Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa węzła A4 w Byczynie to komunikacyjny problem dla Chrzanowa. Potrzebna północna obwodnica miasta

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Mieszkańcy Chrzanowa i okolicy z niepokojem przyglądają się planom Stalexportu dotyczącym rozbudowy węzła autostrady A4 w Byczynie i postawienia tam bramek. Oznaczać to będzie, że autostrady nie będzie można już traktować, jak obwodnicy miasta i przez to znaczne zwiększy się ruch samochodów w centrum.

Autostrada A4 pełni obecnie funkcję północnej obwodnicy Chrzanowa. To najczęściej tę drogę wybierają kierowcy jadący ze Śląska i Oświęcimia w kierunku Trzebini. Autostradą jeździ się też do Alwerni. Na węzłach Byczyna, Balin, Chrzanów i Rudno nie ma bramek poboru opłat, jazda tym odcinkiem na razie jest więc bezpłatna. Ma to się jednak zmienić.

- Nie będzie się dało w godzinach szczytu przejechać przez miasto. Już teraz rondo na ul. Śląskiej bywa często zakorkowane, tak samo jak skrzyżowanie ul. Krakowskiej z Trzebińską - mówi Wiesław Paluch, mieszkaniec os. Kąty w Chrzanowie.

Zaniepokojeni mieszkańcy mieli okazję spotkać się z przedstawicielami Stalexportu w Urzędzie Miejskim w Chrzanowie. Podzielili się z nimi swoimi obawami i uwagami dotyczącymi budowy ekranów akustycznych oraz zjazdów do posesji w pobliżu węzła Byczyna. Realizacja tej inwestycji jest przesądzona i planowana od dawna.

Stalexport w 1997 r. przejął od Skarbu Państwa zarządzanie autostradą A4 wraz z terenami przy węźle w Byczynie pod jego rozbudowę. Teraz Stalexport ma zamiar uszczelnić pobór opłat na autostradzie właśnie poprzez budowę bramek. Umowa ze Stalexportem obowiązuje do 2027 r. Później A4 trafi w ręce Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja obecnie znajduje się na etapie przygotowywania decyzji środowiskowej. Realizowana będzie w większości na działkach Skarbu Państwa. Kierowcy za 2-3 lata będą mogli wjechać i zjechać na autostradą w Byczynie zarówno w kierunku Krakowa, jak i Katowic. Już w trakcie budowy ruch w centrum Chrzanowa wzrośnie.

- Dla nas ta inwestycja stwarza problem. Konieczna jest budowa północnej obwodnicy Chrzanowa, która by go rozwiązała. Czekam na spotkanie w tej sprawie w ministerstwie infrastruktury - mówi Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.

Północna obwodnica prowadziłaby od węzła w Byczynie aż do klasztoru w Trzebini. Byłaby drogą niemal równoległą do autostrady. Na jej trasie nie ma zbyt wielu zabudowań. Jej przebieg wyznaczono już kilka lat temu, teraz trzeba byłby go jednak skorygować.

- Obwodnica przecinałaby tereny, na których chcemy stworzyć strefę inwestycyjną. Nie chcemy skupować działek, które później trafią pod budowę drogi. Budowa obwodnicy przy strefie będzie jej dodatkowym atutem - mówi Robert Maciaszek.

Nowa droga połączyłaby też chrzanowską strefę z tą trzebińską. Realizacja tej inwestycji leży w gestii GDDKiA. Byłaby to nowa DK 79, która przejęłaby funkcję dotychczasowej drogi w centrum miasta. Obecnie ma ona niespotykany przebieg - ulica Krakowska i fragment Siennej są jednokierunkowe.

- Nowa droga pozwoliłaby na wyprowadzenie ruchu z centrum miasta - dodaje burmistrz.

Plany rozbudowy węzła w Byczynie i mglista wizja północnej obwodnicy nie napawają optymizmem. Może jednak wcale nie być tak źle. Przedstawiciele Stalexsportu nie zdradzają na razie, czy bramki, które staną w Byczynie będą tylko rejestrować samochody wjeżdżające na A4, czy też od razu będą pobierane tam opłaty. Jeśli zrealizowana zostanie ta pierwsza wersja to nadal jazda na tym odcinku będzie bezpłatna, bo na węzłach w Balinie i Chrzanowie nie ma na razie bramek poboru opłat.

Po latach starań w końcu ruszył remont ul. Śląskiej w Chrzanowie, czyli odcinka DK 79. Pierwotnie miała to być dużo większa inwestycja, obejmująca również odwodnienie tej drogi. - Ostatecznie jednak wymieniona zostanie jedynie nawierzchnia asfaltowa, krawężniki i chodniki. - Otrzymałem informację od GDDKiA, że zmniejszenie zakresu inwestycji ma związek z planami budowy północnej obwodnicy Chrzanowa - mówi Robert Maciaszek.

Budowa północnej obwodnicy Chrzanowa będzie bardzo kosztowna. Potrzebnych na to może być ok. 200 mln zł. Teren, po którym ma przebiegać jest nierówny, znajduje się tam także linia kolejowa. Rozbudowa węzła w Byczynie z bramkami na pewno pozytywnie wpłynie na podniesienie priorytetu realizacji tej inwestycji przez GDDKiA.

WIDEO: Trzy Szybkie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska