia 2021 r. Prace przygotowawcze dotyczące rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowano do 2024 r., a realizację robót na lata 2025 – 2026.

FLESZ - Płaca minimalna pójdzie w górę

Wybrany w przetargu wykonawca będzie musiał przygotować wielobranżowy projekt budowlany, materiały do wniosku o uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację drogi lub pozwolenia na budowę wraz z uzyskaniem decyzji.

O tym, że rozbudowa węzła A4 Kraków Południe jest potrzebna mówiło się od dawna, jednak by przystąpić do projektowania i później realizacji zadania niezbędne są środki finansowe. 5 października 2020 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji, co umożliwiło rozpoczęcie przygotowań i ogłoszenie przetargu

- informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i miastem Kraków. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża już średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie).

Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku „Zakopianki” pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę.

Kraków. Trasa Łagiewnicka: gotowa konstrukcja tunelu, budują...

- Poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe, łącznicach i DK7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększona będzie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Niezbędne jest uzupełnienie węzła o brakujące łącznice Rzeszów – Centrum Krakowa oraz Centrum Krakowa – Rzeszów. Brak tych relacji skutkuje zawracaniem pojazdów na ul. Zakopiańskiej i ma negatywny wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu - zaznacza Iwona Mikrut.

Zdaniem sepcjalistów konieczna jest także likwidacja sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ul. Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględniono więc: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowę łącznic.

Miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja deklaruje partycypację w kosztach odszkodowań i części robót. Ma zostać zawarte porozumienie z gminą Kraków w sprawie współfinansowanie tego zadania.

Trwa już opracowanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego dla rozbudowy DK7 w Libertowie. Powstanie dwupoziomowy węzeł i bezkolizyjne przejście dla pieszych. Ogłoszenie przetargu w systemie „projektuj i buduj” planowane jest pod koniec 2021 r., a zakończenie budowy w 2025 r.

- Dzięki przebudowie węzła autostradowego i tuż za nim budowie nowego układu komunikacyjnego z węzłem w Libertowie, poprawi się płynność przejazdu i bezpieczeństwo na ważnym dla ruchu tranzytowego, turystycznego i lokalnego odcinku „Zakopianki”. W sposób kompleksowy rozwiązane zostanie rozprowadzenie ruchu, kumulującego się przed wyjazdem z Krakowa na Podhale czy dalej na Słowację - podkreśla Iwona Mikrut.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie