Do stolicy Tatr przyjechał autobus marki Solaris. - To autobus 12-metrowy, duży. Sprawdzamy go jak sobie radzie na naszych wąskich i stromych uliczkach – mówi Robert Chowaniec, prezes MZK w Nowym Targu. Już wiadomo, że autobusy elektryczne w górskich warunkach nie mają co liczyć na pełną wydajność baterii. - Szacujemy, że jeśli on przejedzie ok. 120 z przewidywanych przez producenta 250 kilometrów to będzie wszystko. To są dane na razie z okresu jesiennego, przejściowego. Zobaczymy jak będzie się on zachowywał, gdy nastanie pełna zima – mówi Robert Chowaniec.
Wcześniej MZK w Nowym Targu testowało inny autobus elektryczny – dużo mniejszy niż obecny pojazd. - Jest to jednak relatywnie drogi pojazd. Bo kosztuje ok. 870 tys. zł netto. Jednak z drugiej strony wymiana baterii fotowoltaicznych jest później tańsza niż w dużych autobusach – ocenia Robert Chowaniec. Dodaje on jednak, że w jego opinii takie małe autobusy w Nowym Targu w zupełności by wystarczyły – właśnie z uwagi na niewielkie dystanse, ale i wąskie, kręte ulice. Mniejszy autobus okazał się bowiem bardziej zwrotny. - Dodatkowym atutem mniejszego pojazdu, który już mieliśmy okazję testować, był fakt, że dobrze radził sobie z odzyskiem energii. Co też miało znaczenie przy zasięgu jaki może pokonać – zaznacza prezes MZK.
To są na razie testy. Póki co nie zapadła ani w MZK, ani w urzędzie miasta Nowy Targ decyzja o zakupie takiej floty. Z pewnością na przeszkodzie stanie tutaj dość wysoka cena i kryzys związany z pandemią. - To wszystko zależy od tego, czy miastu uda się pozyskać na to jakieś dofinansowanie. Myślę, że miasto takie jeden, czy dwa mini autobusy zakupi na potrzeby MZK – zaznacza Chowaniec.
Tym bardziej, że przecież Nowy Targ – jako miasto w Polsce, które ma bardzo złe wyniki jeśli chodzi o jakoś powietrza cały czas stara się walczyć ze smogiem. A autobusy elektryczne są w pełni ekologiczne.
W stronę pojazdów elektrycznych spogląda również Zakopane. Miasto pod Giewontem również rozpoczęło testy autobusu elektrycznego marki Solaris. Autobus kursował po linii nr 11 i 14 normalnie wożąc pasażerów. Był to dobra okazja do sprawdzenia, czy takie pojazdy poradzą sobie ze stromymi podjazdami w górach. - Zaletą autobusu elektrycznego jest cicha i płynna jazda oraz brak emisji szkodliwych spalin. Autobus posiada szereg udogodnień podnoszących komfort jego użytkowania zarówno z perspektywy pasażera jak i kierowcy pojazdów – informuje urząd miasta pod Giewontem. Autobus Solaris Urbino 12 Electric posiada baterie o pojemności 240 kWh łącznie.
Oprócz testów miasto pod Giewontem chce także zachęcić prywatnych właścicieli, by przesiedli się na elektryczne samochody. Urząd Miasta zapowiedział, że w 2021 roku właściciele pojazdów z napędem elektrycznym zostaną całkowicie zwolnieni z podatku od środków transportu.
- 10 najpiękniejszych tatrzańskich szlaków jesienią. Tutaj warto iść
- Turyści oszaleli na punkcie tego miejsca w Tatrach. Instagram pełen zdjęć!
- Które tatrzańskie schroniska karmią najlepiej? Oceny wg Tripadvisor
- W Tatrach już czuć jesień. Zobacz pierwsze oznaki tej pory roku w górach
- Tak ćwiczą się kandydaci na ratowników TOPR. Jest ciężko!
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
