https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: Urząd stara się o metro. Potrzeba 30 mln zł

Piotr Tymczak
Wstępna koncepcja metra w Krakowie. Jeśli uda się pozyskać środki najpierw na projekt, a potem na budowę,można ją zacząć za 4 lata
Wstępna koncepcja metra w Krakowie. Jeśli uda się pozyskać środki najpierw na projekt, a potem na budowę,można ją zacząć za 4 lata
Krakowscy urzędnicy złożyli w Ministerstwie Infrastruktury wniosek o dofinansowanie z pieniędzy unijnych opracowania studium wykonalności budowy pierwszej linii metra. Ma prowadzić z Nowej Huty przez centrum Krakowa do Bronowic. Konieczne są dodatkowe analizy: archeologiczne i geologiczne oraz ocena ryzyka ekonomicznego. Na to wszystko potrzeba około 30 mln zł.

- Dofinansowanie unijne może wynieść do 85 procent. Jeżeli je otrzymamy, to cała dokumentacja powinna powstać do końca 2015 roku - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

22 maja przedstawiciele Krakowa po raz pierwszy zaprezentowali w Ministerstwie Infrastruktury koncepcję pierwszej linii metra o długości około 19 km. - Jeden z dyrektorów departamentu powiedział, że projekt jest ciekawy i można byłoby go realizować - podkreśla wiceprezydent Trzmiel.

W ministerstwie zasugerowano też krakowskiej delegacji, by zabiegała o pieniądze na przygotowanie budowy metra z funduszy unijnych, które powinny być rozliczone do końca 2015 roku, a nie zostały jeszcze wykorzystane. Tak też urzędnicy zrobili. Trzmiel liczy na to, że odpowiedź będzie w sierpniu lub wrześniu. Wtedy można byłoby ogłosić przetarg na opracowanie studium wykonalności. Dałoby ono odpowiedź na pytanie, jaki ma być ostateczny przebieg pierwszej linii metra. Na razie powstała wstępna koncepcja w dwóch wariantach (patrz mapka).

Rozważa się wybudowanie metra za pieniądze unijne i prywatne. Kilka firm jest tym zainteresowanych. Na razie ujawniła się jedna - francuski Alstom, który proponuje linię metra za 6 mld zł i finansowanie jej w połowie. Ostatecznie o tym, kto zrealizuje tę inwestycję, zadecydowałby przetarg.

Na razie urzędnicy sondowali w ministerstwie, jakie są szanse na pozyskanie z UE drugiej połowy kwoty potrzebnej na budowę metra. W puli pieniędzy unijnych, które mają być wydane w latach 2014-2020, na miejski transport szynowy przewidziano 1,4 mld euro do podziału na cały kraj. Na metro to nie wystarczy, więc w ministerstwie zaproponowano, by Kraków zabiegał o dofinansowanie ze znacznie większej puli pieniędzy rezerwowanych na rozwój kolei. Trzeba byłoby je rozliczyć do 2022 roku. Alstom zakłada, że budowa metra potrwa cztery lata. Powinna się więc rozpocząć nie później niż w 2018 roku.

- Jeżeli będzie wola polityczna budowy metra w Krakowie, to znajdą się na to środki - uważa wiceprezydent Trzmiel.

WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE "CZY JESTEŚ PRAWDZIWYM KRAKUSEM?"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
szczyt_wszystkiego
Nie rozumiem tego całego jazgotu - skoro w referendum opowiedziano się ZA budową metra, to skąd teraz te wszystkie jęki? Metro nie wybuduje się samo, to jest poważna inwestycja i wymaga porządnej analizy, zanim cokolwiek się zacznie robić, no chyba, że ma się nam wszystkim zawalić na głowy. Puknijcie się wszyscy krytykanci patelnią, ale tak, żeby huknęło porządnie, bo nikt niczym Wam nie dogodzi, a pamięć macie wyjątkowo krótką, bo ktoś za tym metrem głosował.
A jeśli już dojdzie do budowy, to widzę te wszystkie narzekania, że korki, że rozkopują, że niewygodnie. Okopcie się w domach i siedźcie w internetach.
j
ja
jacy czytelnicy taka gazeta...
L
Lodziarz
Q..rwa czy ta bezczelna władza za moje pieniądze wiecznie ryje do koryta będzie wsadzać? Najpierw wał z olimpiadą na 3mln zł, a miesiąc później z metrem już na 30mln zł. Sq...rwysyny na kampanię zbierają kasę!?
p
pilne
Nie lepiej puści tranwaj przez cała opolske moze taniej wyjdzie i szybciej i tak kiedys muszą remontowac opolske
k
kriss
Że za naszą kasę mają iść zlecenia w prywatne ręce ??? i to jeszcze 30 milionów ??? to kogo się tak zatrudnia i po co?
P
PM
Czy jest zgoda GK i p.H. na budowę metra. Po zaangażowaniu się jednostronnie GK przeciw ZO to pewny kandydat do "hieny roku".
m
marek popiela
Przewodniczaca konsorcjum ktore bedzie budowalo metro bedzie niejaka Marchujajtis a wiec machloje i korupcje mamy juz zapewniona. Sponsoruje ja niejaki Machlojski wiec dopoki on bedzie prezydentem to Marchujajtis bedzie nie do ruszenia tym bardziej ze bedzie ja popierac gruba Sroka. Dlatego nalezy zapomniec o tym pomysle i stawiac na trolejbusy jak ten nowy co widzialem kolo dworca bo tam wlasni epo cichu otworzyli nowa linie trolejbusowa
s
sss
A gdzie linia od os. Kliny przez Ruczaj, centrum i dalej w kierunku NH ? Taka linia byłaby 10x lepsza ...A na Klinach zrobić ogromy P&R dla wszystkich przyjezdnych z płd Małopolski (Mogilany, Myślenice, Dobczyce, Tokarnia, Mszana, Podhale)
p
powinien powstać
jak najszybciej się da.
Lekkie metro w tunelu pod Śródmiesciem i Centrum Nowej Huty. Poza tym na estakadach, ale niezbyt wysokich, linia powinna być przedłużona do Ronda Ofiar Katynia (Galeria Bronowice). Linia metra odciąży tramwaje na osi wschód - zachód, pozwoli na podróżowanie w wysokim komforcie, nie na przysłowiowego śledzia. Automatyczne pociągi co 1/5 minuty, to takie ciche i szybkobieżne - wygodne "poziome windy" - bezobsługowe.
d
ddsasd
A reszta wydać np. na trasę Zwierzyniecką/Pychowicką i budowę nowego mostu przez Wisłę, czyli alternatywy dla Alei 3 Wieszczów.
m
ma
być stacja techniczno postojowa metra (STP).
G
Gość
Znów wszystko postawione na głowie. Jakiś pan pracujący dla Alstoma wykreślił sobie dwa warianty metra, a miasto to już kupuje i składa wnioski. Może wcześniej jakieś inne alternatywne projekty, jakieś analizy. Może ktoś inny opracuje lepsze rozwiązanie. To, że w referendum wygrała opcja metra, to jeszcze nie powód, żeby wszystko robić na chybcika. Inna sprawa, że to metro odbije się nam wszystkim wielką czkawką.
T
Tak
Sądzę że wariant zielony z 12 mld. zł - odpada. Natomiast wariant zielony za 6 mld. powinien być zrealizowany jak najszybciej się da. Z tym że linia czerwona powinna zaczynać się przy galerii Bronowice (Rondo Ofiar Katynia). To bardzo ważny węzeł przesiadkowy i bliskość galerii sprawia że nie powinien być pominięty. Wtedy linia czerwona miałaby 20 km. długości i 20 stacji.
s
szkoda pieniędzy
Wystarczy Plac Centralny, dalej to zadupie i ogródki działkowe.
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Kraków: Urząd stara się o metro. Potrzeba 30 mln zł
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska