https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wiosną na ulice wyjedzie nowy tramwaj zasilany bez sieci trakcyjnej

Piotr Tymczak
Krakowskie MPK testuje najnowszy tramwaj produkcji firmy Stadler. To pierwszy z pięćdziesięciu nowoczesnych pojazdów, które dzięki zasilaniu bateryjnemu od Medcom, będą mogły poruszać się bez korzystania z sieci trakcyjnej. Dostawy tramwajów mają zakończyć się w 2020 roku.

WIDEO: Krótki wywiad

- Na razie prowadzone są testy. Po nich na ulice Krakowa wyjedzie pierwszy tramwaj, który będzie mógł się poruszać bez wykorzystania sieci trakcyjnej. Stanie się tak za kilka tygodni - informuje Marek Gancarczyk z MPK Kraków. Na razi nie znają tam dokładnej daty, kiedy nowy tramwaj pojawi się na krakowskich torowiskach, ale można spodziewać się, że stanie się tak już na wiosnę.

Kraków. Blisko 45 lat temu po mieście zaczęły kursować "akwa...

Zgodnie z kontraktem do końca 2020 r. na ulice Krakowa ma wyjechać w sumie 50 nowych tramwajów, w tym dwa będą mogły poruszać się bez wykorzystania trakcji.

Nowy tramwaj Tango Lajkonik ma 33,4 m długości i 2,4 m szerokości. Każdy z 50 nowych takich tramwajów zmieści 227 podróżnych, w tym 80 na miejscach siedzących. W pojazdach zastosowano skrętne wózki, które wpłyną na niższe zużycie kół i torowiska oraz zdecydowanie zmniejszą drgania, występujące podczas jazdy.

Tak dawniej podróżowało się po Krakowie [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

Jedną z innowacji opracowanych przez firmę Medcom dla tego pojazdu jest wysoce wydajny układ pracy z baterii, dzięki któremu tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji. Na początek baterie zostaną zamontowane na dwóch pojazdach, ale pozostałe będą przystosowane do doposażenia ich w przyszłości. Dzięki jeździe z baterii, możliwe będzie użytkowanie części krakowskich tras bez konieczności rozciągania sieci trakcyjnej, która tym samym nie naruszy krajobrazu Starego Miasta.

- Pierwsze pokładowe zasobniki energii opracowaliśmy w 2014 roku dla Siemensa, który dzięki temu rozwiązaniu przejechał aż 24 km bez zasilania z trakcji i tym samym pobił rekord Guinnessa dla najdłuższego przejazdu tramwaju zasilanego wyłącznie z baterii. To, co kiedyś było dla nas sporym wyzwaniem i ważnym eksperymentem, dzisiaj wprowadzamy do seryjnej produkcji w polskich tramwajach – mówi Paweł Choduń z Medcom.

WAGON 105N/NaWagony konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowane w Krakowie od 1975 roku, zwane potocznie "akwariami" ze względu na duże przeszklenia. Obecnie spotykane w zestawach dwuwagonowych, m.in. na liniach 9 i 11. Kilka lat temu zestawy trójwagonowe kursowały na linii 4. Ich główną wadą są wysokie stopnie utrudniające wejście do pojazdu osobom, które mają problem z poruszaniem się, pasażerom z bagażami, czy matkom z wózkami dziecięcymi. W zimie dodatkowo wagony te są słabo ogrzewane, natomiast podczas gorących dni upał dokucza nam również w środku pojazdu.Wagon z kabiną motorniczego posiada 120 miejsc, w tym 20 siedzących, a wagon bez kabiny odpowiednio 125 i 23 miejsca.

"Akwaria", "wiedeńczyki", bombardiery, krakowiaki. Tymi tram...

Każdy z tramwajów wyposażony zostanie również w system rekuperacji energii E-recycler produkcji Medcom, który pozwoli na ponowne wykorzystanie energii wytworzonej podczas hamowania pojazdu. W Polsce w E-recycler wyposażone są m.in. trolejbusy w Gdyni oraz tramwaje w Gdańsku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
6 lutego, 09:03, Gość:

Żeby zlikwidować kawałek trakcji gdziekowlwiek to ile musimy miec nowych tranwajów z zasilaniem? Czyli pierwsza zlikwidowana linia to będzie zaraz, zaraz w 2035 r.?

Tramwaje i tak trzeba kupować. tutaj chodzi o oszczędności.

o
observe

Szwajcarzy pozbywaja sie dziadostwa te tramwajyje to dobry material na zlom a Nasi wysypuja dutki do kanalu -tak jest !

ś
średniowiecze XXI wieku

A może by tak iść w kierunku tramwai i pociągów magnetycznych? Do nich też nie jest potrzebna standardowa sieć trakcyjna. Ewentualnie zasilanie wodorem?

j
janek

Skoro trakcja elektryczna i tak będzie niezbędna to po co te baterie na 3 km? Żeby zaśmiecać świat i podnosić koszty produkcji?

B
Brawo my
6 lutego, 10:25, Gość:

Aż 3 km, Chińczycy pękają z zazdrości, jak tak oszałamiający wynik udało się osiągnąć polskim partaczą, szok i niedowierzanie.

Partaczom. Partactwa nabywamy na etapie nauki. Już. A potem leci.

C
Czemu nie?
6 lutego, 10:01, Gość:

tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji.A to wynalazek

Nie jest to znowuż takie złe; nie chodzi bowiem o to, aby tramwaj całą trasę przebył bez podłączenia do trakcji - chociaż nie byłoby to złe, gdyby było wykonalne - ale o to, aby jakiś krótki odcinek dał radę przejechać "na bateriach".

Wyobraźmy sobie na przykład powrót tramwaju w bezpośrednie okolice Rynku...

G
Gość

Aż 3 km, Chińczycy pękają z zazdrości, jak tak oszałamiający wynik udało się osiągnąć polskim partaczą, szok i niedowierzanie.

z
zaz

testy należało chyba prowadzić przed zakupem...!!!

G
Gość
5 lutego, 16:09, Burmistrz Nowej Huty:

Czy pan pre-zydent pozwoli żeby te Stadlery kursowaly do Huty? Ostatnio ten marnej jakości urzędnik nie ma zbyt wysokich notowań w tej dzielnicy.Tyle obiecywał a jedyne co zrobił to zlikwidowal oświetlenie na nowohuckim stadionie, zaraz po wyborach zamknął linie do Walcowni bo przed nimi nie miał na to odwagi, zabrał dwa bombardiery NGT8 z linii 22 do której były przydzielone a także ograniczył prędkość wrakow E1 oraz c3 do minimalnej od Placu Centralnego. Ponieważ on nie uznaje jakiejkolwiek krytyki pod swoim adresem zwłaszcza tej prawdziwej to ma teraz okazję kolejny raz pokazać swoją oblude wobec tej dzielnicy

Macie to, co wybraliście.

G
Gość

tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji.A to wynalazek

G
Gość
5 lutego, 19:37, Olo:

Nie lepiej by było zainwestować w trolejbusy, a torowiska uzupełnić asfaltem?

6 lutego, 9:12, Gość:

Nie, bo miasto nie może pozwolić na dodatkowe asfaltowanie, jak tramwaje mogą i powinny poruszać się po zielonych roślinnych torowiskach. Kraków podpisał pakiet, że będzie przeciwdziałał skutkom zmian klimatycznych, a asfalt jest nieprzyjazny dla środowiska. Zielone murawy trawiaste z przepuszczalnym podłożem pomagają obniżyć temperaturę latem w mieście, nie nagrzewają się jak asfalt do 60 stopni C, a zimą nie trzeba torowisk solić tym samym nie zanieczyszczać ziemi i wody.

Warszawa na dużą skalę zazielenia torowiska tramwajowe. W sumie przybędzie tam 20 hektarów cennej zieleni !

G
Gość
5 lutego, 19:37, Olo:

Nie lepiej by było zainwestować w trolejbusy, a torowiska uzupełnić asfaltem?

Nie, bo miasto nie może pozwolić na dodatkowe asfaltowanie, jak tramwaje mogą i powinny poruszać się po zielonych roślinnych torowiskach. Kraków podpisał pakiet, że będzie przeciwdziałał skutkom zmian klimatycznych, a asfalt jest nieprzyjazny dla środowiska. Zielone murawy trawiaste z przepuszczalnym podłożem pomagają obniżyć temperaturę latem w mieście, nie nagrzewają się jak asfalt do 60 stopni C, a zimą nie trzeba torowisk solić tym samym nie zanieczyszczać ziemi i wody.

G
Gość

Żeby zlikwidować kawałek trakcji gdziekowlwiek to ile musimy miec nowych tranwajów z zasilaniem? Czyli pierwsza zlikwidowana linia to będzie zaraz, zaraz w 2035 r.?

O
Olo

Nie lepiej by było zainwestować w trolejbusy, a torowiska uzupełnić asfaltem?

B
Burmistrz Nowej Huty

Czy pan pre-zydent pozwoli żeby te Stadlery kursowaly do Huty? Ostatnio ten marnej jakości urzędnik nie ma zbyt wysokich notowań w tej dzielnicy.Tyle obiecywał a jedyne co zrobił to zlikwidowal oświetlenie na nowohuckim stadionie, zaraz po wyborach zamknął linie do Walcowni bo przed nimi nie miał na to odwagi, zabrał dwa bombardiery NGT8 z linii 22 do której były przydzielone a także ograniczył prędkość wrakow E1 oraz c3 do minimalnej od Placu Centralnego. Ponieważ on nie uznaje jakiejkolwiek krytyki pod swoim adresem zwłaszcza tej prawdziwej to ma teraz okazję kolejny raz pokazać swoją oblude wobec tej dzielnicy

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska