https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Spółka parkingowa zlikwidowana. Nowa jednostka zajmie się klimatem i budową farmy fotowoltaicznej

Dzięki działalności nowej jednostki „klimatycznej” Kraków może się pokryć panelami fotowoltaicznymi
Dzięki działalności nowej jednostki „klimatycznej” Kraków może się pokryć panelami fotowoltaicznymi Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Polskapresse
W przyszłym roku będzie działać w Krakowie nowa jednostka, która zajmie się zmianami klimatycznymi oraz gospodarką wodną. W planach ma nawet budowę farmy fotowoltaicznej. O jej powołaniu w środę zdecydowali radni miejscy. Tego samego dnia zdecydowano o likwidacji spółki Miejska Infrastruktura, która poniosła klęskę w budowie parkingów w mieście.

Miało być KEO, czyli Klimat-Energia-Odwodnienie, a będzie KEGW, czyli Klimat-Energia-Gospodarka Wodna. Tak ostatecznie będzie się nazywać nowa jednostka miejska, która zacznie działać od 1 stycznia 2020 roku. Jednocześnie władze miasta zdecydowały o likwidacji spółki Miejska Infrastruktura, która miała budować parkingi (szczegóły niżej), ale jak przyznał wiceprezydent Andrzej Kulig, ten „eksperyment zakończył się porażką”. Budową parkingów i obsługą strefy płatnego parkowania zajmie się Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Szerokie spektrum działań

Czym zajmie się KEGW? Szeroko rozumianymi kwestiami związanymi z retencją wody, energią i klimatem. Władze miasta planują nawet budowę dużej farmy fotowoltaicznej. Dyrektorem KEGW, w fazie organizowania się jednostki, ma zostać Jerzy Popiel, były radny miejski z Platformy Obywatelskiej oraz... wciąż wiceprezes spółki Miejska Infrastruktura.

Z propozycją powołania instytucji zajmującej się zmianami klimatycznymi i ich wpływem na miasto, urzędnicy wyszli w czerwcu, przy okazji likwidacji spółki MI. Skąd taki pomysł? - Uczciwie? Bo nikt się tym nie zajmował - mówi bez ogródek wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Zakres działań KEGW jest dość szeroki. Jednostka zajmie się m.in. wdrażaniem planu adaptacji miasta do zmian klimatycznych, realizacją zadań związanych z retencją i zagospodarowaniem wód opadowych, wykorzystaniem energii odnawialnej czy realizacją zadań związanych z rozwojem energetyki rozproszonej (klaster energii) energii. Do tego wdrażaniem rozwiązań miasta inteligentnego (smart city), w tym rozwoju sieci komórkowej 5G oraz internetu rzeczy.

Retencja i własna farma fotowoltaiczna

- Jednostka ma się zająć retencją wody, czyli jej przechowywaniem na wypadek suszy, żeby nie wysychały nam parki. Do tego budową zbiorników retencyjnych oraz rozwiązań chroniących miasto przed zalewaniem, np. w obszarach potoku Skotnickiego czy Serafy - wyjaśnia wiceprezydent Kulig.

Władze miasta nie wykluczają, że w ramach działania KEGW stworzą dużą farmę fotowoltaiczną w przestrzeni otwartej. - Jest na to spora szansa. Do tego planujemy montaż paneli słonecznych na budynkach publicznych - zaznacza Andrzej Kulig. Miasto próbuje już nawet pozyskać grunt pod taką inwestycję, ale nie zdradza gdzie.

Choć radni dali zgodę na powołanie KEGW, to mają wątpliwości. - Wszystko to, o czym mówi wiceprezydent można zrobić w ramach klastra energii, o co apelowaliśmy jako rada miasta w jednej z uchwał. Fakt powołania tej jednostki to przyznanie się do porażki urzędu w sprawach związanych z adaptacją miasta do zmian klimatu - mówi Łukasz Maślona (Kraków dla Mieszkańców).

Radni za, ale...

Radni PiS zwracali uwagę, że dyrektor jednostki powinien być wyłoniony z konkursu od razu oraz mieć odpowiednie wykształcenie. - Taki zapis da zapewnienie, że będzie to odpowiednia i kompetentna osoba. Jednostka zajmie się skomplikowaną materią, nie może nią kierować ktoś przypadkowy - mówił Michał Drewnicki (PiS). Tak samo myśli Łukasz Gibała (Kraków dla Mieszkańców). - Liczymy na uczciwy, otwarty konkurs, żeby ta jednostka funkcjonowała właściwie od samego początku - mówi Łukasz Gibała. Dzięki jego poprawce, dopisano wymóg otwartego konkursu.

Jednostką ma bowiem pokierować Jerzy Popiel, radny miejski PO w poprzedniej kadencji oraz wiceprezes Miejskiej Infrastruktury. Andrzej Kulig podkreśla, że chodzi o czas na organizowanie się jednostki, od 1 września do końca roku. - Jerzy Popiel będzie na ten czas pełniącym obowiązki dyrektora. Potem zostanie ogłoszony konkurs. Inaczej nie może być - zaznacza.

Nie wiadomo, ile osób będzie zatrudniać nowa jednostka. Przejdzie do niej część aktualnych pracowników ZDMK, ale planowany jest nabór nowych. - Do obszarów związanych z klimatem i energią chcemy zatrudnić młodych ludzi z odpowiednim wykształceniem - mówi prezydent Kulig. Nieznany też jest budżet KEGW. - Mamy 60 mln zł braku w przychodach w związku ze zwolnieniami podatkowymi dla młodych i podniesieniem kwoty wolnej od podatku. Liczyłem na budżet w wysokości 40 mln zł, ale wątpimy czy się uda - kwituje prezydent Kulig.

Spółka MI do likwidacji

Spółka Miejska Infrastruktura została powołana w połowie 2014 r. Już przed jej założeniem przestrzegaliśmy, by nie skończyło się tak, że powstanie kolejny twór głównie w celu znalezienia ciepłych posad dla ludzi związanych z prezydentem i jego otoczeniem. Urzędnicy przekonywali jednak, że MI rocznie będzie mogła ze strefy płatnego parkowania odkładać ok. 20 mln zł na budowę parkingów.

Szybko się okazało, że nie ma prawnych możliwości, by MI dysponowała pieniędzmi ze strefy - co roku trafiały one do budżetu miasta. MI zarządzała więc strefą, długo nie budowała żadnych parkingów, a jej funkcjonowanie kosztowało miliony (w 2018 r. ponad 13 mln zł). Wiosną 2016 r. radni PiS przygotowali projekt uchwały w sprawie likwidacji MI. Głównym powodem był fakt, że wtedy spółka, po dwóch latach działalności, nie wybudowała ani jednego parkingu. Ostatecznie radni dali szansę, aby MI mogła się jeszcze wykazać. W 2017 r. wpływy ze strefy płatnego postoju przyniosły prawie 56 mln zł, a w tym czasie w Krakowie otwarto tylko jeden miejski parking park&ride w Kurdwanowie (za 3,7 mln zł).

W marcu 2017 r. nastąpiła zmiana na stanowisku prezesa MI - został nim Paweł Skrzypiec, który zastąpił Piotra Kąckiego. Efekty działania MI nadal były jednak bardzo mizerne. W zeszłym roku, na początku stycznia, oddano do użytku P&R w Bieżanowie (za 4,3 mln zł). W połowie 2018 r. na stanowisku prezesa MI Pawła Skrzypca zastąpił Andrzej Wałkowicz. Nadal nie było jednak postępów. Spółka nie poradziła sobie nawet z budową w terminie parkingu P&R w Małym Płaszowie za 4 mln zł. Ostatecznie obiekt ten otwarto w kwietniu tego roku.

W tym roku więcej parkingów P&R ma oddać gmina Niepołomice. W sumie w okresie pięciu lat spółka MI wybudowała więc tylko trzy parkingi typu park&ride. A w 2014 r. urzędnicy zapowiadali, że do 2020 r. powstanie ich 15. (

WIDEO: Krótki wywiad

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Mam nadzieję że nie zatrudnią ponownie kontrolerów strefy na których ciąży zarzut wymuszania mandatów.Mój przykład dotyczy kontrolera z ul.Łokietka u zbiegu z ul Wrocławską.Może również zmienią się przepisy dotyczące zmiany numeru mieszkania w tej samej kamienicy,tak żeby nie trzeba było nowego dowodu rejestracyjnego do parkowania w strefie.To jawny przykład wyłudzania i konieczności zmiany przepisu o ile taki istnieje???Dla emeryta kwota 150zł z tego tytułu jest zwykłym barbarzyństwem.Doprawdy nie wiem dlaczego właściciel kamienicy musi sprzątać i odśnieżać chodnik na terenie strefy.Miasto robi biznes a właściciel kamienicy sprząta po parkujących pety,kwitki, śmieci z samochodowych popielniczek i nie tylko.
B
Buuu
To ,że od początku nie było prawnych możliwości ,aby spółka pobierała opłaty za parkowanie i z tego budowała parkingi pisałem 100 razy na forum .

Nie przypominam sobie ,aby jakikolwiek dziennikarz pociągnął ten wątek ,przynajmniej na łamach .

Jednocześnie przypominam ,że zanim radni powołali spółkę powinni zapoznać się z opinią prawną ,która obowiązkowo musiała być sporządzona na tę okoliczność .

Musiała być negatywna ,bo absurd utworzenia tej spółki w określonym przez radnych celu wynikał wprost ze sprzeczności z przepisami prawa :zgodnie z ustawą opłaty pobiera zarządca lub zarząd drogi i przekazuje do gminnego budżetu . Już stąd wynika absurd utworzenia spółki ,skoro ustawodawca wskazał organ upoważniony do poboru opłat za parkowanie. !

Dalej ,skoro opłaty i tak muszą wpływać do gminnego budżetu a o budżecie decydują ....radni ,to po co spółka ,skoro radni przez tyle lat mogli uchwalić kwotę w budżecie na budowę parkingów a gmina ma instytucje ,które realizują inwestycje to i parkingi by wybudowały (ARM,Wydział Inwestycji - wybudował 2 parkingi) .

Jak widać powyżej wszystkie okoliczności wskazywały ,żeby spółki nie powoływać ,więc zapytajmy radnych dlaczego mimo tego utworzyli tą spółkę !!!!!!!!!!

Głupkowate tłumaczenie niektórych radnych ,że ZIKiT nie radzi sobie z obsługą strefy (sic!) a spółka sobie poradzi wkrótce legły w gruzach bo do spółki przeszli .........pracownicy z ZIKiT ,którzy dotychczas obsługiwali strefę oraz do kierownictwa .......osoby wyrzucone uprzednio z ZIKiT , współpracownicy Jana T. oraz m.in. ......radny miejski!!!!!!!

To jest dopiero skandal .

Prezes nowej spółki przez 3 lata nie wybudował żadnego parkingu a pensję brał .Mało tego , z zamiłowaniem udzielał się w mediach obiecując kolorowe ekraniki i prognozę pogody w parkomatach . Tymczasem nie wiedział ,że spółka inkasuje opłaty z 3000 sprzecznie z prawem wyznaczonych miejsc postojowych !!!!!!!!

To z kolei oznacza ,że opłaty były pobierane od kierowców nielegalnie i powinny zostać im zwrócone.

Mało tego , zamiast gościa wypier.....z roboty ,za karę z prezesa został .....wiceprezesem tej spółki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Teraz ci radni ,którzy utworzyli mimo wszystko spółkę ,która stała się kosztownym pośrednikiem w inkasowaniu opłat ,który kosztował podatników kilkadziesiąt milionów powinni ponieść karę za swoją nieodpowiedzialność w gospodarowaniu publicznymi pieniędzmi .

Tymczasem nic im nie grozi.

Oczywiście radni ponieśli by odpowiedzialność ,bo na wieść o takiej niegospodarności obywatele nie wybraliby ich na kolejną kadencję ,gdyby jeden czy drugi dziennikarz wykorzystał informacje na forum ,w których obywatele ostrzegali przed tym co się stanie i opublikował całą tą aferę . Teraz ,gdy ci radni znów zostali wybrani dziennikarze trąbią o nieprawidłowościach.

Teraz to radnym mogą ............
K
KR
tylko w Krakowie prezes upadłej spółki zostaje prezesem kolejnej ...
G
Gość
Dostrzegam konieczność utworzenia spółki zajmującej się tworzeniem kolejnych spółek. Dzięki temu znacznie usprawni się praca magistratu a Prezydent nie będzie musiał przerywać sobie...snu.
B
Burmistrz Nowej Huty
A gdzie jakas spółka od ustalania taboru tramwajowego w Nowej Hucie na linii 21?Srodki na jej działalność można przesunąć z przebudowy ulicy Kocmyrzowskiej a wystarczy tylko kilka samochodów, 150 komputerów, prezes i dwóch zastępców nie zapominając o sekretarka oraz gustowny lokal byle nie w Hucie. Czy Pan pre-zydent już działa?
K
Krak
Jaką wodą oni chcą gospodarować ????

Chyba że zakażą mycia się codziennie.

JPD ...

Zamiast przestać betonować miasto oni kolejną spółkę robią - ciekawe czy odprawy wypłacają...
G
Gość
Silna ręka Łukaszenki. Urzędnicy wyrzuceni z pracy, bo krowy były brudne.
X
X
ZDMK to porażka. Spółka która ma dbać o infrastrukturę samochodową zarządzana jest przez anty samochodziarza. Ten w mediach wypowiada się wprost, że działania jego jednostki ukierunkowane są przeciwko motoryzacji. Porażka. ZDM jako jednostka od dawna powinna zajmować się parkingami i strefą, ale pod wodzą obecnego dyrektora na pewno nic się nie będzie działo. 56mln zarobione, parking za kilka procent kwoty wybudowany... heh... pieniądze są. Tylko na co idą?

Kolejna spółka: MI. Głupie tłumaczenie, że poniosła porażkę. To ludzie a nie spółka ponieśli porażkę. A i to nie jest właściwe określenie. Porażkę ponosi się po walce. Tu w zasadzie wykazali się biernością i brakiem kręgosłupa. Bo prawda jest taka, że nie ma obecnie w Krakowie już gdzie budować PR. Wszystko sprzedaliście. Każdy proteścik mieszkańców powoduje, że kulicie ogon i uciekacie. Brak planów dalekosiężnych i konsekwencji w ich realizacji.

Nowa spółka... cóż. A co to da? LUDZI A NIE SPÓŁKĘ TRZEBA WYMIENIĆ.

Tak samo ZIKIT -> ZDM

tak samo MI -> KEGW

to kosmetyka nazwy a nie zmiana.
G
Gość
2019-07-17T21:57:16 02:00, Pietrek:

Chłopcy przeszli samych siebie! Spółka od Sasa do lasa! Proponuję jeszcze dodanie usług pośrednictwa matrymonialnego, duszpasterstwa osób dobrze uposażonych i wpływowych oraz przeginania pały.

Nie umieliście wybudować placu wylanego betonem, a będziecie zajmować się klimatem!? Ludzie! Czy Wam w tym urzędzie już całkiem odjeb...!?

Jeśli opozycja poniesie klęskę w wyborach parlamentarnych, to gdzieś będzie trzeba upchać swoich misiewiczów z PO, PSL i SLD.

Popiel to jeden z misiewiczów PO. Człowiek bez stosownego wykształcenia i doświadczenia w branży budowlanej, zajmuje stanowisko wiceprezesa. Patologia w czystej postaci.

G
Gość
Po co znów nowa spółka? Nie za dużo tych darmozjadów zza biurek/ Ograniczyć etaty urzędnicze do niezbędnego minimum i obniżyć pensje urzędnikom!!!
G
Gość
A Prezes przejdzie do nowej spółki. Kopia "reformy" ZIKIT/ZDMK. Współczuję miastu takich włodarzy.
G
Gość
2019-07-18T08:11:47 02:00, Olo:

Jakieś konsekwencje dla urzędników, którzy ponieśli klęskę przy parkingach? Czy odprawy i z automatu przeskakują do nowej spółki?

konsekwencje beda takie, że zamiast w budowie parkingów urzędnicy będa się specjalizować w fotowolatice oraz m.in. wdrażaniu planu adaptacji miasta do zmian klimatycznych - cokolwiek to znaczy. De facto nic nie będa robić i za kilka lat (w kolejnej kampanii wyborczej) przeczytamy, że miasto poniosło kolejną klęskę i znów poprzestawiają literki w nazwie spółki.

c
czytelnik
Nową jednostką pokieruje członek PO a jednocześnie były wiceprezes poprzedniej spółki, która "poniosła klęskę"...nóż w kieszeni się otwiera!
O
Olo
Jakieś konsekwencje dla urzędników, którzy ponieśli klęskę przy parkingach? Czy odprawy i z automatu przeskakują do nowej spółki?
E
Ech
Była świetna okazja aby zredukować liczbę etatów urzędniczych w Krakowie i ograniczyć klasę próżniaczą.

Dlaczego Kraków jest tak rozrzutny ?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska