Jak podkreśla EC Engineering, projekt realizowany dla firmy CRRC był ciekawym wyzwaniem i okazją, by uczestniczyć w projektach skoncentrowanych na ulepszaniu technologii pojazdów dużych prędkości.
Krakowscy inżynierowie mieli za zadanie opracować konstrukcję i przeprowadzić analizy symulacyjne wózków napędowych i tocznych przeznaczonych do pojazdów pasażerskich poruszających się z prędkością 400 km/h.
- Zleceniodawca oczekiwał nowoczesnych rozwiązań technologicznych i materiałów, które pozwoliłyby uzyskać oczekiwany niski ciężar wózków i pojazdu, jednocześnie osiągając bardzo dobre parametry komfortu jazdy - tłumaczy Ireneusz Łuczak, prezes EC Engineering. - Chciano także zminimalizować poziom hałasu, który odgrywa dużą rolę w zapewnieniu komfortu jazdy pasażerów przy prędkościach powyżej 200 km na godzinę.
Dodatkowym wyzwaniem - jak relacjonuje krakowska firma - było dostosowanie materiałów, komponentów i rozwiązań do pracy w niskich temperaturach (-40 st. C) przy opadach śniegu, które często prowadzą do oblodzenia podwozia i elementów wózków pojazdu. Wymagało to stosowania aktywnych systemów odmrażania, nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz wprowadzenia dodatkowych systemów czujników, które miały zapewnić ciągłe monitorowanie sygnałów w przypadku uszkodzeń.
Projekt wózka jest już gotowy, produkcja egzemplarza testowego jest zaplanowana na przyszły rok.
To nie jedyny projekt dotyczący kolei dużych prędkości realizowany przez inżynierów z Krakowa. Zaprojektowali oni również kompletny układ wózków napędowych pojazdów pasażerskich na zlecenie hiszpańskiego producenta pociągów TALGO. Pojazdy wyróżniają się innowacyjnym układem kinematycznym, wykorzystującym unikatowe jednoosiowe wózki, które znacząco poprawiają stabilność i wydajność podróży.
- Te pojazdy mogą osiągać prędkość ponad 250 km na godzinę, a przeznaczone są dla najbardziej wymagającego klienta w Europie, czyli Deutsche Bahn - podkreśla Ireneusz Łuczak. - Ponadto nasz zespół odpowiedzialny był za obliczenia wytrzymałościowe dla konstrukcji nadwozia, co zapewni trwałość i zwiększy bezpieczeństwo podróży pasażerów.
Z kolejami dużych prędkości związane było także zlecenie zaprojektowania i wyprodukowania systemów wyjścia z najnowocześniejszych pociągów TGV Avelia, które są już zamówione przez francuskie koleje SNCF. Jest to specjalny, wysuwający się stopień, wypełniający przestrzeń między wagonem a peronem. Obecnie firma dostarcza gotowe systemy do La Rochelle we Francji, gdzie są integrowane z pociągami. TGV Avelia jest w fazie testów we Francji.
EC Engineering jest jednym z największych na świecie dostawców usług projektowych w branży kolejowej. Poza działalnością projektową spółka wytwarza - w dwóch zakładach produkcyjnych: w Podłężu koło Krakowa oraz w Mielcu - oprzyrządowanie i komponenty do pojazdów szynowych.
- Co pasażerowie komunikacji miejskiej robią źle? Przegląd najgorszych zachowań
- Fryzury dla kobiet po 40. i 50. Zobacz, jak się czesać, aby odjąć sobie lat!
- Oto najbardziej luksusowe ulice Krakowa. Tutaj mieszkania kosztują krocie!
- TOP 10 rzeczy, które musisz wiedzieć o Krakowie, przyjeżdżając tu na studia!
Oto najbardziej zanieczyszczone polskie miasta
