- Połowa jezdni w jednej nitce tunelu w Zielonkach w ramach budowy S52 północnej obwodnicy Krakowa została ułożona. Teraz robimy drugą połowę - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice.
Znajdujący się na drugim końcu węzeł Kraków Mistrzejowice wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.
Przewidywany termin oddania Północnej Obwodnicy Krakowa do użytku to wrzesień 2024 roku. POK ma się połączyć z trasą S7 na odcinku Kraków-Widoma, ale tam postęp prac nie jest tak zaawansowany, więc stanie się to później, już po otwarciu północnej obwodnicy dla kierowców.
Tunel pod Zielonkami ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu mieszczą się trzy pasy ruchu plus pas awaryjny. Żeby go zbudować, wywieziono 200 tysięcy m3 ziemi. W to miejsce wbudowano prawie 95 tysięcy m3 betonu i niemal 15 tysięcy ton stali.
Po co są strefy czystego transportu?
