MPK wyklucza PESĘ. Kolejnych krakowiaków nie będzie

Amadeusz Calik
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Bydgoska PESA nie weźmie udziału w przetargu na dostawę nowych, niskopodłogowych tramwajów dla Krakowa. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne odrzuciło ofertę przez nienależycie wykonanie ubiegłorocznej umowy na krakowiaki. W grze pozostały trzy firmy – Solaris, Newag oraz Skoda.

Jak informuje MPK w swoim komunikacie, bydgoska PESA została wykluczona z postępowania przetargowego. Uzasadnieniem tej decyzji są duże opóźnienia w dostawie 36 krakowiaków, które firma dostarczyła pod koniec ubiegłego roku.

Przypomnijmy, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło przetarg na dostawę 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów o długości ponad 30 metrów. Zostaną one wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów. Pierwsze pojazdy powinny pojawić się na krakowskich torach pod koniec 2018 roku.

W dalszym postępowaniu przetargowym wezmą udział trzy firmy – sądecki Newag, Solaris oraz czeska Skoda.

  • Stadler Polska Sp. z o.o. lider konsorcjum wraz z partnerem konsorcjum firmą Solaris Bus&Coach SA (cena za 1 wagon o nazwie Tramino Kraków - 7 270 127 zł netto)
  • Newag SA (cena za 1 wagon o nazwie 138N - 8 595 000 zł)
  • Skoda Transportation (cena za 1 wagon o nazwie ForCity Kraków 8 290 000 zł netto).

Przedstawiamy pełną treść komunikatu wydanego przez MPK:
MPK SA w Krakowie w toku trwającego postępowania przetargowego na zakup 50 niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych informuje, iż mając na uwadze nienależytą realizację umowy z dnia 3 lipca 2014 roku zawartej między MPK SA w Krakowie, a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA na dostawę 36 tramwajów, firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA została wykluczona z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego. Taka decyzja została podjęta na podstawie art. 24, ust. 5, pkt. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
Jednocześnie informujemy, że nadal trwa postępowanie przetargowe mające wyłonić dostawcę 50 tramwajów do Krakowa.

Menedżer sportowy - zbawienie czy zło konieczne?

Wideo

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
B.K.

Podzielam w pełni te opinie, że tramwaj "Krakowiak" to kosztowny bubel! za nasze Krakowian pieniądze!
Dziwię się tym krakowskim urzędnikom, którzy dokonali takiego wyboru spośród innych lepszych ofert i odebrali ten model tramwaju.
Przypuszczam, że ci urzędnicy nigdy nie korzystają z komunikacji tramwajowej i nie mają pojęcia, co dla pasażera komunikacji miejskiej jest ważne.
Wnętrze tych składów jest źle zaprojektowane, zbyt mała ilość miejsc siedzących!, zbyt duże odległości między siedzeniami, niepotrzebne miejsca typu vis a vis, w niektórych miejscach kompletna ciasnota uniemożliwiająca swobodne przejście lub nawet postawienie nóg (zwłaszcza w tylnej części składu!, zupełnie niepotrzebna tak duża ilość miejsc na bagaż - stelaże z rur tam gdzie powinny być siedzenia!
Połowa wagonu to boksy dla rowerów, po co aż tyle?? Zarówno miejsca na bagaż jak również miejsca na rowery nigdy nie są wykorzystywane w całości, to jest tramwaj miejski, a nie pociąg!
Składy tramwajów "Krakowiak" są zbyt długie, jak na niektóre krakowskie ulice, co powoduje, że pomimo tzw. wózków w podwoziu, szybko następuje zużycie szyn na łukach zakrętów.
Reasumując, źle, niefunkcjonalnie i rozrzutnie zaprojektowana przestrzeń wewnątrz składów, bardzo niekomfortowa i nieprzyjazna dla pasażerów.
Osobną sprawą jest częsta awaryjność "Krakowiaków".
Niezbędne jest aby wymienione wyżej niedogodności i błędy zostały wyeliminowane i wzięte pod uwagę przez osoby decydujące o zakupie nowych tramwajów dla mieszkańców Krakowa!

g
gabcio

wiecznie problemy z transportem w tym krakowku. dlatego ja sie przerzucilem na rower i jezdze juz tylko Indiana. i problemu nie mam.

A
Anna Rzadkosz

Wielka szkoda dla krakowian.Wyjątkowe tramwaje-wygodne ,bezpieczne ,ciche,niskopodłogowe.W Krakowie ,gdzie osób starszych jest dużo -to bardzo ważny ,ale czy ktoś się tym przejmuje? Uważam ,że należy jeszcze raz się pochylić nad sprawą.Anna Rzadkosz

t
trutty

Ja siedzę na oddziale 4F i tez widze przez okno codziennie furgon z napisane Gazeta Krakowska ktory przywodcy pacjentom ktorzy sa zwolennikami KODu pizze I piwo. Kiedys byl tez tutaj osobiscie niejaki Michnik i namawiał ich do brania udziału w demonstracji machając pieniędzmi. Ponoc Michnik i ten drugi od alimentów robia objazd wszystkich szpitali psychiatrycznych w Polsce przed demonstracja KOD i w ten sposob uzyskują manifestantów.

R
Rudy z Budy

Nalezy zlikwidowac w Krakowie tramwaje I wprowadzic powszechna komunikacje trolejbusowa ktora jest I ekologiczne I ekonomiczna. Nalezy zamknąć Gazete Krakowska jako gadzinowke działająca przeciwko Polsce i Polakom. Nalezy skonczyc z prezentują niejakiego Jacka Machlojskiego bo jest to jeden wielki szwindel.
Nalezy wyrzucić z pracy w Szpitalu im. Babinskiego niejakiego Stanisława Kracika bo w kierowanym przez niego szpitalu używa sie elektrowstrząsów wobec pacjentów zwlaszcza tych ktorzy wspierają PiS. Pacjenci wspierający KOD dostaja zaś podwójne posiłki oraz papierosy. Wiem cos o tym bo siedzę na oddziale 3C i porzez zakratowane okna widza jak im noszą to jedzenie. Przychodzą tam tez dziennikarze z GK i płacom im za udział w manifestacjach KODu. Wyedy wypuszzaja ich na pare godzin aby manifestowali poczym przywozi sie ich do szpitala z powrotem I zamyka.
Dostana oni za taka manifestacje KODu 650 zlotych ktora jest im przelewana na konto z banku w Passau gdzie miesci sie siedza a wlascicielka Gazety Krakowskiej czyli niemieckie go koncernu Verlagsgruppe. Niektorych co sa juz wypisani ze szpitala zatrudnia sie jako redaktorów w Gazecie Krakowskiej pod warunkiem ze beda brali codziennie leki psychotropowe. Tych co nie chca brac przywozi sie w niedziele na zastrzyki przymusowe w postaci Prolyksin Consta. Taki zastrzyk dziala anty psychicznie przez tydzien wiec oni wtedy moga wrócić do pracy w GK i pisac artykuły.

K
Ktak

Moze to lepiej. Mam nadzieję jednak, że wygra NEWAG. I ze tramwaje bedą takie, że da się przejść środkiem od drzwi do drzwi bo w Krakowiaku kiedy miejsca siedzące są pozajmowane i ktos stanie w przejściu ;nawet 1 -2 osoby to jest to prawie niemożliwe ...

i
irekk

jak wyżej

I
INT

MPK jak się nie wywiązuje z usług komunikacyjnych to są siły wyższe. Może MPK też rozwiązać i wykluczyć?

Z
Ziom

Skoda niech sprzedaje Niemcom.
U nas ma być polskie !

Tyle w temacie.

W
Wianuszek

O tym też redakcja zapomniała. Jak się biuro weźmie za sprawę, to może wykluczony zostanie kto inny.

K
Kamilek 3

Zapomniała o tym redakcja. Jak przyznają rację Pesie, to może zwyciężyć przetarg... ręce opadają

P
Podgórzanin

Nowa Huta jest dzielnicą Krakowa ! Czyżbyś o tym nie wiedział lub uważał, że inne dzielnice są ważniejsze ?
"To nie po krakowsku"!

K
Krakusek

Szkoda, że po Krakowie wciąż jeżdżą różne składy. Czy po tylu latach funkcjonowania komunikacji torowej nie można opracować jednolitych, wygodnych, przestronnych i funkcjonalnych wagonów, które mogłyby być produkowane przez różnych Wykonawców ale w takiej samej formie a nie każdy inny.

o
oj

Kopacz- Jeżeli uwzględni się przeglądy i naprawy drobne oraz nieprzewidziane wcześniej inne okoliczności to dni bez gotowości technicznej wychodzi rocznie maksimum 320 - 350 ( dla 36 wagonów). Wynika z tego , że codziennie w ruchu powinno być 34, a nawet 35 wagonów Pesa 2014N. Nie powielaj populistycznych bzdur.

B
Burmistrz Nowej Huty

Mozna je za darmo sprowadzic z wiedenskiej lamusowni i od razu skierowac na nowohuckie torowiska.Nowej Hucie natomiast mozna zabrac co lepsze i dac do Krakowa na 3,6,13,18 i 24.

Dodaj ogłoszenie