W tej wierze został wychowany Jezus i ją wiernie praktykował przez całe życie. Tę samą wiarę wiernie praktykowali także apostołowie i wszyscy Jego uczniowie, którzy towarzyszyli Mu w czasie Jego publicznej działalności. U chrześcijan kochających naprawdę Jezusa żywy judaizm budzi spontanicznie fascynację i zachwyt. Poznanie go pomaga im bowiem w głębszym i pełniejszym poznaniu i zrozumieniu Chrystusa.
Ale chrześcijanin w zetknięciu z judaizmem winien kierować się postawą prawdy, która nie zaciera różnic między obu religiami. Nasza wiara, choć swymi korzeniami wywodzi się z judaizmu, zasadniczo różni się od niego.
Co różni judaizm i chrześcijaństwo? Osoba Jezusa z Nazaretu. Judaizm jest zgorszony deklaracją Chrystusa, który ogłasza się Synem Bożym. Najwyższe zgorszenie i skandal budzi u Żydów Jego krzyż. Chrześcijanin zaś uznaje Jezusa za centrum swojej wiary. Dla nas, chrześcijan, Jezus jest Wszystkim; jest naszą drogą, prawdą i życiem. On jest Alfą i Omegą, Początkiem i Końcem.
O ile Jezus jako Mesjasz i wierny syn narodu wybranego miał prawo wyrażać surowe osądy tych, którzy odrzucili kategorycznie Jego mesjańską misję, o tyle my, Jego uczniowie, ułomni i grzeszni jak wszyscy ludzie na ziemi, nie mamy prawa przywłaszczać sobie Jego osądów i powtarzać ich jako naszych własnych. II Sobór Watykański upomina katolików: "Nie należy przedstawiać Żydów jako odrzuconych ani jako przeklętych, rzekomo na podstawie świętych Ksiąg". To Bóg jest tym, co sądzi na ziemi, a nie człowiek (Ps 58, 12).
Duch prawdy każde nam uznać judaizm za źródło, z którego wyrasta nasza wiara. Jeżeli Jezus był Żydem i Jego apostołowie, których wybrał, byli Żydami, to wszystko, co jest istotne w chrześcijaństwie, jest pochodzenia żydowskiego. Późniejsze ewoluowanie chrześcijaństwa pod wpływem kultury greckiej
i rzymskiej jest i pozostanie wtórne wobec powiązania z judaizmem i całym jego przesłaniem.
Postawa niechęci, nieżyczliwości czy tym bardziej wrogości wobec Żydów, który pozostaje narodem Jezusa, Jego Matki, apostołów, byłaby wyrazem najwyższej zniewagi wobec Tego, który ma być dla nas Wszystkim.